Erasmus Universiteit Rotterdam

13 juni 2002

Telersvereniging werkt efficiënter dan afzetcoöperatie

Traditioneel spelen coöperaties een belangrijke rol in de afzet van land- en tuinbouwproducten. Hevige concurrentie, consumenteneisen en concentratie in de detailhandel hebben echter invloed op de geschiktheid van deze ondernemingsvorm voor de verwerking en verhandeling van agrarische producten. Sinds 1990 zijn meer dan zeventig nieuwe telersverenigingen op de markt gekomen. Een kleine en homogene telersvereniging werkt efficiënter dan een grotere maar heterogene afzetcoöperatie, zo concludeert Jos Bijman in zijn proefschrift 'Coöperaties en beheersstructuur in groente- en fruitketens'. Hij promoveert 13 juni 2002 aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Bijman richt zich in zijn onderzoek op de Nederlandse coöperaties die de producten van boeren en tuinders verkopen. Deze zogenaamde afzetcoöperatie leidt zijns inziens vaker niet dan wel tot efficiënte investeringsbeslissingen van alle partijen in de productie- en distributieketen.

Bron van onderzoek vormde VTN/The Greenery, de grootste groente- en fruitcoöperatie in Nederland. Deze coöperatie maakt een transformatie door van coöperatieve veiling naar coöperatief handelshuis. Diverse veranderingen, vooral de marktgerichte strategie, hebben een verminderde betrokkenheid, een moeizame besluitvorming en een geringe bereidheid van leden om in de coöperatieve onderneming te financieren tot gevolg gehad.

Sinds 1990 zijn er meer dan 70 nieuwe telersverenigingen in de Nederlandse groente- en fruitsector opgezet. De helft daarvan zijn coöperaties. Telersverenigingen en telerscoöperaties bestaan uit producten van een bepaald product of ras. De snelle groei komt voort uit ontevredenheid over de werking van de traditionele veiling enerzijds en over het beleid van de geherstructureerde veilingen zoals VNT/The Greenery anderzijds. Onafhankelijke telersverenigingen kunnen een geheel eigen marketingstrategie volgen. Deze onafhankelijkheid biedt in principe een sterke prikkel tot investeren in productvernieuwing. Innovatieve producten vragen investeringen in zowel productie als marketing. Zij kunnen zelf de verhandeling van hun producten verzorgen door activa in de handelsschakel in eigendom te nemen. De investeringsprikkel wordt versterkt door het homogene karakter van de vereniging. De nieuwe verenigingen ervaren het (aloude) dilemma tussen groot en machtig enerzijds en klein en innovatief anderzijds. Afhankelijk van de waarde die innovatieve producten generen, is een kleine en homogene telersvereniging echter efficiënter dan een grote, maar heterogene afzetcoöperatie.

Promotor: prof.dr. G.W.J. Hendrikse, Bedrijfskunde

Noot voor de pers
Promotie 13 juni, 16,00 uur
Plaats: Woudestein, Senaatszaal
Info: bij de promovendus, tel. (070) 335 8102
e-mail w.j.j.bijman@lei.wag-ur.nl

INLINE]