AutoRai
14-6-2002
Restyling voor Seat Salsa studiemodel
Tijdens de onlangs gehouden autotentoonstelling van Madrid heeft Seat
een nieuwe versie van het studiemodel Seat Salsa gepresenteerd. De
nieuwe versie onderscheidt zich door een nieuwe styling van
carrosserie en interieur.
Het eerste dat opvalt aan de Salsa is de nieuwe kleur van de
carrosserie. In plaats van zilvergrijs is het studiemodel nu rood, met
een ongekende diepte en glans van de laklaag. Dit effect is bereikt
door het aanbrengen van zeven lagen transparante, roodgekleurde
kunsthars. Hierdoor ontstaat een diepglanzende laklaag met een visueel
zeer aantrekkelijke kleurdekking.
Een sportiever, nog dynamischer interieur
De doelstelling van de door Walter deSilva geleide ontwerpafdeling was
tevens om het interieur een nog jeugdiger, sportiever en dynamischer
karakter te geven. Daarbij moest echter wel de stijl van de originele
Seat Salsa uit 2000 behouden blijven.
In het interieur van de nieuwe Salsa voeren aluminium elementen en de
kleuren rood en zwart nu de boventoon. De bodem is bedekt met een
afwasbaar materiaal met een glad metallic-effect. Hetzelfde geldt voor
de portierpanelen, die tevens zijn voorzien van nieuwe visuele
accenten; wederom afgeleid van de styling van de eerste Salsa.
Hierdoor krijgt het interieur een grappige, dynamische uitstraling.
Het dashboard onderscheidt zich door een aantal modificaties. Het is uitgevoerd in een originele en exclusieve kleur rood met een satijnachtig effect, vergelijkbaar met de oppervlaktestructuur van rozenblaadjes. Nieuwe decoratieve elementen in mat-aluminium, zoals de binnenkant van de stuurwielrand, vormen een ander detail van de Salsa.
Plaatsen waar spullen worden opgeborgen, zoals het bovenste en
onderste dashboardkastje en de portiervakken, onderscheiden zich door
een transparant effect dat is verkregen door zwart gaas over een
doorschijnend materiaal aan te brengen.
Nieuwe kleuren en materialen
Het 2+2-interieur van de Seat Salsa is voorzien van comfortabele,
geprononceerd gevormde stoelen. Deze zijn nu bekleed met een rode,
net-achtige bekleding over een ondergrond van zwarte stof. Een andere
noviteit van de stoelen betreft de hoofdsteunen. De achterzijde
hiervan, die bij de vorige Salsa oranje was, is nu uitgevoerd in
hetzelfde metallic-achtige materiaal als op de vloer.
De voorstoelen zijn veelvuldig verstelbaar en de rugleuning van de achterbank kan worden neergeklapt. Hierdoor ontstaat een nog grotere bagageruimte met een absoluut vlakke vloer. Bevestigingsrails in de vloer van de bagageruimte bieden verschillende mogelijkheden om koffers, sportattributen of andere bagage vast te zetten.
Alle interieurelementen boven de onderkant van de portierruiten
(taillelijn), zoals de dakstijlen en de hemelbekleding, zijn bekleed
met een uniek, zwart materiaal.
Salsa, de Seat voor het nieuwe millennium
De Seat Salsa is een mix van esthetische styling, functionaliteit en
technologie. In de juiste verhoudingen vormen deze ingrediënten een
van de meest innoverende autoconcepten voor het nieuwe millennium. De
Salsa is een futuristisch en speciaal studiemodel, dat volledig is
ontwikkeld door Seats Technical Centre in Martorell. De Salsa is een
voorbode van een nieuw MDC-autoconcept (Multi Driving Concept).
Via een hendel kunnen drie verschillende rijconcepten worden gekozen:
Sport, Comfort en City. Afhankelijk van de gekozen optie is er een
verandering van de rijpositie (zithoogte, ergonomie), de transmissie
(Tiptronic of automaat) en in soort en hoeveelheid informatie die de
bestuurder krijgt aangeboden.
In de meest dynamische stemming (Sport) beschikt de bestuurder over
een conventioneel instrumentenpaneel met sportieve instrumenten die de
standaard informatie bieden. Als wordt gekozen voor rustig en
ontspannen rijden (Comfort) is de geboden informatie meer functioneel
en blijven bepaalde instrumenten verborgen. Voor rijden in de stad
(City) ligt de prioriteit bij verkeersinformatie en het
navigatiesysteem. Kortom: de SEAT Salsa is drie autos in één: een
technisch geavanceerde sportauto, een comfortabele reisauto en een
wendbare stadssprinter.
De Seat Salsa is uitgerust met een 250 pk (184 kW) sterke V6-motor met
een cilinderinhoud van 2.791 cm3, een permanente, intelligente
vierwielaandrijving en een 5-traps Tiptronic-transmissie. Met deze
motor haalt de Salsa een topsnelheid van 245 km/h en accelereert hij
van 0-100 km/h in 7,5 seconden.