Rijksuniversiteit Groningen

24 mei 2002

Nummer 75 23 mei 2002

Promotieonderzoek naar organisatievernieuwing

Econoom krijgt bij AKZO uniek kijkje achter de schermen

Het komt niet vaak voor dat een wetenschapper de kans krijgt diepgaand onderzoek te doen naar de interne besluitvorming rond een grote reorganisatie van een multinational. AKZO gaf econoom Luc-Jan Wolpert die kans wel. Hij kreeg inzage in vertrouwelijke rapporten en notulen en interviewde een groot aantal AKZO-managers. Aan de hand van deze casus schreef hij een proefschrift over de processen die ten grondslag liggen aan organisatievernieuwing in het algemeen en bij AKZO rond de jaren negentig in het bijzonder. Drs. Luc-Jan Wolpert promoveert op 3 juni aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Econoom krijgt bij AKZO uniek kijkje achter de schermen Taal belangrijke rol
Oude denkkaders doorbroken
Historische context
Curriculum Vitae
Noot voor de pers

Wolpert onderzocht hoe AKZO het business-unitconcept heeft vertaald naar de eigen organisatie. Hij schetst aan de hand van de vorming van deze business units, in de jaren 1987-1993, hoe deze processen in de praktijk verlopen. AKZO bestond indertijd uit verschillende gedecentraliseerde divisies met ieder een grote mate van zelfstandigheid. De Raad van Bestuur van de AKZO-holding wilde de eenheid van het concern versterken. De invoering van business units was een van de maatregelen die toen zijn genomen. Wolpert beschrijft de dialoog die is gevoerd om deze wijziging tot stand te brengen. Al snel bleken er interpretatieverschillen te bestaan tussen de divisies. Daar moest de Raad van Bestuur lijn in brengen. Jhr. mr. A.A. Loudon, voorzitter van de Raad van Bestuur, slaagde er uiteindelijk in met een eenduidige formulering te komen die door alle divisies werd herkend.

Taal belangrijke rol

"Bij organisatievernieuwing wordt meestal gedacht aan een structuurwijziging", stelt Wolpert. "Er is maar weinig empirisch onderzoek gedaan naar de processen die organisatievernieuwingen tot stand brengen. Vaak wordt een nieuwe topstructuur ingevoerd en verwacht men dat iedereen op de nieuwe manier zal gaan werken. Er is daarbij vaak onvoldoende aandacht voor de begrippen die de kern vormen van de nieuwe structuur. Als mensen niet precies weten wat bedoeld wordt met die begrippen, kan zo'n reorganisatie geen succes worden. Uit mijn onderzoek blijkt hoe belangrijk de rol van de taal is waarmee het management de oorspronkelijke innovatie tracht te vertalen naar de eigen bedrijfsorganisatie. Managers kunnen duidelijkheid geven door heel zorgvuldig te beschrijven wat een reorganisatie inhoudt en wat vooral niet. Die boodschap moet je dan blijven herhalen."

Oude denkkaders doorbroken

Wolpert vraagt met name aandacht voor de rol van de managmenttaal bij het totstandbrengen van organisatievernieuwingen. Hij laat in zijn analyse zien hoe nieuwe begrippen opkomen die de basis vormen van de organisatievernieuwing. "Het ging om de AKZO-specifieke betekenis die ontstond rond begrippen als business unit, service unit en de management holding. Het onderscheid in business-unitactiviteiten en service-unitactiviteiten resulteerde hierdoor in de vorming van service units. Dit concept bestond toen nog niet in de managementliteratuur en kan daarom worden opgevat als een emulatie, ofwel verbetering, ten opzichte van het oorspronkelijke Amerikaanse concept. De organisatievernieuwing bij AKZO werd pas mogelijk toen het management erin was geslaagd oude denkkaders te doorbreken en op een andere manier te kijken naar de organisatie."

Historische context

Volgens Wolpert is het deel van zijn proefschrift dat gaat over de historische context en ontwikkeling van AKZO het meest interessant voor algemeen geïnteresseerde lezers. "AKZO is toch één van de beeldbepalende multinationals van Nederlandse origine, waarover desondanks maar weinig is gepubliceerd. Het is echt uniek dat ik zo'n grote vrijheid heb gekregen om mijn onderzoek te doen. Ik vond het buitengewoon interessant om te zien hoe zo'n bedrijf omgaat met dit soort processen en hoe men daar later op terugkijkt."

Curriculum Vitae

Drs. Luc-Jan Wolpert studeerde economie aan de Rijksuniversiteit van Groningen en verrichtte zijn promotieonderzoek bij de sectie Organisatie van de Faculteit Bedrijfskunde. Hij is inmiddels mede-eigenaar van Vending@Work, een bedrijf gespecialiseerd in de exploitatie van snoep-frisdrank- en koffieautomaten. Luc-Jan Wolpert promoveert tot doctor in de Bedrijfskunde bij prof.dr. G.J.E.M. Sanders. Zijn onderzoek is gefinancierd door Rijnconsult B.V. te Velp. De titel van zijn proefschrift luidt: Management van organisatievernieuwing. Een analyse van de constructieprocessen van de business-unitvorming binnen AKZO (1987 - 1993).

Noot voor de pers

Nadere informatie: drs. Luc-Jan Wolpert, e-mail: l.wolpert@planet.nl.