Ingezonden persbericht

PERSBERICHT

Hilversum, 13 juni 2002

DutchView marktleider in meercameraregistratie

DutchView is de nieuwe naam van NOB Registratie B.V. Het meercamerabedrijf, dat zich vandaag aan de markt presenteerde, is ontstaan door de herstructurering van het Nederlands Omroepproduktie Bedrijf (NOB). DutchView is marktleider in het technisch ontwerpen, managen en uitvoeren van meercamera- en muziekproducties, zowel in studio's als op locatie. Het bedrijf biedt werk aan ruim 300 vaste medewerkers en werkt daarnaast met een pool freelancers.

Het meercamerabedrijf DutchView richt zich op mobiele- en studioregistratie, MBS (Mobile Broadcast Systems), webcasting, muziekregistratie, licht & lichtontwerp en decorontwerp. Het bedrijf is gespecialiseerd in de totale dienstverlening, van ontwerp tot realisatie, en neemt desgewenst, onder regie van de opdrachtgever, de gehele technische realisatie van onder meer televisieprogramma's voor zijn rekening. De activiteiten worden ook apart aangeboden. DutchView beschikt over uitgebreide technische expertise, sterk ontwikkelde projectmanagementcapaciteiten, creatieve vakmensen en een breed assortiment middelen.

Het bedrijf heeft in Hilversum, Amsterdam (Studio Plantage) en Baarn de beschikking over een ruim aantal studio's, geschikt voor zowel kleine als grote producties. Daarnaast beschikt DutchView over een aantal reportagewagens voor meercameraregistratie op locatie en over audiowagens voor muziekregistratie.

DutchView-directeur Bernard Kobes benadrukt de rol van zijn medewerkers: "Techniek kan iedereen aanschaffen, het gaat ons om de man of vrouw die de techniek bedient. Dankzij de vakkundigheid van onze medewerkers zijn we immers in staat om onze klanten de gewenste ondersteuning te bieden. Waar, wanneer en hoe de klant dat ook wenst".
DutchView voert een nieuw investeringsprogramma uit, waarbij het bedrijf op een andere manier omgaat met techniek. "We koppelen studio's en mobiele middelen op een efficiënte manier. Dat houdt in dat we bijvoorbeeld een mobiele regieset aanschaffen die zowel in de studio als op locatie inzetbaar is. Investeringen in grote reportagewagens zijn voorlopig niet aan de orde. We concentreren ons juist op de kleinere en middelgrote wagens, die we voor grote producties aan elkaar koppelen". Het hele investeringsprogramma is uitgesmeerd over twee jaar. Kobes: "Naast het aanpassen van de wagens - ze worden overgespoten in de nieuwe kleur en voorzien van het nieuwe logo - krijgen we in totaal drie nieuwe tv-reportagewagens, twee muziekregistratiewagens en één webcamper voor internetregistratie".

"De naam DutchView impliceert dat het om een toonaangevend Nederlands meercamerabedrijf gaat dat internationaal werkzaam is en een frisse kijk heeft op het vakgebied", aldus Kobes. Het logo - een stilistische weergave van een camerashot onder een bepaalde hoek, de zogenaamde 'dutch angle' - is ontworpen door de Design-afdeling van CIRIS.

DutchView is één van de nieuwe bedrijven die ontstaan zijn door de herstructurering van NOB. DutchView maakt onderdeel uit van de groep registratie- en nabewerkingbedrijven, die verder bestaat uit CIRIS, Cinevideogroep, CamCompany, NOB Duitsland, ENG Videohouse, NOB Hongarije en NOB Decor. Deze bedrijven zullen in de toekomst nauw blijven samenwerken.