Gemeente Amsterdam


---

Amsterdam en Ceres bereiken akkoord over containerterminal

De gemeente Amsterdam en Ceres hebben een akkoord bereikt over de definitieve oplevering van de containerterminal. Dit melden havenwethouder Mark van der Horst en directeur Chris Kritikos van Ceres. Zij maken verder bekend dat Ceres en het Gemeentelijk Havenbedrijf Amsterdam (GHA) op het ogenblik verregaande onderhandelingen voeren met potentiële klanten voor de containerterminal.

Oplevering terminal
Bij de overdracht van de terminal in juli 2001 ging Ceres voorwaardelijk akkoord met de oplevering. Echter, op een aantal technische aspecten van de terminal was er nog een geschil. Na recent overleg tussen Ceres en de gemeente Amsterdam zijn de geschilpunten inmiddels opgelost en is met Ceres in principe overeenstemming bereikt over de ingangsdatum van de huurovereenkomst, te weten 17 juli 2001.

Investeringen en betalingen
In 1999 is de gemeenteraad van Amsterdam unaniem akkoord gegaan met de investering in de terminal en heeft ze een krediet van ¤ 128 miljoen ter beschikking gesteld voor de containerterminal. Tot nu toe is ¤ 106 miljoen daadwerkelijk in de terminal uitgegeven (aanleg van het terrein, kade en installaties, etc.).
Ceres heeft alleen al in de Paragon Terminal meer dan ¤ 35 miljoen geïnvesteerd (niet inbegrepen geld geïnvesteerd bij Container Terminal Amsterdam (CTA).
De overeenstemming die met Ceres is bereikt, houdt in dat de leasebedragen die aan de gemeente moeten worden betaald, in hun geheel moeten voldaan. Ceres gaat ervan uit dat in het kader van deze overeenkomst een betalingsregeling wordt getroffen. Wethouder Van der Horst heeft van het college mandaat gekregen een regeling nader uit te werken. De gemeentelijke investering wordt in zijn geheel kostendekkend terugverdiend.
Van der Horst: "Amsterdam is bereid tot een betalingsregeling waarbij een aanvullende garantie van Ceres wordt opgenomen voor $ 2,5 miljoen. Deze garantie werd specifiek aangeboden door Ceres voor de aanloopperiode. De gesprekken en onderhandelingen verlopen overigens op een constructieve en harmonieuze wijze."

Paragon Terminal en de Amsterdamse haven
De Ceres Paragon Containerterminal is de modernste en meest geavanceerde terminal in de wereld. Het is de eerste terminal waar het laden en lossen van schepen aan twee kanten gebeurt waardoor circa 250 containers per uur kunnen worden overgeslagen. Schepen worden dus twee maal sneller gelost of geladen dan op welke andere containerterminal ter wereld. Bovendien is de vaartijd vanuit het loodsstation in zee tot aan de kade slechts 3,5 uur, terwijl dit in Antwerpen en Hamburg 6,5 uur is.
Door het Amsterdam-Rijnkanaal is de ligging van de Amsterdamse haven - zeker voor het Europese (Duitse) achterland - zeer gunstig ten opzichte van andere havens in de regio zoals Rotterdam, Antwerpen en Hamburg. De nabijheid van de Luchthaven Schiphol en het uitgebreide spoorwegnet bieden bovendien goede en professionele aan- en doorvoermogelijkheden van goederen.

Gezamenlijke commerciële activiteiten
De gemeente Amsterdam en Ceres werken nauw samen bij het aantrekken van potentiële klanten voor de Paragon Terminal en daarmee ook voor de Amsterdamse haven. Gezamenlijk bieden de partners een concurrerend logistiek product aan. De gemeente en Ceres hebben afgesproken om deze gezamenlijke aanpak verder voort te zetten.

Mark van der Horst verklaarde verder verheugd te zijn over het gesprek met de heer Kritikos en over de gezamenlijke inspanningen van beide partijen. "Ik heb er vertrouwen in dat we een goede investering hebben gedaan. Het feit dat er nog geen klant is, ligt niet aan het product en niet aan de prijs - want die zijn goed - maar aan de terugloop in de internationale containermarkt en die trekt nu weer aan." In aansluiting daarop meldt Kritikos dat de vooruitzichten op een eerste klant veelbelovend zijn. "Ik ben zeer positief gestemd gelet op de serieuze onderhandelingen die momenteel lopen met een aantal mogelijke klanten."

Amsterdam, 4 juni 2002 Lisa Neves Gonçalves Marjan Lansdaal

^


-

© gemeente Amsterdam - 5-06-2002