Gemeente Zoetermeer
Inspraakprocedure voorontwerp Oosterheemlijn gaat van start
De gemeente Zoetermeer start binnenkort de inspraakprocedure over het voorontwerp van de Oosterheemlijn en de inrichtingsschets van het tracégedeelte in Seghwaert. Dit voorontwerp en de inrichtingsschets liggen van 17 juni tot en met 16 juli 2002 ter inzage in de centrale hal van het Stadhuis. Tevens wordt in het kader van deze procedure op 18 juni, van 19.30 tot 22.00 uur, een inloopavond gehouden.
Het stadsgewest Haaglanden en de stadsregio Rotterdam bereiden sinds enige jaren de realisatie van RandstadRail voor. RandstadRail is een zogeheten lightrailsysteem dat de centra van Den Haag, Rotterdam en Zoetermeer met elkaar gaat verbinden. Daarbij wordt onder meer gebruik gemaakt van de bestaande Zoetermeerlijn tussen Zoetermeer en Den Haag en de Hofpleinlijn tussen Rotterdam en Den Haag. RandstadRail is een nieuwe, snelle en comfortabele vorm van openbaar vervoer. Onderdeel van RandstadRail vormt de Oosterheemlijn, een nieuwe railverbinding vanaf halte Seghwaert naar de wijk Oosterheem. Bewoners die aan het tracé wonen, hebben over de inspraakprocedure inmiddels een brief ontvangen. Bovendien ontvangen zij binnenkort van het Stadsgewest Haaglanden een nieuwsbrief over het voorontwerp van de Oosterheemlijn, in de vorm van een speciale uitgave van RandstadMail.
Inloopavond
Onderdeel van de inspraakprocedure is een inloopavond die de gemeente
samen met het Gewest Haaglanden organiseert. De inloopavond wordt
gehouden op dinsdag 18 juni, van 19.30 uur tot 22.00 uur, en vindt
plaats in de aula van het Oranje Nassau College in Seghwaert,
Parkdreef 282. Het kenmerk van een inloopavond is dat belangstellenden
tussen 19.30 uur en 22.00 uur kunnen binnenlopen wanneer men wil.
Medewerkers van Haaglanden en van de gemeente zijn aanwezig om aan de
hand van kaartmateriaal informatie te verstrekken en vragen te
beantwoorden. Om 20.00 uur en om 21.00 uur vinden centrale
presentaties plaats. Namens het college van burgemeester en wethouders
zal de wethouder verkeer en vervoer, de heer Haan, aanwezig zijn.
Het tracé
De Oosterheemlijn is ontworpen als een hooggelegen spoorbaan met
ongelijkvloerse kruisingen en sluit aan op de Zoetermeerlijn ter
plaatse van de halte Seghwaert. De lengte van de Oosterheemlijn is
circa 3,5 km, waarvan circa 2 km op een aardebaan en circa 1,5 km in
de vorm van viaducten. Een groot deel van de lengte van de viaducten
komt voor rekening van het circa 6 meter hoog gelegen viaduct, vanaf
de Zegwaartseweg door deelplan 1 in Oosterheem, met een lengte van 1,2
km.
De hoogte van de aardebaan varieert van circa 3 m boven maaiveld nabij
het Akkerpad tot een hoogte van circa 7 m boven maaiveld bij de
Ruimtebaan. In Oosterheem komt de baan in het Centrumgebied op een
hoogte van circa 6 m boven maaiveld te liggen. Ten zuiden van de dreef
in het Centrumgebied tot aan het eind van de lijn wordt de hoogte van
de baan circa 4 m boven maaiveld. De Oosterheemlijn krijgt drie
haltes. In het ontwerp is rekening gehouden met nog een halte tussen
de Ruimtebaan en de Zegwaartseweg.
Volgens de planning zal de uitvoering medio 2003 starten en is de
ingebruikname van de Oosterheemlijn in 2006.
Ruimtelijke plannen
Bij de planontwikkeling van de wijk Oosterheem is vanaf het begin
rekening gehouden met de aanleg van de Oosterheemlijn. Dit is
vastgelegd in diverse ruimtelijke plannen en het bestemmingsplan
Oosterheem 2000.
Voor het gedeelte in Seghwaert is uitgegaan van de reservering,
gebaseerd op een hooggelegen spoorbaan op een dijklichaam, die reeds
is opgenomen in het bestemmingsplan Seghwaert 1975 (1e partiële
herziening 1980). Hiermee werd onder andere de mogelijkheid
opengehouden voor een aftakking van de Zoetermeerlijn naar Leiden en
Alphen a/d Rijn. Bij de uitwerking van dit bestemmingsplan en bij de
realisering van de bebouwing is met deze mogelijkheid steeds rekening
gehouden. De ruimtelijke reservering heeft jarenlang braak gelegen en
is in de jaren 80 op verzoek van de omwonenden ingericht als
tijdelijke groenvoorziening.
Ook in het bestemmingsplan Akkerdreef Noord is de railverbinding
opgenomen.
Inspraak
In de relevante bestemmingsplannen is dus rekening gehouden met het
tracé voor een railverbinding. Door eerdere besluitvorming van de
gemeente Zoetermeer en het stadsgewest Haaglanden ligt de basis van
het ontwerp van de Oosterheemlijn in hoofdlijnen vast. In die zin is
de aanleg van de Oosterheemlijn niet inspraakplichtig. De aanleg van
het tracé zal echter onvermijdelijk, zowel in Seghwaert als in
Oosterheem, gevolgen hebben voor de inrichting van bepaalde openbare
gebieden, die aan de spoorlijn grenzen. In dat kader is besloten voor
het hele tracé van de Oosterheemlijn een formele inspraakprocedure te
volgen volgens de Algemene Inspraakverordening Zoetermeer. Hiervoor is
een Plan van Aanpak opgesteld, dat samen met de overige stukken ter
inzage wordt gelegd. Hierbij wordt met nadruk aangetekend dat de
principiële aspecten van de realisering van de Oosterheemlijn niet
meer beïnvloedbaar zijn en als zodanig geen voorwerp van inspraak
zijn. Dit betekent dat de ruimte voor aanpassing van het ontwerp
beperkt is en dat de aandacht zich zal richten op een goede inpassing
van de Oosterheemlijn in zijn omgeving, zowel in bestaand gebied als
in Oosterheem en het informeren over de gevolgen van de aanleg van de
Oosterheemlijn.
Gedurende de inspraakprocedure liggen het plan van aanpak, het
voorontwerp van de Oosterheemlijn en de inrichtingsschets van het
gebied in Seghwaert op de volgende plaatsen ter inzage:
Afdeling Publiekszaken in de centrale hal van het Stadhuis,
Stadhuisplein 1 (open op maandag van 11.00 16.00 uur, dinsdag tot
en met vrijdag van 8.30 116.00 uur en vrijdagavond van 18.30 20.30
uur).
Wijkpost Seghwaert/Noordhove, Meeuwenveld 3 (inloopspreekuur ma.-,
wo-., vr. middag 14.30 16.00 uur);
Wijkpost Oosterheem, Hugo de Grootlaan (inloopspreekuur di. 13.00
17.00 uur, vr. 9.00 13.00 uur).
Reacties op het voorontwerp en de inrichtingsschets kan men sturen
naar Burgemeester en wethouders van Zoetermeer, Postbus 15, 2700 AA
Zoetermeer, onder vermelding van inspraak voorontwerp Oosterheemlijn.
Laatste wijziging: 7-06-2002