Ingezonden persbericht

Persbericht

Web self-service en webanalyse nu gekoppeld
SAS en Q-go starten samenwerkingsverband

Amsterdam, 13 juni 2002 - Vereenvoudigd zoeken, gegarandeerd vinden en verbeterd inzicht - dat zijn de drie voornaamste voordelen van het nieuwe samenwerkingsverband tussen SAS en Q-go - dat vandaag is aangekondigd. De op natuurlijke taaltechnologie gebaseerde software van Q-go zorgt voor een fundamentele verbetering in de manier waarop organisaties communiceren met hun klanten via het web. SAS®Webhound for Clickstream Analysis software analyseert het klikgedrag van de bezoeker. Deze combinatie creëert inzicht in de interesses en behoeftes van de sitebezoeker en diens gedragspatronen.

Middels de software van Q-go kan de bezoeker van de website vragen in eigen bewoordingen stellen op eenzelfde manier als de vraag in een normaal gesprek gesteld zou worden. Op basis van de vraag krijgt de bezoeker relevante informatie gepresenteerd. Hierdoor wordt de vraag efficiënt beantwoord en kunnen additionele producten en diensten worden aangeboden. Een uitgebreide analyse van de vraag- en antwoordnavigatie biedt onder meer inzicht in de mate waarin het web-bezoek voldaan heeft aan de verwachtingen van de bezoeker.

SAS ontwikkelt en levert Business Intelligence software. Voor het internet is SAS®Webhound for Clickstream Analysis ontwikkeld: software waardoor onder meer bekend is waar en hoe een internetbezoeker op een website binnenkomt, waar naar wordt gezocht, welke pagina's worden bekeken en voor hoe lang. Hierdoor wordt er een completer beeld van de bezoeker verkregen. Dit inzicht kan bovendien worden gekoppeld aan andere klantbestanden.

De combinatie van SAS en Q-go levert cruciaal inzicht op in gedrag en interesses van de bezoeker inzake content en ontwerp van websites. Websites zijn effectiever te optimaliseren en on-line marketinginspanningen - binnen of buiten de eigen site - zijn doelgerichter te ontwikkelen. Duurdere servicekanalen, zoals call centers en het persoonlijk beantwoorden van e-mails, zijn hierdoor minder benodigd. Bezoekers van een website vinden snel waar zij naar op zoek zijn en weten zich beter bediend. Het inzicht verkregen met de combinatie van SAS en Q-go kan zich meten met - vaak veel duurder - onderzoek naar surfgedrag.

Over SAS
SAS is wereldwijd de grootste niet-beursgenoteerde softwareleverancier en marktleider in strategisch beslissingsondersteunende software: Business Intelligence. Door deze software weten beslissers wat er binnen het bedrijf gebeurt, beschikken zij snel over betrouwbare en actuele informatie en kunnen daardoor gefundeerde beslissingen nemen. Relaties binnen een organisatie en met klanten en toeleveranciers worden versterkt. SAS is opgericht in 1976 en is sinds 1986 actief in Nederland. Wereldwijd gebruiken meer dan 37.000 bedrijven, overheidsorganisaties en universiteiten de software van SAS. 98% van de Fortune 100 bedrijven en 90% van de Fortune 500 bedrijven zijn klant van SAS. Bezoek voor meer informatie: www.sas.com/nl

Over Q-go
Software bedrijf Q-go is gespecialiseerd in elektronische klantencommunicatie. Zij ontwikkelt op natuurlijke taaltechnologie gebaseerde navigatiesoftware waarmee bedrijven de communicatie met hun klanten via internet fundamenteel kunnen verbeteren. Q-go richt zich op organisaties die het internet geselecteerd hebben als strategisch communicatie-, service- en verkoopkanaal. De organisatie is in juli 1999 in Amsterdam opgericht en heeft momenteel meer dan vijftig medewerkers in vijf vestigingen. Het hoofdkantoor is in Amsterdam gevestigd. Daarnaast zijn er lokale kantoren in Keulen, Londen, Amsterdam en Barçelona. Bezoek voor meer informatie: www.q-go.com

Noot voor de redactie (