BERG KLEIJN COMMUNICATIE
Intermediair kan klant nu à la minute volledig afhandelen
Bindende hypotheekoffertes klaar terwijl u wacht
Nederlandse software haalt wachttijden weg uit hypotheekaanvragen
Capelle a/d IJssel/Zoetermeer - Nederlandse intermediairs, zoals
assurantietussenpersonen, kunnen vanaf nu vrijwel onmiddellijk
bindende hypotheekoffertes uitbrengen aan hun klanten. Tot nu toe
konden zij doorgaans slechts vrijblijvende indicaties meegeven die
enkele weken later werden gevolgd door bindende, schriftelijke
offertes. Deze enorme versnelling in het offertetraject is te danken
aan het nieuwe bedrijf Malex, dat zorgt voor de online-afhandeling van
hypotheekaanvragen, en aan Bright Products, dat hiervoor een volledig
op de praktijk toegesneden hypotheekadvies-programma levert aan de
betreffende intermediairs.
Malex bv is kortgeleden opgericht als gespecialiseerd facilitair
bedrijf voor hypotheekbemiddeling. Het bedrijf beschikt over
volmachten van de belangrijkste verzekeringsmaatschappijen en
financiële instellingen. Dankzij die volmachten kan Malex zelfstandig
hypotheekoffertes uitbrengen die bindend zijn. Bovendien kan Malex
door zijn schaalgrootte betere tarieven en provisies bedingen bij de
maatschappijen. Hiervan profiteren zowel klant, intermediair als
Malex.
Geavanceerde adviessoftware
De intermediairs die zich bij Malex aansluiten, worden uitgerust met
het geavanceerde hypotheekadvies-programma Assist4 dat door het
Zoetermeerse softwarebedrijf Bright Products is ontwikkeld. Dit is een
volledig op Windows gebaseerd pakket met behulp waarvan de betreffende
tussenpersoon volledig gepersonaliseerde, gedetailleerde
hypotheekadviezen kan uitbrengen. Deze adviezen kunnen volledig worden
toegespitst op de financiële wensen, behoeften en mogelijkheden van de
klant. Ze kunnen direct op de PC worden getoond, maar ook worden
meegegeven in de vorm van professionele, persoonlijke rapportages.
Via het hypotheekadvies-programma Assist4 geeft de aangesloten
tussenpersoon de betreffende hypotheekaanvragen online door aan Malex.
Bij Malex draait een speciale
versie van Assist4 die de hypotheekaanvragen kan omzetten in offertes.
Alle aanvragen die Malex dankzij verkregen volmachten zelfstandig kan
afhandelen, krijgen ogenblikkelijk antwoord in de vorm van
elektronische offertes die worden teruggestuurd aan de tussenpersoon.
Eventuele andere aanvragen worden direct doorgestuurd via het
Hypotheken Data Netwerk. Doorgaans kunnen deze elektronische aanvragen
binnen enkele minuten worden afgehandeld.
Hypotheekadvies
Op zijn kantoor kan het intermediair, na ontvangst van de
elektronische offertes, zijn klant een door het Assist4-programma
gegenereerd hypotheekadvies meegeven met daarin bindende offertes van
de meest geschikte verzekeraars en geldverstrekkers. Alle
hypotheekconstructies kunnen in het advies worden meegenomen. Het
grote voordeel voor de consument is dat hij direct beschikt over
bindende offertes waardoor hij precies weet waaraan hij toe is. Anders
moet hij vaak enkele weken, soms nog langer, wachten op de definitieve
offertes.
Voor het intermediair is het grote voordeel dat hij een klant
onmiddellijk volledig kan bedienen. En klanten die grote haast hebben,
bijvoorbeeld omdat ze snel moeten beslissen, vormen nauwelijks een
extra belasting. Het intermediair kan dankzij de vergaande
automatisering van zijn bedrijfsproces met behulp van Assist4 een zeer
persoonlijke service leveren zonder dat dit extra moeite kost. En
dankzij de gezamenlijke inkoop via Malex profiteren alle betrokkenen
van betere tarieven en provisies.
Integratie van de bedrijfsketen
De administratieve afhandeling bij Malex wordt verzorgd door het
backoffice-programma Ubizz dat eveneens door Bright Products is
geleverd. Ubizz is gekoppeld met de Assist4-versie van Malex en biedt
ondersteuning bij de dossiervorming, het relatie- en polisbeheer,
bewaking van de financiële afhandeling en de verdeling van de
provisie tussen Malex en de aangesloten intermediairs. Ook bevat het
een complete, geïntegreerde financiële administratie en uitgebreide
managementinformatie.
De gerealiseerde oplossing bij Malex en de aangesloten intermediairs
biedt een vrijwel volledige integratie van de totale bedrijfsketen van
de hypotheekbemiddeling. Hierdoor ontstaan niet alleen ongekende
mogelijkheden, zoals bindende offertes binnen enkele minuten en
volledig gepersonaliseerde advisering met de druk op een knop, maar
ook doelmatigheidsvoordelen als eenmalige invoering van gegevens,
sterk verminderde kans op fouten, en lagere kosten cq hogere
opbrengsten.
Inl: Malex bv, directeur Erik Trenning, tel: 010 288 9341; Bright
Products, directeur Jan Kouwenhoven, tel: 079 368 4100.
---