BedrijfsautoRAI

3-6-2002

Ford Transit met nieuwste commonrail diesel

Ford's nieuwste commonrail dieselmotor, de Duratorq TDCi, zal met ingang van deze zomer ook leverbaar zijn in de populaire reeks Transit middelzware bedrijfswagens.

Deze dieselkrachtbron, voorzien van tweede generatie hogedruk commonrail-techniek, geeft de Transit aanzienlijk betere prestaties, een beduidend geringer brandstofverbruik en bovendien een lager geluids- én emissieniveau. In eerste instantie zal de Duratorq TDCi van 2,0-liter en 125 pk leverbaar worden in alle Transit-modellen met voorwielaandrijving (het 1-tons segment).

Deze versie van de nieuwe TDCi turbodiesel is speciaal ontwikkeld voor de bedrijfsautomarkt en leent zich bij uitstek voor de inzet bij snelle koeriers- en besteldiensten, waar een vlotte acceleratie in het drukke verkeer van belang is. Bovendien maakt de uitmuntende trekkracht van deze krachtbron het mogelijk, zonder te veel te hoeven schakelen, met zware beladingen goede gemiddelden te behalen.

Ook de cliëntèle voor de Tourneo minibus zal de nieuwe dieselmotor op prijs stellen, gezien het aanmerkelijk hogere comfortniveau dat zij hun passagiers er mee aan kunnen bieden. Binnen niet al te lange tijd zal de Duratorq TDCi voor het hele Transitgamma leverbaar zijn, dus inclusief de versies met achterwielaandrijving.

Prestaties, zuinigheid en verfijning
De 2,0-liter Duratorq vormt een grote sprong voorwaarts op het gebied van prestaties, zuinigheid en verfijning. De motor levert een indrukwekkende 125 pk bij 3.800 omw/min en een maximumkoppel van 285 Nm in het brede toerengebied tussen de 1.500 en 2.200 omw/min. Deze brede powerband biedt een vlotte acceleratie en een snelle respons op het gaspedaal.

Vergeleken met de tweeliter dieselmotor van 100 pk, die ter beschikking blijft voor klanten die aan dit vermogen voldoende hebben, levert de nieuwe Duratorq 25 procent meer vermogen, 24 procent meer koppel, een verbetering van 19 procent in de acceleratie vanuit stilstand (0-100 km/h in 18,1 sec, onbeladen) en een 12 procent verbeterde tussenspint (50-100 km/h in 14,7 sec). De topsnelheid bedraagt ruim 161 km/h.

Ondanks zijn sterk verbeterde prestaties, is de nieuwe dieselmotor liefst 5 procent zuiniger dan de 100-pk-versie. Bovendien maakt de nieuweling grote indruk waar het gaat om het lage niveau van geluid, vibraties en rauwheid (NVH). De Duratorq TDCi loopt zo soepel en verfijnd, dat de vergelijking met een moderne benzinemotor zich opdringt.

Tweede generatie commonrail
De door Ford geadopteerde tweede generatie commonrail-diesels werken met een nog hogere inspuitdruk dan de eerste generatie, waardoor het inspuitmoment en de duur daarvan nog preciezer valt te bepalen, hetgeen een beduidend vollediger en dus schonere, maar ook efficiëntere verbranding oplevert. De Duratorq TDCi wordt gebouwd in het Ford Centre for Diesel Excellence in het Britse Dagenham. Ford heeft daarvoor een investering gedaan van ruim 500 miljoen euro. Daarmee wordt voor Ford een nieuw tijdperk van baanbrekende diesel-technologie ingeluid.

De familie van TDCi dieselmotoren werd vorig jaar geïntroduceerd op de Fords Focus en Mondeo en zal ook gemonteerd worden in de recentelijk gepresenteerde geheel nieuwe Ford Fiesta. De uitvoering voor de Transit is speciaal ontwikkeld voor inzet in bedrijfsautos.