Gemeente Haarlem
Grote Markt 2
Postbus 511
2003 PB Haarlem
Tel. 023-511 3000

30 mei 2002
Murco Mijnlieff
023-5113866
71/2002
Gemeente Haarlem, sector Stedelijke Ontwikkeling

Persbericht

Datum
Informatie bij
Telefoon
Nummer

Eerste keuze voor Masterplan Spoorzone gemaakt

Haarlem kiest voor intensieve ontwikkeling aan het Spaarne en in het oosten van de Spoorzone. Het gebied tussen de Amsterdamse Vaart en de Oudeweg kan worden herontwikkeld voor bedrijven. De Oudeweg wordt de nieuwe toegangsweg voor Haarlem. Het gebied langs het Spaarne tussen Molen de Adriaan en het EBH-terrein en het gebied daarachter, wordt stevig onder handen genomen: culturele bedrijven, recreatie en woningen.

Er wordt gewerkt aan een Masterplan voor de Spoorzone: het gebied van Station Spaarnwoude in het oosten tot aan de Spoorwegdriehoek in het westen. In het Masterplan staan de mogelijke ontwikkelingen voor bedrijven, kantoren, woningen en groen centraal. De stap die nu naar aanleiding van onderzoek én het raadplegen van deskundigen en bevolking is genomen heet "bouwstenen op weg naar het Masterplan". Het college van burgemeester en wethouders kiest in deze fase voor intensieve ontwikkelingen in de omgeving van het Spaarne en in het gebied tussen de Oudeweg en de Amsterdamsevaart tot en met NS-station Spaarnwoude. Het definitieve Masterplan kan na de zomer worden gemaakt en zal begin volgend jaar klaar zijn.

De "bouwstenen voor het Masterplan" zijn gemaakt door BVR adviseurs stedelijke ontwikkeling, landschap en infrastructuur, het bureau van prof. Riek Bakker. Er is een analyse gemaakt van het hele gebied. Daarin zijn vele onderwerpen bekeken zoals, economie, sociale structuur, milieu & groen, verkeer en vervoer en de historie van het gebied. Daarnaast zijn er mogelijke ontwikkelingen geschetst voor verschillende gebieden in de Spoorzone. Dit geeft een beeld van de mogelijke keuzes en de kansen voor de ontwikkeling van het hele gebied.

Keuzes maken voor het Masterplan
In het rapport van BVR staan vele mogelijke ontwikkelingen voor onderdelen van het gebied. Het college stelt voor om de volgende keuzes te maken en die verder uit te werken in het Masterplan. De oostkant van het gebied, rond NS-station Spaarnwoude wordt de nieuwe "voorkant" van de stad met zakelijke dienstverlening. De Oudeweg wordt de nieuwe toegangsweg. De bedrijven langs de Oudeweg moeten hoogwaardige bedrijven/kantoren worden met aantrekkelijke gebouwen. De uitvoering van de "Spaarnesprong"; Het ontwikkelen van het gebied tussen Molen de Adriaan en het EBH terrein en verder richting het oosten. Niet alleen voor recreatie en cultuur, maar ook voor wonen. De omgeving van de Gonnetstraat en langs het Spaarne moet verder ontwikkeld worden zodat beide kanten van het Spaarne aantrekkelijk worden. Een goed functionerend vervoersknooppunt rond het station, met daarbij stedelijke functies die passen bij de maat en schaal en specifieke kwaliteiten van de binnenstad. Mooie Bolwerken als "kroon op de binnenstad" met meer recreatiemogelijkheden en daarmee ook aantrekkelijker om te verblijven. Wonen in een mooie en groene omgeving in en rond de spoorwegdriehoek.

Op weg naar het Masterplan
De keuzes geven een richting aan hoe het Masterplan verder wordt uitgewerkt. Eerst buigen de raadscommissie en de gemeenteraad zich over deze keuzes. Deze zomer wordt een bureau gekozen dat het Masterplan gaat maken. Dat Masterplan Spoorzone zal na een participatieronde begin volgend jaar klaar zijn voor inspraak.