Gemeente Enkhuizen

PERSBERICHT

Gemeente Enkhuizen

Publiekszaken/Communicatie
Postbus 11
1600 AA Enkhuizen

Telefoon (0228) 360 155 / 06 22 56 04 73
Fax (0228) 313312
E-mail communicatie@enkhuizen.nl

datum: 29 mei 2002


VOC-schip Duyfken vier dagen in Enkhuizen

Het VOC-schip Duyfken zal van donderdag 30 mei tot en met zondag 2 juni in Enkhuizen te zien zijn aan de loswal (nabij het havenkantoor).

Vanavond, 29 mei, zal Duyfken omstreeks 19.00 uur in de haven van Enkhuizen, voor het havenkantoor, aanmeren. De bemanning zal officieel welkom worden geheten door burgemeester De Vreeze, onder muzikale begeleiding van het Zuiderzeemuseumkoor. Na ontvangst zal aan kapitein Gary Wilson de speciale Enkhuizer eerste dag enveloppe worden overhandigd.

Het originele schip is gebouwd rond 1600 in Amsterdam, als een snel, bewapend vrachtschip en werd een jacht genoemd. In 1601 werd het gekozen om als verkenningsschip en boodschapper deel uit te maken van de Molukse vloot, en met vier grotere schepen uit te zeilen naar de Molukken in Oost-Indië.

De Portugezen en Spanjaarden beheersten de handel in specerijen in die tijd en wilden geen handel drijven met Nederland. Specerijen waren zeer kostbaar en de enige andere manier van transport was over land, een route die vol gevaren was.

Na 40 weken zeilen arriveerde de vloot in Straat Soenda, waar het door een Portugese vloot van 30 schepen opgewacht werd. In de week voorafgaande aan Nieuwjaarsdag 1602 vonden diverse gevechten plaats, waarna de Portugezen hun blokkade van Bantam opgaven. Dit doorbrak de Iberische dominantie in de specerijenhandel. De inmiddels opgerichte VOC nam dit monopolie al snel over. Duyfken werd vervolgens gebruikt om de Baai bij Jakarta te verkennen, en werd hierna volgeladen met kruidnagelen in Ternate, nootmuskaat en foelie in Banda. Het voerde vervolgens een verkenningstocht uit oostelijk van de Molukken, waarna het schip terugzeilde naar Nederland. De VOC ontwikkelde zich spoedig tot een van de machtigste bedrijven in de wereld, en was gedurende twee eeuwen in bedrijf.

In december 1603, zeilde Duyfken inmiddels aangekocht door de VOC met kapitein Willem Janszoon voor de tweede maal naar Oost-Indië met een VOC vloot. Deze vloot veroverde twee Portugese schepen in het Kanaal van Mozambique. De reis duurde meer dan een jaar.

In 1605 maakte Duyfken deel uit van de vloot die het kasteel van Verre op Ambon heroverde op de Portugezen. Het schip werd naar Bantam gezonden om voorraden te halen en werd daarna nogmaals uitgezonden op ontdekkingsreis naar het oosten.

Aan het begin van het jaar 1606 werd Duyfken uitgezonden op een reis naar het oosten en het zuiden om het onbekende Nova Guinea te ontdekken, waarvan gezegd werd dat er onvoorstelbare rijkdommen aan goud en specerijen te verkrijgen waren. Duyfken vertrok naar het zuidoosten vanuit Banda naar de Kei Eilanden, langs de kust van Papua Nieuw Guinea, rond Valse Kaap en dan naar beneden om aan te komen bij de noordelijke kust van Australië bij Cape York.

Hierna zeilde het zuidelijk tot Kaap Keerweer, waar de bemanning in contact kwam met de plaatselijke bevolking, welke ontmoeting volgens Aboriginal overlevering negen doden aan de kant van Duyfken en een aantal doden aan de kant van de aboriginals zou hebben opgeleverd.

Bij Kaap Keerweer die ook nu nog zo genoemd wordt, keerde Duyfken terug. Het schip werd hiermee het eerste Europese schip dat Australië bezocht, in kaart bracht en een deel van het continent beschreef. Hiermee werd Australië voor het eerst op de kaart gezet.

Misschien is de Duyfken in 1607 nogmaals richting Australië gezeild. De Duyfken bleef vermoedelijk in de Molukken. werd in 1607 ingezet bij de herovering van Ternate en maakt nog één tocht naar Java om voedsel te halen.

In 1608 nam Duyfken deel aan een zeeslag met drie Spaanse galeien, en werd het spoedig hierna uitgezonden om fort Taffaso op Makian Eiland (een van de Molukken) in te nemen. Hierna werd het op het strand gezet en op haar kant getrokken ter reparatie. Dit veroorzaakte nog meer schade, en het schip werd, ook omdat het sterk door de paalworm was aangetast als niet meer te repareren achtergelaten. Het werd vervolgens waarschijnlijk gebruikt als bouwmateriaal en brandhout door de plaatselijke bevolking.

De replica van De Duyfken werd in Australie gebouwd. De kiel werd gelegd in 1997, de tewaterlating vond plaats in januari 1999 en de afbouw in 2000.

De Duyfken zal van donderdag 30 mei tot en met zondag 2 juni in Enkhuizen te zien zijn aan de loswal (nabij het havenkantoor ).

Indien u meer informatie wenst, dan kunt u contact opnemen met: G. van Dijk
Publiekszaken/Communicatie
0228 360155