Stork Groep NV
17-06-2002
Weg vrij voor Stork in JSF-project
Tijdens een werkbezoek aan de Verenigde Staten heeft Staatssecretaris
Van Hoof van Defensie vandaag bij zijn Amerikaanse evenknie Aldridge
formeel de afspraken bevestigd over de Nederlandse participatie in het
Joint Strike Fighter project. Deze laatste stap maakt voor Stork nu
definitief de weg vrij voor de uitwerking van mogelijk de grootste
opdracht in het 175-jarige bestaan van de onderneming, uitmondend in
een mogelijke omzet van circa $ 5 miljard, gespreid over een periode
van tientallen jaren.
Stork is in de Verenigde Staten in definitieve onderhandelingen
verwikkeld met Lockheed Martin en Pratt & Whitney voor de definitieve
uitwerking van de deelname aan de verdere ontwikkeling van het
Amerikaanse gevechtsvliegtuig de 'Joint Strike Fighter'. Stork heeft
met circa 50% het grootste aandeel in het Nederlandse partnership in
JSF. De met 'level 2' aangeduide kwalificatie is de voor Nederland
hoogst haalbare deelnemersstatus in één van de meest omvangrijke
vliegtuigprogramma's ooit ontwikkeld. OmzetIn het geval dat Nederland
tot aanschaf van het Amerikaanse gevechtsvliegtuig zal overgaan, zal
de omzet voor de Nederlandse industrie naar verwachting ruim $ 10
miljard bedragen over een periode van 25 jaar, uitgaande van 6.000 te
bouwen vliegtuigen. Van deze omzet zal Stork naar verwachting de helft
(tot ca. $ 5 miljard) gaan realiseren. Indien Nederland niet tot
aanschaf over gaat, zal de omzet voor het Nederlandse
luchtvaartcluster circa $ 2,5 miljard bedragen voor ontwikkeling en
gedeeltelijke productie. Daarvan zal Stork dan eveneens de helft, ca.
$ 1,25 miljard, realiseren. VoordelenStork's bestuursvoorzitter Aad
Veenman wijst op de combinatie van voordelen van de JSF-deelname voor
Nederland: "Ons land krijgt het vliegtuig dat door defensie als beste
is geselecteerd, tegen de beste prijs, met een zeer waardevolle
bijdrage door meer dan 45 bedrijven van de eigen Nederlandse
luchtvaartindustrie, die het project meefinanciert. Bovendien is het
JSF project van grote waarde voor de ontwikkeling van het technisch
onderwijs, de werkgelegenheid en het imago van ons land. Voor de
industrie realiseren we een decennialange degelijke en waardevaste
activiteitenstroom, een sterke economische en technologische impuls
met alle spin-off van dien en een sterke verbetering van de mix van
civiele/militaire luchtvaartprogramma's die belangrijk is voor de
continuïteit. Voor Stork zelf is deze stap een overduidelijke
bevestiging van de juiste koers die wij sinds de overname van Fokker
in 1996 met onze aerospace activiteiten beogen". WerkzaamhedenDe
werkzaamheden van Stork betreffen: het meeontwikkelen aan bewegende
vleugel- en staartdelen, de vleugel- en staartvoorrand, deuren en
luiken, de complete vliegtuigbekabeling en de complete bekabeling voor
de Pratt & Whitney motoren. Bovendien wordt een bijdrage geleverd op
het gebied van de geïntegreerde logistieke support, reserve onderdelen
en delen van het onderhoud, gericht op de gebruiksfase van de
vliegtuigen. OnderhandelingenVoor Stork hebben de vandaag verrichte
formaliteiten de volgende consequenties:- verdere onderhandelingen met
Lockheed Martin over definitieve contracten voor het meeontwikkelen
van structuurdelen en vliegtuigbekabelingssystemen- verdere
onderhandelingen met Pratt & Whitney over definitieve contracten voor
het meeontwikkelen van motorbekabelingssystemen- uitbreiding van de
reeds in de VS aanwezige teams van vliegtuig-ingenieurs voor de eerste
voorbereidende werkzaamheden- meewerken aan de totstandkoming van 21
prototypes in de System Development Demonstration (SDD) fase (tot
2010)- competitieve aanbiedingen doen voor het in de wacht slepen van
extra opdrachten in de productiefase (die start in 2006)-
onderhandelingen over definitieve deelname aan productiefase (tot
2028)- onderhandelingen over deelname aan onderhoudsfase (vanaf
2014) GarantieDe Nederlandse deelname aan het JSF project ligt in
wezen besloten in een contract van de Nederlandse overheid met de
Amerikaanse overheid. De Amerikaanse overheid heeft het project in
handen gegeven van de Amerikaanse vliegtuigbouwer / hoofdaannemer
Lockheed Martin, die de contracten met de toeleverende industrieën
uitwerkt, inclusief de Nederlandse toeleveranciers. Voor de naleving
van deze contracten heeft Lockheed een overall garantie afgegeven aan
de 'Staat der Nederlanden', in de praktijk het Ministerie van
Economische Zaken, dat op zijn beurt weer contracten heeft afgesloten
met het Nederlandse bedrijfsleven. De werkbaarheid van deze
constructie is aangetoond in het F-16 traject (sinds 1976), waarvan de
Algemene Rekenkamer de resultaten heeft nagelopen en in een lovend
rapport heeft vastgelegd. Medefinanciering door industrieOmdat
Nederland volwaardig partner in de ontwikkeling wordt op een niveau
direct onder de Amerikaanse en Britse industrie, betaalt ons land $
800 miljoen mee in de totale ontwikkelingskosten van $ 26 miljard. Het
overgrote deel van de voordelen daarvan komt ten gunste van de
overheid, met name het Ministerie van Defensie. Vanaf het begin van de
productiefase (2006) zal de Nederlandse industrie een deel hiervan aan
de Nederlandse overheid terugbetalen in de vorm van 3,5% van de
gerealiseerde omzet. Participatie i.p.v. compensatieDoor in
partnership te ontwikkelen, bouwt de Nederlandse industrie kennis op
en geeft dat bovendien een grote kans op betrokkenheid bij de bouw van
alle JSF-vliegtuigen. De Nederlandse vliegtuigindustrie zal mogelijk
voor ca. 5% participeren in elk te produceren vliegtuig (naar
verwachting in totaal 6.000 tot 2028). Dit in tegenstelling tot de
vroegere compensatieopdrachten, waarbij alleen een bijdrage werd
geleverd naar rato van de toestellen voor het 'eigen' land (Nederland
zal zelf naar verwachting minder dan 100 vliegtuigen
aanschaffen). Stork AerospaceStork Aerospace is gespecialiseerd in
structuurdelen, elektrische / elektronische componenten en
onderhoudsconcepten voor civiele en militaire vliegtuigen en voor de
ruimtevaart. De groep realiseerde in 2001 met ca. 3.335 medewerkers
een omzet van EUR 421 miljoen van de totale Stork omzet van EUR 2,2
miljard.
Informatie voor de pers:
Stork N.V.
Dick Kors
Tel.: 035 - 695 75 55 / 06 - 51 98 40 54