AutoRai

11-6-2002

Lotus introduceert 111, 111S en TYPE 25

Het fameuze Engelse autosportmerk Lotus is alive and kicking. Na de introductie van de nieuwe Elise en de ontwikkelings- en productiewerkzaamheden voor andere fabrikanten is het tijd om de focus op de eigen ontwikkeling te richten.

Uitbreiding van het modelprogramma, de inmiddels traditionele Lotus Days in Lochem en een tweede bedrijf in het westen van Nederland staan voor dit jaar op het programma.

Lotus Elise 111 en 111S
De Lotus Elise modelreeks wordt uitgebreid met de high-performance varianten 111 en 111S, waarmee Lotus mikt op de rijders die nog hogere prestaties van hun Lotus verlangen. De Elise 111 maakt gebruik van de K-serie 160 pk VVC krachtbron, voorzien van het Lotus K4 motormanagementsysteem. Dit systeem is ontwikkeld om ervoor te zorgen dat het motorvermogen voortdurend wordt geleverd tot aan het maximum toerental en met als resultaat dat mede door het lage gewicht van de Elise (806 kg) de CO2 emissie slechts 163 g/km bedraagt. Dat lage gewicht, gecombineerd met de krachtige motor, zorgt tevens voor superieure sportwagenprestaties. Voor de sprint van 0 tot 100 km/u heeft de Elise 111 slechts 5,1 seconden nodig, terwijl de 0 tot 160 km/u acceleratie slechts 14 seconden in beslag neemt. Even imposant is de topsnelheid van 212 km/u.

Ondanks deze pure sportwagenprestaties blijft de Elise 111 ook comfortabel voor normaal gebruik tijdens tochten over de openbare weg. De nieuw ontworpen overbrengings-verhoudingen in de Lotus versnellingsbak stellen de bestuurder in staat zowel sportief te rijden, met maximaal gebruik van het motorvermogen en het koppel, alsmede aangenaam rond te toeren op kruissnelheid.

Maar het is niet gebleven bij alleen een nieuwe motor en toegenomen prestaties. De 111 is uitgerust met fonkelnieuw ontworpen lichtgewicht achtspaaks wielen, die het onafgeveerde gewicht verlagen. Ook is aan de achterzijde een diffuser gemonteerd die qua vorm overeenkomt met de diffusers uit de Formule I. De 111 en de 111S zijn tevens te herkennen aan de drie speciale badges.

Met de komst van de 111 en de 111S, beide uitgerust met lederen bekleding, tapijt en een verbeterd audiosysteem, is het aantal Lotus Elise modellen nu gekomen op vijf: Elise standaard, Elise Race Tech, Elise Sports Tourer, Elise 111 en Elise 111S. Daarnaast zijn er speciale Lotus tuning kits verkrijgbaar, waarmee het motorvermogen kan worden opgeschroefd tot 230 pk of voor de autosportenthousiastelingen tot 260 pk. De 111 staat vanaf juni in de showroom van Lotus importeur Van der Kooi in Lochem. Tot de opties op dit model behoren airconditioning en een Hard Top.

Lotus Elise TYPE 25
De Lotus Elise Type 25 belichaamt het opmerkelijke Formule I erfgoed van Lotus. Het originele Type 25, de auto waarmee Jim Clark een legende werd en die de naam van Lotus definitief vestigde in de Formule I wereld, brak zowel technologische als innovatieve grenzen, net zoals de Elise dat heden ten dage doet.

Colin Chapman zag in die tijd af van het gebruikelijke buizenchassis door tijdens de lunch met Mike Costin van Cosworth op een servetje op basis van het chassis van de Elan het eerste monocoque racechassis ter wereld te ontwerpen. De auto werd speciaal voor Jim Clark ontworpen en maakte zijn debuut tijdens de Grand Prix van 1962 op het circuit van Zandvoort. Aan het eind van dat seizoen kwam de revolutionaire Lotus slechts 1 punt tekort om de WK titel binnen te halen. Een jaar later kwam echter wel de lauwerkrans toen Lotus met Jim Clark zowel de titel bij het merken als rijderskampioenschap binnenhaalde.

Dezelfde principes, die toen golden voor het aluminium chassis en de body panelen van de racewagen Type 25, worden nu ook gehanteerd voor de constructie van de Elise. Een simpel kenmerk: laag gewicht, groot motorvermogen.

Het uiterlijk van de Elise Type 25 is opmerkelijk opvallend: uitgevoerd in de kleur Lotus Racing Green met twee metaalgele strepen die lopen van de voorkant tot aan de achterzijde. Zwarte zesspaaks Lotus velgen completeren het racy design van de 25. In het interieur ook al een opvallend ontwerp, met roodlederen bekleding voor de stoelen, deurpanelen en het stuurwiel. Verfijnde details worden gevonden op de hoofdsteunen, waar een lauwerkrans is ingeweven. Tevens een Heritage Type 25 ID badge waarmee de gelimiteerde editie wordt aangegeven, want er wordt maar een zeer beperkt aantal van deze uitvoeringen gebouwd. De 25 kan ook worden geleverd met een Hard Top (voorzien van de dubbele striping) en een softtop als standaard.

Het aluminium chassis blijft het unieke kenmerk van de Elise. Willem van der Kooi, Lotus importeur in Nederland: De Elise Type 25 is de tweede in onze reeks van speciale Heritage Edition modellen. Voor een specifieke generatie symboliseert het groen/geel het merk Lotus uit het Clark en Hill tijdperk. De Lotus Elise Type 25 overbrugt de 40 jaar sinds de unieke Type 25 zijn eerste Formule I race won, waardoor de racewereld voor altijd veranderde.

Iedere koper van een Type 25 wordt door Lotus uitgenodigd voor een bezoek aan Classic Team Lotus en hij of zij ontvangt het Lotus Boek, ondertekend door Johnny Herbert. Daarnaast een certificaat van de auto, een Classic Lotus miniatuur model en gepersonificeerde afdruk van de Type 25 raceauto.

Lotus Days
Op 29 en 30 juni organiseert Lotus Import Van der Kooi wederom de inmiddels traditionele Lotus Days in het importeursbedrijf te Lochem. Ja, dat is inmiddels een echte traditie geworden voor Lotus-rijders, maar ook geïnteresseerde niet-Lotus-rijders zijn van harte welkom, aldus Willem van der Kooi. We hebben zon vier demonstratiemodellen beschikbaar, waaronder de 111S, de 25 en een reguliere Elise. Ook tonen wij de speciale Lotus fiets waarop Erik Breukink nog heeft gereden. Wie nog eens een paar lekkere kilometers in de prachtige omgeving van Lochem wil rijden kan zich inschrijven voor de 80 kilometer lange Lotus rally. Uiteraard wordt voor iedere gast een lekker kopje verse koffie geserveerd.

Ook de inmiddels bekende Garage Sale ontbreekt niet aan het programma. Originele Lotus onderdelen tegen speciale prijzen en tal van aantrekkelijke Lotus merchandising artikelen, waaronder speciale Lotus kleding voor de halve prijs.

Tweede vestiging
Teneinde de vele klanten in het westen van het land (Van der Kooi is in Nederland zon 600 Lotus-rijders van dienst) prima van dienst te kunnen zijn, zal Van der Kooi nog dit jaar een tweede vestiging openen in Zuid Holland. Van der Kooi: Dat is helaas later dan gepland, maar wij leggen de lat nogal hoog en eerdere prospects voldeden niet aan onze eisen. Wij zijn nu in een vergevorderd stadium van de onderhandelingen met een zeer serieus bedrijf op een uitstekende locatie. Het onderhoud en de reparaties zullen overigens in ons bedrijf te Lochem blijven plaatsvinden door één van onze speciaal door Lotus opgeleide monteurs. Daarvoor wordt de speciale Lotus servicetruck ingezet.