Verbond van Verzekeraars

Consument wil geen stelselwijziging, maar oplossing voor knelpunten in de zorg

Van de Nederlandse bevolking vindt 77% het de primaire taak van de overheid om eerst het personeelstekort en de wachtlijsten in de gezondheidszorg op te lossen en pas daarna het verzekeringsstelsel aan te passen. Daarnaast wordt als belangrijk knelpunt het gebrek aan keuzevrijheid van het ziektekostenverzekeringspakket genoemd. Bij een eventuele verande-ring van het verzekeringsstelsel wil 80% van de bevolking voortaan zelf zijn ziektekosten-verzekeringspakket geheel of gedeeltelijk kunnen samenstellen. Dit blijkt uit een represen-tatief onderzoek dat het Centrum voor Verzekeringsstatistiek in opdracht van het Verbond van Verzekeraars met medewerking van het onderzoeksbureau GFK PanelServices heeft gehouden. Hiermee geeft de consument een belangrijk signaal af aan de politiek dat het niet gaat om een nieuw ziektekostenstelsel, maar vooral om een verruiming van het zorgaanbod. Ook wil de consument áls het stelsel dan verandert geen uniform ziektekos-tenpakket, maar zelf kiezen waarvoor hij is verzekerd.

Onderzoek naar de mening van de consument over knelpunten in de gezondheidszorg
Het Centrum voor Verzekeringsstatistiek (CVS) heeft in opdracht van het Verbond van Verzekeraars met medewerking van het onderzoeksbureau GFK PanelServices een onderzoek uitgevoerd naar de mening van de consument over de huidige knelpunten in de gezondheidszorg en de keuzevrijheid van het verzekeringspakket. Hiertoe is een steekproef getrokken van 1.001 huishoudens uit een landelijk representatief panel.

Personeelstekort en wachtlijsten in gezondheidszorg grootste knelpunten
Uit het CVS-onderzoek blijkt dat 40% van de Nederlandse bevolking spontaan het personeelste-kort in de gezondheidszorg als belangrijkste knelpunt noemt. Het merendeel (89%) wijst de overheid hiervoor als eerstverantwoordelijke aan. Vervolgens noemt 26% van de ondervraagden de wachtlijsten als belangrijkste probleem en ook hier acht het merendeel (81%) de overheid de hoofdverantwoordelijke.

Consument wil keuzevrijheid bij samenstelling ziektekostenverzekering Van de Nederlandse bevolking wil 80% zijn
ziektekostenverzekeringspakket geheel of gedeeltelijk zelf kunnen samenstellen (zie onderstaande tabel). Zowel ziekenfondsverzekerden als particulier verzekerden kiezen in meerderheid voor keuzevrijheid in de pakketsamenstelling. Overigens houdt het zelf kunnen kiezen niet in dat de solidariteit in gevaar komt. Wanneer de consument bijvoorbeeld premiekorting zou krijgen als hij de huisarts niet meeverzekert, kiest een op de tien consumenten voor premiekorting. Zelf kunnen kiezen houdt ook in kunnen kiezen voor een eigen risico. 83% van de bevolking is voorstander van een vrijwillig eigen risico. De antwoorden van de consumenten op de vragen over de samenstelling van het verzekeringspakket geven aan dat minister Borst met haar basispakket zonder keuzevrijheid op de verkeerde weg zit. De moderne consument wil zelf invloed uitoefenen op zijn verzekeringspakket. De keuzevrijheid stimuleert de consument om zelf na te denken over zijn zorgvraag en maakt hem meer betrokken bij het verzekeringsproduct.

Consument tevredener over zijn ziektekostenverzekering dan over gezondheidszorg
Gevraagd naar de kwaliteit van de gezondheidszorg krijgt deze het rapportcijfers 6,7, terwijl de kwaliteit van de ziektekostenverzekering met een 7,4 significant beter scoort. Het veel of weinig gebruikmaken van de gezondheidszorg maakt daarbij geen verschil.

Stelselwijziging is sluitstuk
Verzekeraars horen het niet alleen van hun klanten, het blijkt ook weer uit dit onderzoek: de over-heid moet eerst orde op zaken stellen in de gezondheidszorg zelf. Zorgen voor meer handen aan het bed en het wegwerken van de wachtlijsten. Een stelselwijziging is daarbij een sluitstuk en geen eerste prioriteit. Voorkomen moet worden dat de consument straks zorg vraagt die de verze-keraar niet kan leveren, omdat de zorg niet beschikbaar is. En als er al een wijziging van het ziek-tekostenstelsel moet komen, dan zal er voor de consument sprake moeten zijn van keuzevrijheid in de samenstelling van het pakket. In het plan-Borst heeft de consument niets te kiezen; een der-gelijke inperking van keuzevrijheid is niet meer van deze tijd. Het SER-advies ziektekosten sluit wat dat betreft meer aan bij wat de mondige consument wil.

Keuzevrijheid in samenstelling ziektekostenverzekering

Zie het origineel http://www.verzekeraars.nl/smartsite.dws?id=1911 .
De pakketonderdelen die worden genoemd, komen overeen met de onderdelen die de SER omschrijft in het advies Naar een gezond stelsel van ziektekostenverzekeringen van 15 december 2000. De consument wil in het algemeen vaker zelf kunnen kiezen zich wel of niet te verzekeren voor de afzonderlijke pakketonderdelen, dan dat ze vinden dat de overheid het verplicht zou moeten stellen.

Het volledige rapport is te vinden onder deze link.

30 mei 2002

---