Bedrijfschap Horeca en Catering

Terug Persbericht P-09; Zoetermeer, 13 juni 2002 Afd. Informatie en Communicatie, tel. (079) 368 07 07

Consumptie in de horeca gedaald in eerste kwartaal 2002

De consumptie in de horeca is in het eerste kwartaal 2002 met 1,8% gedaald ten opzichte van begin 2001. Het zijn vooral prijsaanpassingen die de omzet op peil houden en zorgen voor een omzetgroei van 4,9%. Met name hotels en zaalbedrijven hebben te maken met minder bestedingen, zowel door particulieren als zakelijke consumenten als gevolg van de economische laagconjunctuur. Hogere exploitatiekosten, t.w. inkoopprijzen, lonen en kosten voor veiligheid en hygiëne zijn de voornaamste oorzaak van doorgevoerde prijsaanpassingen in de horeca. Het consumentenvertrouwen is niet meer zo laag geweest sinds 1994.

De restaurantbestedingen groeiden, maar ook het aantal bedrijven nam toe, waardoor de omzetgroei per bedrijf minder groot was. In de fastfoodsector werd daarentegen gemiddeld per bedrijf een behoorlijke omzetgroei gerealiseerd. Binnen de hotelsector konden kleinere bedrijven met hun lagere prijzen een stukje markt terugwinnen op hun grotere collega's. De bestedingen in de drankensector zijn het minst gestegen in de horeca, het consumptievolume bleef hier sterk achter bij de vergelijkbare periode in 2001 (-7%).

Na een opleving in december en januari is de stemming van de consument dit jaar negatiever geworden en bereikte in mei de laagste waarde sinds begin 1994. Naar verwachting zal de consumptie in de horeca in de loop van 2002 weer langzaam gaan groeien. Per saldo zullen de kosten in de bedrijfstak in 2002 echter sneller stijgen dan de omzet, waardoor de winstontwikkeling van de bedrijven achterblijft bij de inflatie.