Gemeente Eindhoven
Persbericht: 6 juni 2002
"Omdat je later kinderen wilt, gebruik je nu een condoom"
Vrij veilig Campagne 2002
Op dit moment loopt de nieuwe Vrij Veilig Campagne 2002. Nadat
Nederland jarenlang te maken heeft gehad met een stabiel aantal laag
soa-infecties lijkt hier de laatste jaren een kentering in te komen.
In 1999 en 2000 is gebleken dat het aantal soa stijgt. Algemene
publieksvoorlichting blijft nodig om de soa-problematiek en het belang
van veilig vrijen onder de aandacht te brengen.
De campagne 2002 is gebaseerd op het concept dat in 2001 is
ontwikkeld. Op massamediaal niveau wordt dit jaar televisie, radio en
buitenreclame ingezet. De radiocommercials en posters zijn nieuw.
Regionale instellingen in de soa-bestrijding gebruiken de campagne als
kapstok voor lokale activiteiten. De campagne duurt tot 30 juni en
wordt uitgevoerd door de Stichting soa-bestrijding in opdracht van het
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Tot de doelgroep van de Vrij Veilig Campagne behoren jonge mensen in
de leeftijd van 15-30 jaar, die met een (eerste) seksuele relatie
beginnen. Van preventie gericht op jonge leeftijdsgroepen is op
termijn het meeste effect te verwachten. De doelgroep is
multicultureel, en wordt gekenmerkt door een grote diversiteit aan
subgroepen. Bij de Vrij Veilig Campagne krijgen groepen die een
verhoogd risico lopen specifiek aandacht, zoals allochtone jongeren en
homos.
Jonge mensen hebben vaak diverse opeenvolgende relaties, die zij zelf
als vaste verkering beschouwen. Ondanks het goede voornemen veilig te
vrijen lukt het jongeren niet dit consequent in de praktijk te
brengen. Daarom wordt in de campagne nadruk gelegd op het gebruik van
condooms in eerste en nieuwe relaties. Daarbij spelen versieren,
romantiek en seksualiteit een prominente rol. In de
televisiecommercial is dit gegeven expliciet verwerkt. Een
ringendoosje met condoom (alsof het een verlovingsring betreft) is de
terugkerende blikvanger in de campagne.
Landelijk stijgt het aantal soa. Deze ontwikkeling is in Amsterdam al
sinds 1999 te zien. De stijging wordt breed geconstateerd: zowel bij
heteromannen en vrouwen, als homomannen. Binnen de campagne is
aandacht voor de groeiende soa-problematiek. Hoewel de bekendheid van
het begrip soa elk jaar toeneemt, is de specifieke kennis over soa
voor verbetering vatbaar. Daarom komt in nieuwe uitingen voor radio en
buitenreclame feitelijke informatie over soa aan bod. Het gaat om de
volgende onderwerpen:
* een onbehandelde chlamydia kan leiden tot onvruchtbaarheid
(Uiting: Als je later kinderen wilt: gebruik dan nu een condoom!);
* je kunt chlamydia hebben zonder dat je het merkt (Uiting: Weet je
zeker dat je vriendje geen chlamydia heeft? Gebruik toch maar een
condoom!);
* met een andere soa loop je een verhoogd risico op hiv (Uiting: Met
syfilis ben je vatbaarder voor hiv. Gebruik daarom een condoom!).
Froukje de Both en Winston Gerschtanowitz hebben aan de
radiocommercials meegewerkt.
Voor informatie over soa en veilig vrijen: www.soa.nl /Aids Soa
Infolijn 0900 2042040 ( 0,10 p/min.)
Informatie over lokale activiteiten is verkrijgbaar bij de GGD
Eindhoven, 040 2394094 (maandag, dinsdag, donderdag)