Ministerie van Verkeer en Waterstaat
11 juni 2002
Netelenbos en Alders zetten stap in ontwikkeling Zuiderzeelijn
Minister Netelenbos en Voorzitter van de Stuurgroep Zuiderzeelijn
Alders hebben vandaag het voorstel voor een samenwerkingsovereenkomst
Zuiderzeelijn aan hun achterban gezonden. Aan rijkszijde is dit het
kabinet, aan regionale zijde zijn dat de provinciale staten van
Groningen, Friesland, Drenthe en Flevoland en diverse gemeenteraden in
deze provincies.
In de samenwerkingsovereenkomst worden afspraken gemaakt over de
afbakening van het project Zuiderzeelijn, de wijze van samenwerking en
besluitvorming, de financiering en risicoverdeling. Op 13 februari was
al een intentieovereenkomst getekend.
Het voorstel aan de betrokken regionale overheden is om maximaal 1,02
miljard euro in te zetten voor de magneetzweefbaan en 0,23 miljard
euro voor een hoge snelheidsverbinding. Het rijk heeft reeds op 21
december besloten om maximaal 2,73 miljard euro ter beschikking te
stellen voor een snelle verbinding met Noord-Nederland. De bestuurders
zijn het er over eens dat deze financiële inzet, voldoende basis is om
de markt te vragen plannen in te dienen. Het bedrijfsleven zal
risicodragend moeten participeren in de ontwikkeling van de
Zuiderzeelijn.
De onderhandelaars Netelenbos en Alders zijn van mening dat de
provincie Noord-Holland en de gemeenten Amsterdam en Haarlemmermeer
benaderd moeten worden om te participeren in de
samenwerkingsovereenkomst en om een financiële bijdrage te leveren aan
de ontwikkeling van de Zuiderzeelijn voor het deel in de Randstad.
De samenwerkingsovereenkomst wordt pas na instemming van alle partijen bindend. De overeenkomst moet de basis vormen voor een langdurige samenwerking tussen rijk en regio voor de ontwikkeling van de Zuiderzeelijn. Het is de verwachting dat de betrokken partijen voor 1 juli 2002 hun standpunt ten aanzien van het voorstel kenbaar maken.
Dit is een gezamenlijk persbericht van het ministerie van Verkeer en
Waterstaat en de stuurgroep Zuiderzeelijn
(Dit is een gezamenlijk persbericht van het ministerie van Verkeer en
Waterstaat en de stuurgroep Zuiderzeelijn)