Gemeente Hilversum
Zomernota
Een apart traject, getiteld Perspectief 2006, moet een duurzaam
evenwicht opleveren tussen de gemeentelijke inkomsten en uitgaven en
tevens ruimte scheppen voor noodzakelijk nieuw beleid. Dat blijkt uit
de vandaag verschenen Zomernota 2002, het referentiekader voor de
gemeentelijke besluitvorming.
De noodzaak van fundamentele keuzen, reeds in de vorige Zomernota
onderkend, heeft hiermee bij de start van de nieuwe raadsperiode
handen en voeten gekregen. Het geëigende moment, aldus het college van
burgemeester en wethouders, omdat voor het realiseren van ingrijpende
koerswijzigingen een meerjarige aanpak nodig is. Voor 2003 presenteert
het college een concreet uitgewerkt raamwerk voor een sluitende
begroting. Voor de jaren daarna laat de Zomernota een oplopend tekort
zien, gekoppeld aan taakstellende bezuinigingen. Hoeveel precies wordt
bezuinigd is nog onduidelijk, omdat een aantal belangrijke posten nog
niet van een prijskaartje kan worden voorzien.
Begroting 2003: Meer inkomsten uit gemeentefonds
Hoewel de groei van de algemene uitkering uit het gemeentefonds voor
een groot deel nodig is om de forse loon- en prijsontwikkeling op te
vangen, levert dit per saldo toch nog 620.000 aan financiële ruimte
op. Daarbij moet worden aangetekend dat de effecten van de mei- en
septembercirculaire nog bij de opstelling van de begroting worden
betrokken. Al met al kon een bedrag van 854.000 aan hogere uitgaven
worden ingepast. Verreweg het grootste deel hiervan ( 572.000) is
gebruikt voor stadsonderhoud - met name het beheer van de Oude Haven,
de instandhouding van de gerestaureerde Dudok Tribune en het
onderhoudsplan Raadhuis en de bekostiging van de gestegen
verzekeringspremies voor schoolgebouwen ( 145.000).
De resterende ruimte is ingezet voor Buurt en Beheer ( 20.000),
Theater Achterom ( 15.000), het burgerjaarverslag ( 12.000) en drie
urgente formatieve knelpunten bij de Bestuursdienst ( 64.000). Het
bedrag voor Buurt en Beheer komt beschikbaar voor meer en betere
communicatie. Dit budget gaat in totaal met 68.000 omhoog, omdat naast
de hiervoor genoemde 20.000 ook nog 48.000 zal worden vrijgemaakt
binnen bestaande begrotingsposten. Naast deze structurele bedragen
zijn eenmalige bedragen opgenomen voor de speeltuinverenigingen
Zoutkeet/Erfgooiers ( 137.000), de organisatie van een speciaal
sportevenement ( 50.000) en een te houden aanbestedingsprocedure voor
het openbaar vervoer ( 75.000).
Tenslotte is in het investeringsprogramma 2003 een aanvullend bedrag
opgenomen voor de uitbreiding van het Goois museum ( 450.000; 50%
hiervan komt uit een provinciale bijdrage).
Gemeentelijke huisvesting
In het meerjarig perspectief is een aparte post gemeentelijke
huisvesting opgenomen (2004:
300.000; 2005 en daarna: 600.000 structureel). Op basis van de
mogelijke varianten zal minimaal rekening moeten worden gehouden met
een dergelijk extra beslag op de algemene middelen. Deze post is
onderdeel van het tekort en de bijbehorende bezuinigingstaakstelling.
Veiligheid
Zorg voor de veiligheid van de burger is een kerntaak van de overheid
die momenteel sterk in de belangstelling staat. De burger mag
verwachten, dat veiligheid in volle omvang goed geregeld is. De rampen
in Enschede en Volendam hebben in dit opzicht een enorme schok teweeg
gebracht. De onderzoeken van de commissies Oosting en Alders die
verricht zijn naar aanleiding van deze rampen, hebben voor alle
gemeenten vele leerpunten opgeleverd.
De regionale brandweer Gooi en Vechtstreek heeft een Organisatieplan
brandweer en rampenbestrijding opgesteld, dat erop is gericht te
zorgen voor enerzijds het voorkomen van ongevallen en anderzijds het
adequaat bestrijden ervan. Dit vraagt om een versterking van zowel de
gemeentelijke brandweer en rampenbestrijding als van de regionale
brandweer en rampenbestrijding.
De kostenstijging in het kader van dit veiligheidsbeleid, ruim 1
miljoen structureel, overstijgen de mogelijkheden om dit in te passen
in de reguliere begrotingskaders voor 2003. Via verschillende
onderzoeken is op gedegen wijze onderbouwd, dat extra rijksmiddelen
noodzakelijk zijn om op gemeentelijk en regionaal niveau de
verantwoordelijkheid voor de brandweerzorg en de rampenbestrijding
waar te kunnen blijven maken. Mede afhankelijk van de ontwikkelingen
op dit vlak zal bij de begrotingsbehandeling worden bezien of een
extra OZB-verhoging in het kader van veiligheid onontkoombaar is.
Woonlasten
Voor wat betreft de woonlasten bepleit de Zomernota het beleid van
volledige kostendekking ten aanzien van de afvalstoffenheffing en het
rioolrecht te handhaven. Dit komt neer op verwachte
opbrengststijgingen in 2003 van respectievelijk 4% en 8%. Ten aanzien
van de OZB geldt een inflatiecorrectie van 4,5% met daarnaast een
p.m.-post in verband met het project Versterking Brandweer.
datum bericht 11 juni