---

Ministerie van Defensie



---

Foto: John E. Weyne (Hr Ms Philips van Almonde)

Commandant fregat: "Soms moesten we op het scherpst van de snede varen"

13-06-2002

Nog één nachtje slapen en dan is de "Almo" weer thuis. Na een missie van zes maanden keert Hr. Ms. Philips van Almonde, het eerste marineschip dat werd uitgezonden in het kader van de internationale strijd tegen het terrorisme, terug in de thuishaven Den Helder. Volgens commandant kapitein-luitenant ter zee John E. Weyne, het einde van een geslaagde missie. "Maar we moesten soms wel op het scherpst van de snede varen". Een interview met een veteraan van operatie "Enduring Freedom".

Het kabinet besloot op 30 november marine-eenheden in te zetten in de strijd tegen het internationaal terrorisme. De "Almo", zoals het fregat liefkozend wordt genoemd door de 176 mannen en vrouwen tellende bemanning, vertrok na een voorbereidingstijd van amper vijf werkdagen. "De bemanning moest - gesteund door waleenheden en -bureaus begin december alle zeilen bijzetten om het schip op tijd vertrek gereed te maken maar er moesten ook bij het thuisfront allerlei maatregelen getroffen worden." Na vertrek uit Den Helder stoomde Hr. Ms. Philips van Almonde met hoge vaart naar het operatiegebied waar het rond de kerst arriveerde. "Na de nodige briefings door de Amerikanen, werden direct na nieuwjaar de eerste patrouilles gevaren."

Bij die patrouilles ging het om het monitoren en ondervragen van de scheepvaart, maar ook om het escorteren van grote eenheden als troepentransportschepen, bevoorraders en vliegkampschepen door de Straat van Hormuz. Voor Weyne en zijn bemanning kwam niet zozeer de duur van de reis als een verrassing, maar wel het doel en het tijdstip van vertrek, zo vlak voor de feestdagen. "Bovendien was de inzet niet te vergelijken met de inzet zoals we die in de West en eerder in de Golf kenden. Zo ging het hier om een heel uitgestrekt operatiegebied, wat inhield dat de periodes op zee vaak twee keer zo lang waren dan normaal. Door het grote operatiegebied werd langer dan normaal op zee doorgebracht en werden minder havens bezocht."

"De inzet dicht bij het hol van de leeuw bracht tevens de nodige onzekerheden met zich mee. Dat betekende dat de Almonde te maken kreeg met uiteenlopende scenario's. Tijdens de opmars naar het operatiegebied en in de eerste weken daarna hebben we uitgebreid geoefend om de interne organisatie daarop af te stemmen," licht Weyne toe. "Ik prijs me als militair gelukkig dat zich geen onvoorziene momenten hebben voorgedaan. Wel moest bij het escorteren van grote eenheden in de Straat van Hormuz regelmatig op het scherpst van de snede worden gevaren. Wij hebben met 'agressief' manoeuvreren en met de boordhelikopter verdachte scheepjes op afstand gehouden. Het schip zelf heeft zich door een goede logistieke ondersteuning prima gehouden. Wel moest, doordat we vaak met hoge snelheid moesten varen, één der turbines worden verwisseld, maar dat is probleemloos in Muscat (Oman) door onze mensen en steun van de marine-collega's uit Nederland opgelost. Al met al heeft de "Almo" met circa twintig escortes en liefst tweeduizend ondervragingen van reguliere koopvaarders en kleinere schepen een bijdrage geleverd die door de Amerikanen zeer werd gewaardeerd," aldus de commandant.

Alvorens zijn verhaal af te ronden, noemt de commandant van Hr.Ms. Philips van Almonde nog een voorbeeld van de inzet zoals die in de afgelopen maanden werd meegemaakt. "Een enerverend moment was toen een matroos op een ankerplaats bij Oman tussen de ongeveer 150 schepen die daar lagen, op grote afstand een schip herkende waar de coalitie al enige tijd naar op zoek was. Zijn ontdekking was heel bijzonder omdat het schip volledig nieuwe kleuren, een nieuwe naam en zelfs door constructiewijzigingen, een ander uiterlijk had. Maar dankzij de professionaliteit van die matroos kon het gesignaleerde schip worden 'gemonitord'. We hebben het schip twee dagen gevolgd en toen overgedragen aan een Canadees fregat."

De thuisreis naar Nederland bracht de bemanning van de "Almo" naar locaties als de Seychellen, Kaapstad, Ghana en Tenerife. Een welkome afwisseling in vergelijking met de Arabische havens die stuk voor stuk de nodige veiligheidsmaatregelen kenden. Maar niet zo welkom als de terugkeer morgen naar Den Helder, waar familie en vrienden Hr.Ms. Philips van Almonde voor de laatste keer met open armen zullen ontvangen. Het fregat wordt op 27 juni aanstaande uit dienst gesteld. (Foto's: Hr. Ms. Philips van Almonde)

* Dossier: Afghanistan/Strijd tegen het terrorisme
Foto: Almo escorteert Amerikaans marineschip (Hr Ms Philips van Almonde)