European Commission

IP/02/782

Brussel, 30 mei 2002

De Commissie start een antirookcampagne voor jongeren: "Feel free to say no"

31 mei - de aftrap van de rookvrije World Cup 2002 en de World No Tobacco Day vallen samen met het lanceren door de Europese Commissie van een campagne op EU-niveau om jongeren van roken af te houden. Wat hebben Zidane, Raul, Figo, Mpenza, Ballack en Maldini gemeen met tientallen andere Wereldcupspelers? Samen met de UEFA hebben zij zich aangesloten bij de EU om roken onder jongeren te bestrijden. Zij zeggen "Nee". Nee tegen sigaretten. Een TV-spot met deze bekende voetballers zal gedurende de Wereldcupwedstrijden overal in de EU worden uitgezonden. Acht van de tien rokers beginnen wanneer ze tussen de 12 en 18 jaar oud zijn. Zoals David Byrne, Commissaris voor volksgezondheid en consumentenbescherming, zegt: "Laten we er geen doekjes om winden: een jongere die begint met roken en verslaafd raakt aan nicotine, heeft eigenlijk geen echte keuze meer. Daarom willen we dat jongeren zich vrij voelen om nee te zeggen tegen tabak zolang ze nog in vrijheid kunnen kiezen." "Feel free to say no" is de slogan van de campagne. Er is een speciale website www.feel-free.info over de verschillende aspecten van de campagne, evenementen, wedstrijden, enz. De campagne is onderdeel van de bredere strategie van de Commissie om het gebruik van tabak terug te dringen, en is gericht op de 36,2 miljoen jongeren van 12 tot 18 jaar in de EU. Het budget voor de campagne bedraagt 18 miljoen voor drie jaar ( 6 miljoen per jaar).

Roken onder jongeren

De periode tussen 12 en 18 jaar is cruciaal wat betreft het al of niet aannemen van een rookgewoonte. Volgens recente bevindingen van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) experimenteren jongeren op steeds jongere leeftijd met tabak en neemt het percentage rokende jongeren in alle lidstaten toe. Enkele statistieken: het percentage 15-jarigen dat minstens eenmaal per week rookt is 33% in Oostenrijk, 28% in België (Vlaanderen), 24% in Denemarken, 29% in Engeland, 29,5% in Frankrijk (althans in een aantal onderzochte regio's) 30,5% in Duitsland (althans in een aantal onderzochte regio's), 18,5% in Griekenland, 25% in Ierland, 16,5% in Portugal, en 21% in Zweden ("Health and Health behaviour among young people in Europe", HBSC-enquête 1997-98, WHO Regional Office for Europe). Een op de twee jeugdige rokers zal uiteindelijk sterven aan de negatieve gevolgen van het roken. Ieder jaar sterven 500.000 mensen in de Europese Unie voortijdig aan ziekten die verband houden met roken.

De campagne

Het doel van de antirookcampagne van de EU is teenagers meer bewust te maken van de negatieve effecten van de consumptie van tabak. De Commissie heeft een open aanbesteding uitgeschreven en in december 2001 heeft zij een contract gesloten met een PR-bureau. Het contract kan tweemaal verlengd worden, als de evaluatie van de dienstverlening door dit bureau positief uitvalt.

De campagne is gebaseerd op een geïntegreerde communicatiestrategie met klassieke advertenties, televisie-, bioscoop- en radioboodschappen, billboards, en ook klassieke public relations en evenementen. Een ander aspect van de campagne is een uitgebreide website in elf talen, www.feel-free.info, die ook links omvat naar hotlines tegen verslaving, NGO's, nationale autoriteiten en EU-websites.

"Feel free to say no" dient te worden opgevat als een campagne ter verbetering van het image van niet roken. De boodschap is: iemand die rookt is niet vrij, maar de gevangene van haar of zijn verslaving aan nicotine sigaretten lossen geen problemen op, maar veroorzaken ze. De voornaamste boodschappen van de campagne hebben niet de vorm van een verbod of een waarschuwing, maar hebben meer een emotionele lading en zijn gericht op creatieve communicatie. Jongeren die beginnen met roken, brengen hun gezondheid en hun leven in gevaar. Deze boodschap moet doorklinken in de wereld van de jongeren, door middel van een positieve, rookvrije levenshouding.

Voetballers sluiten zich aan bij de bestrijding van het roken onder jongeren

Het Europese voetbal en de spelers hebben een voorbeeldfunctie voor jongeren in heel Europa. De inzet, de wil om te presteren en de vaardigheid van de spelers zijn positieve kenmerken waarmee jongeren zich kunnen identificeren. Ondubbelzinnige afwijzing van roken door Europese voetbalsterren zal jongeren steunen in hun besluit niet te roken. Verder is de UEFA van plan de nationale voetbalbonden te vragen de antirookcampagne van de EU te ondersteunen en roken onder kinderen en jongeren te helpen bestrijden. De samenwerkingsovereenkomst tussen de UEFA en de Commissie is op 17 mei ondertekend door UEFA-voorzitter Lennart Johansson en Commissaris David Byrne.

De spelers die een duidelijk "nee!" tegen roken laten horen in de reclamespots van de campagne zijn tot nu toe: Thomas Helveg (Deen), Paolo Maldini (Italiaan), Zinedine Zidane (Fransman), Michael Ballack (Duitser), Shay Given (Ier), Ebbe Sand (Deen), David Trezeguet (Fransman), Raul (Spanjaard), Olof Mellberg (Zweed), Filippo Inzaghi (Italiaan), Gerald Asamoah (Duitser), Harald Cerny (Oostenrijker), Rui Costa (Portugees), Marco Van Hoogdalem (Nederlander), Emile Mpenza (Belg), Luis Figo (Portuguees), Nico Van Kerckhoven (Belg), Damien Duff (Ier), Carsten Jancker (Duitser), Massimo Donati (Italiaan), Didier Dheedene (Belg), José Mari (Spanjaard), Martin Stranzl (Oostenrijker), Allan Kelly (Ier) en Jens Jeremies (Duitser).

Het campagnemateriaal omvat een World Cup Planner, speciaal voor jongeren, met informatie over de Wereldcupteams en de wedstrijden, en over de antirookcampagne.

Samenwerkingspartners

Er zijn contacten gelegd met nationale gezondheidsautoriteiten en NGO's met het oog op samenwerking in de context van de antirookcampagne. Mediabedrijven hebben een bijdrage geleverd, onder andere door gratis zendtijd ter waarde van ongeveer 4 miljoen (tot nu toe) ter beschikking te stellen. De campagne is aan NGO's en nationale gezondheidsautoriteiten gepresenteerd. De meeste NGO's begroetten het initiatief en waren geïnteresseerd in deelname. Een voorbeeld: voor het lanceren van de campagne op 31 mei wordt samengewerkt met het European Network on Young People and Tobacco (ENYPAT) and met de meerjarige "Rookvrije klas-wedstrijd". Het afgelopen jaar namen 375.000 jongeren deel aan dit ENYPAT-project.

Beheersing van tabak in een bredere context

De antirookcampagne van de EU is een element van een veel bredere strategie ter beheersing van het gebruik van tabak. Richtlijn 2001/37/EG betreft de onderlinge aanpassing van de wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen van de lidstaten inzake de productie, de presentatie en de verkoop van tabaksproducten (zie IP/01/702).

Een voorstel van de Commissie betreffende tabaksreclame en sponsoring wordt momenteel besproken in het Europees Parlement en de Raad (zie IP/01/767). Een rapport van de Wereldbank over de gevolgen van tabak concludeert dat een verbod van tabaksreclame de consumptie zou terugdringen - op voorwaarde dat het algemeen is en alle media en ook het gebruik van merknamen en logo's omvat. De Commissie speelt een actieve rol bij de WHO-onderhandelingen betreffende een Kaderovereenkomst over de beheersing van tabak; in die context wordt ook onderhandeld over een totaal verbod van reclame.