Gemeente Leiden
Selectie uit Perspectiefnota 2002
Hieronder vindt u een selectie uit de op 14 juni gepresenteerde
perspectiefnota 2002. De totale selectie bestaat uit de volgende 6
pagina's:
* de aanbiedingsbrief
* pagina's 11 t/m 16
+ 1.4 De financiële positie op hoofdlijnen
+ 1.5 Data behandeling perspectiefnota 2002
+ 2 Algemene beschouwingen
+ 2.1 Algemene en Juridische Zaken, Openbare Orde en
Veiligheid, Dualisme en Universiteitszaken
+ 2.2 Ruimtelijke Ordening, Wijkontwikkeling, Regiozaken en
Strategisch Beleid
+ 2.3 Economische Zaken, Grondzaken,
Toerisme/Stadspromotie/Evenementen, Veiligheid,
Monumenten/Archeologie en ICT/Communicatie
+ 2.4 Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Milieu, Personeel en
Organisatie, Grotestedenbeleid, Internationale Solidariteit
en Emancipatie
+ 2.5 Verkeer en Vervoer/Parkeren, Onderwijs, Archief, Cultuur,
Sport en Recreatie
+ 2.6 Wonen, Zorg, Welzijn en Ouderen
+ 2.7 Financiën, Stedelijk Beheer en Wijkbeheer
concept Perspectiefnota 2002
Meerjarenraming 2003-2006
Aanbiedingsbrief
Leiden, juni 2002
Aan: De Raad
Bijgaand treft u de concept-Perspectiefnota 2002 aan. Deze
perspectiefnota staat vrijwel geheel in het teken van de nieuwe
raadsperiode en het op 4 juni in de Raad besproken Collegeprogramma
2002 - 2006 "Ambities en evenwicht".
Over de in het Collegeprogramma opgenomen nieuwe beleidsvoornemens
wordt opgemerkt dat deze pas gerealiseerd kunnen worden, wanneer
daarvoor in de begroting dekking is gevonden. En dat is dan ook
precies hetgeen ons College met deze concept-Perspectiefnota heeft
beoogd.
Daarbij hebben wij overigens niet alleen gekeken naar de
beleidsintensiveringen voor het jaar 2003, welke in de begroting 2003
gedekt zullen moeten zijn, maar eveneens naar het de beleidsvoornemens
in de overige jaren van het Collegeprogramma. Hierdoor is de te dekken
budgettaire problematiek weliswaar groter geworden, maar is wel een
duidelijk beeld ontstaan over de mogelijkheden van een sluitend
meerjarenbeeld. Zoals u kunt zien sluit zowel de jaarschijf 2003 als
de jaarschijf 2006, waarmee er dus sprake is van een sluitend
meerjarenbeeld.
Naast de budgettaire gevolgen van het nieuwe Collegeprogramma hebben
wij ook de structurele gevolgen van de rekening 2001 en de 1e
Concernrapportage 2002 bij onze besluitvorming betrokken. Punt van
aandacht daarbij is bijvoorbeeld het gegeven dat in de rekening 2001
bij de 'reguliere' gelden sprake was van een tekort van bijna 1,8
miljoen euro, terwijl bij het totaal van de GSB-gelden sprake was van
een overschot.
De structurele budgettaire gevolgen uit de rekening 2001 en de 1e
Concernrapportage hebben wij reeds in deze concept-Perspectiefnota
verwerkt. Voor het overige zullen wij, naar analogie van de
besluitvorming rond de 2e Concernrapportage 2001,
bijsturingvoorstellen aan uw Raad voorleggen. Deze zullen wij, samen
met de in deze concept-Perspectiefnota aangekondigde
bijsturingvoorstellen, verwerken in de concept-Concernbegroting 2003
en ter besluitvorming aan uw Raad voorleggen.
Een speciaal punt van aandacht betreft nog de ontwikkelingen op
landelijk niveau. Daarbij gaat het minder om de verminderde
economische vooruitzichten, maar veeleer om de uitkomst van de lopende
kabinetsformatie. De gevolgen hiervan voor de decentrale overheden -en
dus ook voor de Gemeente Leiden- zijn nog onzeker en onduidelijk.
Duidelijk is wel dat de uitkomst van de kabinetsformatie relevante
materiële gevolgen voor de Gemeente Leiden kan hebben. Indien daarover
duidelijkheid bestaat zullen wij deze verwerken in de
concept-Concernbegroting 2003.
Voor wat betreft de inhoud van de nieuwe beleidsvoornemens verwijzen
wij kortheidshalve naar het Collegeprogramma 2002 -2006 "Ambities en
evenwicht" en de hierbij opgenomen algemene beschouwingen. Een nadere
toelichting op de overige budgettaire ontwikkelingen treft u aan in de
financiële beschouwingen.
De totale financiële positie van de Gemeente Leiden ontwikkelt zich in
het meerjarenperspectief als volgt:
2003 2004 2005 2006
Meerjarenbeeld cf. begroting 2002 1.989 1.124 0 -
Nieuwe autonome mutaties, incl. concernposten 2.863 2.910 2.780 -724
Kapitaallasten -225 557 1.377 1.869
Budgettaire verwerking Collegeprogramma 1.800 3.445 4.030 5.755
Beleidsaanpassingen -6.500 -6.500 -6.500 -6.900
Uitkomst Perspectiefnota 2002 -73 (V) 1.536 (N) 1.687 (N) 0
Voorstel
Wij bieden thans de concept-Perspectiefnota 2002 aan de Gemeenteraad
aan. Wij stellen u voor, behoudens advies van de commissies en de
Ondernemingsraad:
* De Perspectiefnota 2002 vast te stellen;
* Het college van Burgemeester en Wethouders op te dragen de
jaarschijf 2003 van de Perspectiefnota 2002 nader uit te werken in
de begroting 2003.
Burgemeester en Wethouders van Leiden,
De secretaris,
de burgemeester,
naar bovenzijde pagina
Selectie
1.4 De financiële positie op hoofdlijnen
Uitkomst perspectiefnota in één oogopslag
Rekening houdend met de geformuleerde uitgangspunten en het in deze
perspectiefnota opgenomen Collegeprogramma "Ambities en evenwicht"
geeft het meerjarenbeeld het volgende (structureel) sluitende beeld.
Analyse oude meerjarenbeeld en meerjarenbeeld volgens deze
Perspectiefnota
2003 2004 2005 2006
Meerjarenbeeld cf. begroting 2002 1.989 1.124 0 -
Nieuwe autonome mutaties, incl. concernposten 2.863 2.910 2.780 -724
Kapitaallasten -225 557 1.377 1.869
Budgettaire verwerking Collegeprogramma 1.800 3.445 4.030 5.755
Beleidsaanpassingen -6.500 -6.500 -6.500 -6.900
Meerjarenbeeld cf. deze Perspectiefnota -73 (V) 1.536 (N) 1.687 (N) 0
De financiële problematiek van de eerste concernraportage en deze Perspectiefnota vereist dat keuzen worden gemaakt. Teneinde financiële tekorten te voorkomen is nodig dat bijstelling van bestaand beleid plaatsvindt. Alleen op die wijze kan worden voorkomen dat de Gemeente Leiden in financiële problemen geraakt. Deze keuzen worden in hoofdstuk 3 bij het onderdeel beleidsaanpassingen toegelicht.
De dekking van de tekorten die thans voor de tussenliggende jaren van
de planperiode worden voorzien zullen wij betrekken bij het
meerjarenbeeld 2003-2007 en de begroting 2004.
De mutatiesoorten worden hier kort toegelicht. Voor een uitgebreide
toelichting wordt verwezen naar hoofdstuk 3 van deze Perspectiefnota.
Meerjarenbeeld conform de Begroting 2002
Dit is het (nadelige) saldo dat uit de concernbegroting 2002 als nog
in te vullen bedrag open stond. Dit is het beginsaldo voor de
Perspectiefnota 2002.
Nieuwe autonome ontwikkelingen
Deze mutaties betreffen het bestaand beleid, hetgeen betekent dat
uitgegaan wordt van het huidige voorzieningen- c.q.
dienstverleningsniveau. Het begrip autonoom ontwikkeling hebben wij
dan ook geïnterpreteerd als een ontwikkeling die gegeven het
uitgangspunt van handhaving van het bestaande niveau van
dienstverlening onvermijdelijk, onontkoombaar en onbeïnvloedbaar is.
Deze categorie posten leidt tot de aangegeven forse uitzetting.
Kapitaallasten
Naast autonome ontwikkelingen doen zich ook mutaties voor in de
kapitaallasten. Dit kunnen betreffen afgesloten investeringen, lopende
investeringen en ontwikkelingen in het Investeringsplan. Deze mutaties
ontstaan voornamelijk door het verschuiven inde tijd van geplande
investeringen door omstandigheden als vertragingen e.d. Ook kunnen
investeringen tijdens de voortgang hogere kosten met zich mee blijken
te brengen dan eerder gepland. Per saldo betekenen deze mutaties een
oploop in het meerjarenbeeld vanaf 2004.
Budgettaire verwerking Collegeprogramma "Ambities en Evenwicht"
De financiele uitwerking van het Collegeprogramma is in de cijfers van de Perspectiefnota verwerkt. Nog niet in alle gevallen zijn de maatregelen toegedeeld aan een specifiek beleidsprodukt, dat zal uiterlijk bij de totstandkoming van de Begroting 2003 gebeuren.
Jaarrekening 2001
De rekening van baten en lasten 2001 is gesloten met een nadelig saldo
van bijna ¤ 1,8 miljoen.
De eerste periodieke concernrapportage geeft aan dat op een groot
aantal artikelen bijstelling van beleid noodzakelijk is, teneinde te
voorkomen dat het jaar 2002 met een tekort wordt afgesloten. In het
kader van die eerste periodieke concernrapportage laat het College dan
ook bijsturingsvoorstellen voorbereiden met een structureel effect,
oplopend tot ¤ 4,2 miljoen in 2006, teneinde te voorkomen dat het
jaar 2002 met een tekort zal sluiten. Daartoe zal ook gedurende de
rest van het jaar strak de hand worden houden aan het uitgavenverloop.
Beleidsaanpassingen
Gedwongen door de budgettaire problematiek heeft het College naar
wegen gezocht om een sluitend meerjarenbeeld te kunnen realiseren.
Daarbij heeft het besloten om de diensten Bouwen en Wonen, Milieu en
Beheer, Cultuur en Educatie, Sociale zaken en arbeidsmarktbeleid en de
Bestuursdienst allen te verplichten ombuigingsmaatregelen aan te geven
waarmee per dienst een bedarg van 1 miljoen euro structureel kan
worden ingezet ter dekking van de algehele problematiek. Het deel van
die taakstelling dat de diensten nog niet concreet hebben kunnen
invullen bij deze Perspectiefnota, dient ingevuld te worden bij de
begroting 2003. Daarnaast zullen diverse beleidsvoornemens uit het
Collegeprogramma die bijdragen aan de realisering van
GSB-doelstellingen, tot een bedrag van 1 miljoen euro vanaf 2003 uit
GSB-geldstromen worden bekostigd. Ook zullen diverse inkomsten, die
onder voorwaarden te genereren zijn door DZB -kosten te declareren ten
laste van het Werkfonds, voor de totaalproblematiek worden ingezet,
evenals de te verwachten efficiencywinst vanaf 2006 ten gevolge van de
concentratie van uitvoerende ondersteunde functies.
naar bovenzijde pagina
1.5 Data behandeling perspectiefnota 2002
Datum Commissie
25 juni Algemene beschouwingen Raad
26 juni Commissie Sociale Infrastructuur
27 juni Commissie Ruimte en Groen
2 juli Commissie Onderwijs en Cultuur
3 juli Commissie Economie en Verkeer
4 juli Commissie Bestuur en Veiligheid
t/m 5 juli Moties en amendementen
9 en 10 juli Vaststelling door Raad
naar bovenzijde pagina
2 Algemene beschouwingen
Deze algemene beschouwingen zijn beknopt van aard nu de
beleidsvoornemens voor de komende jaren recentelijk zijn geformuleerd
in het collegeprogramma 2002 -2006 'Ambities en evenwicht'. In deze
beschouwingen ligt de nadruk op die onderdelen van het
collegeprogramma die met extra inzet van middelen in 2003 vorm en
inhoud gaan krijgen.
naar bovenzijde pagina
2.1 Algemene en Juridische Zaken, Openbare Orde en Veiligheid, Dualisme en
Universiteitszaken
De wijziging van de Gemeentewet, waardoor nu ook op lokaal niveau een
duaal stelsel geldt, heeft grote gevolgen voor de werking van (het
bestuur van) de gemeente. Het gaat hierbij niet alleen om een
structuurwijziging, maar ook een cultuuromslag: de nieuwe verhoudingen
tussen Raad, College, Burgemeester, ambtelijk apparaat en griffie, die
voor een deel al bepaald zijn, zullen de komende tijd verder
uitkristalliseren. Alle betrokken partijen, de Raad, het College,
ambtenaren en burgers zullen met nieuwe regels en procedures te maken
krijgen. Het College zal de Raad in staat stellen zijn kaderstellende
en controlerende taken uit te voeren door een goede
informatievoorziening, het in het licht van genoemde taken aanleveren
van adequate voorstellen voor beleid en door periodiek te rapporteren
over de speerpunten van beleid. Voor de kosten die met de invoering
van de dualisering gepaard gaan zijn extra middelen gereserveerd.
Veiligheid is en blijft een jaarlijks terugkerend onderwerp op zowel
de landelijke, als de provinciale, als de lokale politieke agenda. De
totstandkoming van de regionale Veiligheidsregio's is een landelijk
proces dat in 2003 voortgezet zal worden en ook voor Leiden grote
gevolgen zal hebben. Met name de oprichting en inrichting van een
Gemeenschappelijke Meldkamer door alle betrokken
hulpverleningsorganisaties en de realisering van een aan deze
Meldkamer gekoppeld Regionaal Coördinatiecentrum is een ontwikkeling
van niet te onderschatten belang.
Daarnaast zal Leiden moeten blijven werken aan de realisering van een
(fysiek) veilige stad. De afgifte van en controle op
gebruikersvergunningen, de inschatting van aanwezige
veiligheidsrisico's in de stad, het oefenen van bestuurlijke en
besluitvormingsprocessen in geval van calamiteiten of rampen en de
samenwerking met veiligheidspartners zoals politie en Openbaar
Ministerie zullen ook in 2003 onverminderd aandacht vereisen van het
Leidse gemeentebestuur. Voor wat betreft die samenwerking ligt de
regierol bij de gemeente. Daarvoor is een goede onderlinge
informatie-uitwisseling noodzakelijk. In Leiden wordt al langere tijd
op een dergelijke manier gewerkt. De betrokken partners op het
veiligheidsterrein zijn op de hoogte van elkaars beleidsprioriteiten
en proberen deze zoveel mogelijk op elkaar af te stemmen. In 2003
krijgt dit proces een nadere impuls door onder andere de planning van
de totstandkoming maar ook de inhoud van beleidsplannen nog beter op
elkaar af te stemmen.
naar bovenzijde pagina
2.2 Ruimtelijke Ordening, Wijkontwikkeling, Regiozaken en Strategisch Beleid
Vanaf 2003 worden extra middelen gereserveerd voor een inhaalslag bij het actualiseren van de bestemmingsplannen. Eerder werd de verwerkingscapaciteit voor de afhandeling van artikel 19 procedures verhoogd. Te verwachten is dat met het inlopen van de achterstand bij de actualisatie van de bestemmingsplannen het aantal artikel 19 procedures zal afnemen. Zo zal het mes aan twee kanten snijden.
Met de ervaringen rond het WijkOntwikelingsPlan (WOP) Noord in het
achterhoofd zal in 2003 gestart worden met een WOP voor Zuid West ten
Oosten van de Churchilllaan (Haagwegkwartier en Gasthuiskwartier). Het
doel is via een krachtige en gerichte investering in dit gebied de
kwaliteit en leefbaarheid te verbeteren. Met extra ISV en eigen
middelen zal deze belangrijke MOP/GSB-pijler vorm krijgen onder de
dagelijkse leiding van de nieuw aan te stellen directeur
Dienstoverstijgende Projecten.
De directeur Dienstoverstijgende Projecten zal naast de WOP's in ieder
geval ook de dagelijkse leiding op zich nemen van de trajecten rond de
bestuurlijke toekomst in de regio en de Ontwikkelingsvisie.
Door oprichting van een afdeling Strategisch beleid zal de
strategische en innoverende slagkracht van de gemeente verder kunnen
toenemen. Deze nieuwe afdeling zal direct na oprichting de opdracht
krijgen invulling te geven aan de gevoelde lacune op het gebied van de
sociale infrastructuur in het tot nu toe ontwikkelde materiaal in het
kader van de Ontwikkelingsvisie. De Stads- en Ontwikkelingvisie moeten
samen het kader gaan bieden voor toekomstig beleid. Het college zal
het voortouw nemen om een samenhangend pakket van beleidsdoeleinden te
formuleren op basis van het bestaande en nog te ontwikkelen (sociale
infrastructuur) materiaal.
Het komend jaar wordt een belangrijk jaar voor de bestuurlijke
toekomst van de regio. Het recentelijk door GS in deze ingenomen
standpunt lijkt vooralsnog onvoldoende perspectief te bieden voor
Leiden.
naar bovenzijde pagina
2.3 Economische Zaken, Grondzaken, Toerisme/Stadspromotie/Evenementen, Veiligheid, Monumenten/Archeologie en ICT/Communicatie
Met ingang van 2003 zullen extra middelen worden ingezet een aantal
beleidsvelden die direct of indirect een effect hebben op het imago en
de levendigheid van de stad Leiden.
Geconstateerd moet worden dat de externe communicatie van de gemeente
voor verbetering vatbaar is. Door centralisatie en concentratie van
aansturing, mensen en middelen op het gebied van de communicatie (in
de breedst mogelijke zin: voorlichting, PR, PA en protocol) kunnen de
bestaande middelen beter dan tot nu toe renderen. Vanaf 2003 zijn
extra middelen beschikbaar.
Ook een betere, snellere en klantvriendelijkere dienstverlening en
informatievoorziening aan de burgers, instellingen en bedrijven zal
het imago van de gemeente ten goede komen. Door inzet van moderne
ICT-toepassingen zal in deze periode de verbetering in de
dienstverlening en informatievoorziening concreet zichtbaar moeten
worden. Na de afgelopen periode te hebben geïnvesteerd in het
(overigens nog lopende traject van het) intern op orde brengen van de
ICT-basis en het ontwikkelen van een ICT-toekomstvisie, zal de komen
jaren in toenemende mate 'geoogst' moeten gaan worden. Via een
doordacht gebruik van de nieuwe technische mogelijkheden kan zowel de
organisatie van de dienstverlening verbeteren (ICT-inzet bij
organisatie van de servicepunten e.d.), als ook directe
dienstverlening via internet mogelijk worden. De gemeentelijke website
zal op korte termijn vernieuwd en verbeterd worden.
Het imago van Leiden kan zowel regionaal als nationaal verder
verbeteren door extra in te zetten op die zaken die Leiden maken tot
een bruisende stad.
Het collegeprogramma 2002 - 2006 gaat in dat kader in op het nog meer
stimuleren van evenementen. Binnenkort zal een evaluatie van de
financiën rond evenementen het licht zien. Nu al is duidelijk dat in
de toekomst in het kader van een nieuw in te stellen Evenementenfonds
een duidelijke tweedeling zal worden gemaakt tussen tijdelijke
stimuleringssubsidies en structurele instandhoudingsubsidies Deze
laatste subsidies zijn onvermijdelijk geworden, nu blijkt dat grote
evenementen niet langer zonder structurele steun van de gemeente
kunnen voortbestaan.
Leiden is een stad met een rijke historie en een enorm cultureel
erfgoed. Door een toenemend aantal bouwactiviteiten in de stad wordt
steeds meer archeologisch onderzoek gedaan. Om dit onderzoek op een
verantwoorde wijze te kunnen blijven uitvoeren en de vondsten op een
voor het publiek aantrekkelijke manier toegankelijk te maken, worden
extra middelen uitgetrokken.
De aantrekkelijkheid van de stad wordt voor de inwoners in hoge mate
bepaald door de kwaliteit van de eigen buurt en wijk. Geconstateerd
moet worden dat het voorzieningenniveau in de wijken blijvend onder
druk staat doordat economische activiteiten zich terugtrekken uit de
(woon)wijken. Buurtwinkels zijn van groot (sociaal) belang en zullen
via maatwerk zo veel mogelijk in stand gehouden moeten worden via
maatwerk. Wijkwinkelcentra zullen na onderzoek samen met private
partners worden verbeterd.
Het zo goed mogelijk waarborgen van de veiligheid van de burgers is
een van de belangrijkste taken van het gemeentebestuur. In deze
raadsperiode zal worden ingezet op een intensivering van toezicht in
de openbare ruimte, een stringentere handhaving van regels, het
consequenter corrigeren van ongewenst gedrag en aandacht voor
gevoelens van onveiligheid. Dit zal de gemeente uiteraard samen doen
met de partners in de stad. Meer en nadrukkelijker zal de gemeente
haar rol van regisseur van het lokaal veiligheidsbeleid op zich nemen.
Voor het aantrekken van de benodigde beleidscapaciteit zijn extra
middelen gereserveerd.
naar bovenzijde pagina
2.4 Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Milieu, Personeel en Organisatie, Grotestedenbeleid, Internationale Solidariteit en Emancipatie
In 2002/2003 zal hard gewerkt worden aan een voorstel om de armoedeval
zo veel mogelijk te beperken. Gedacht wordt aan een systeem van
staffeling, waarbij bijdragen uit het lokale minima- en armoedebeleid
etappegewijs tussen de 110 en de 125% van het sociaal minimum worden
afgebouwd. Met het voorstel wordt de drempel verlaagd een
(laagbetaalde) baan of een reïntegratietraject te aanvaarden. Zo wordt
de maatschappelijke participatie van minima bevorderd. Met ingang van
2004 zijn voor deze maatregel extra middelen gereserveerd.
DZB is en blijft een voor Leiden in het algemeen en de doelgroep in
het bijzonder belangrijk bedrijf. Het is van het grootste belang dat
DZB weer een gezonde financiële basis krijgt. De uitvoering van het
vastgestelde stappenplan zal in 2003 met de grootst mogelijke inzet
worden voortgezet.
Afhankelijk van de keuzes rond het nieuwe bedrijfsverzamel-/CWI-gebouw
zal in 2003 de realisatie van de bouw voortvarend ter hand genomen
worden.
Na besluitvorming in 2002 zal in 2003 uitvoering worden gegeven aan
een nieuwe ABW-plus regeling. De regeling zal dusdanig zijn aangepast
dat de beschikbare middelen evenwichtiger over de doelgroep worden
gespreid en de eigen verantwoordelijkheid meer dan tot nu toe wordt
gestimuleerd.
Zoals al in de notitie "Zet Leiden dieren op de kaart" is
geconstateerd, kan er op het gebied van het dierenwelzijn nog veel
verbeteren in Leiden. Om het gewenste nieuw beleid vorm te geven -en
ten behoeve van de dierenambulance- zijn extra middelen vrijgemaakt.
Het bestuur van de stad is voor het realiseren van veel van de in het
collegeprogramma genoemde ambities afhankelijk van de kwaliteit en
inzet van de ambtelijke organisatie.
Los van een aantal nieuw aangekondigde wijzigingen in de organisatie
(communicatiefunctie, afdeling Strategisch Beleid, directeur
Dienstoverstijgende Projecten) zullen reeds in gang gezette
veranderingstrajecten als de ontvlechting van de Bestuursdienst
(conform nota Sturing)en de inrichting van de griffie worden
voortgezet.
Het personeelsbeleid zal nog meer dan de komende jaren de aandacht
vragen. Voor de komende jaren zijn extra middelen oplopend tot een
bedrag van ¤ 250.000,00 voorzien in het kader van een
kwaliteitsimpuls in de ambtelijke organisatie. De komende jaren zullen
gericht zijn op modernisering van de arbeidsvoorwaarden, een grotere
externe gerichtheid en nog meer aandacht voor vaardigheden als
projectmatig werken. De optimale persoonlijke ontwikkeling van
medewerkers zal een van de hoofddoelen van het beleid zijn.
Persoonlijke ontwikkelingsplannen en loopbaanbeleid zullen deze
periode staand beleid worden. De komende periode zal centraal staan
dat het aanwezig potentieel maximaal moet worden benut; in het belang
van de organisatie én de medewerkers.
naar bovenzijde pagina
2.5 Verkeer en Vervoer/Parkeren, Onderwijs, Archief, Cultuur, Sport en
Recreatie
Bereikbaarheid en mobiliteit zijn voorwaarde, maar soms ook een
probleem voor een leefbare stad.
Naast de bereikbaarheid van de stad zal de verkeersdoorstroming de
komende jaren centraal staan. Bij bereikbaarheid, doorstroming en het
parkeren neemt het aspect van de leefbaarheid voor de inwoners van
Leiden een centrale plaats in.
Op basis van de uitgangspunten van het parkeerbeleidsplan zal verder
gewerkt worden aan het zo veel mogelijk vervangen van het op straat
parkeren door inpandig of ondergronds parkeren. De handhaving van het
(fout)parkeren zal worden uitgebreid tot buiten (tot nu toe) reguliere
werktijden en buiten de restrictiegebieden. Het parkeren aan de rand
van de stad zal in navolging op het succes van de Haagwegpendel worden
bevorderd; uitbreiding naar andere locaties lijkt voor de hand te
liggen.
De stad zal verder worden verfraaid door meer te investeren in het
onderhoud van kunst in de openbare ruimte. Het onderhoud zal worden
verbeterd en uitbesteed aan een daartoe gespecialiseerd bedrijf.
De sport blijft van belang voor iedereen.
De structuur van de Leidse voetbalverenigingen noopt tot een actieve
opstelling van de gemeente. Het gaat met een aantal verenigingen niet
goed en de beschikbare faciliteiten worden niet optimaal benut. Samen
met de KNVB en de clubs zal gekeken worden naar mogelijkheden tot
verbetering.
In verbetering van de groene velden en renovatie van de atletiekbaan
zal nog in 2003 geïnvesteerd worden.
Het gemeentearchief beheert een omvangrijke en waardevolle historische
verzameling cultuurdragers. Om de kwetsbare objecten zo goed mogelijk
te conserveren en tegelijkertijd de toegankelijk voor geïnteresseerden
te bevorderen, is in 2003 een aanzienlijke investering voorzien.
In deze collegeperiode zal onderzoek gedaan worden hoe en onder welke voorwaarde het openbaar onderwijs verzelfstandigd kan worden.
naar bovenzijde pagina
2.6 Wonen, Zorg, Welzijn en Ouderen
De beleidsvisie Wonen Leidse Regio zal de basis vormen voor het Leids
beleid. In 2002/2003 zal de regionale beleidsvisie worden
geconcretiseerd voor de Leidse situatie. Doel is ook in de toekomst
over voldoende op de dan geldende vraag afgestemde woningen te
beschikken. Bij de noodzakelijke herstructurering zullen pijnlijke
herstructureringsbeslissingen niet uit de weg gegaan worden. Overigens
zullen de wensen van bewoners om in de wijk te blijven wonen bij sloop
gerespecteerd worden. Bijzondere aandacht zal worden besteed aan de
combinatie van (zelfstandig) wonen, zorg en welzijn voor de groeiende
groep ouderen.
Ter bevordering van de-fragmentatie van het gemeentelijk beleid met
betrekking tot ouderen zal onder leiding van de coördinerend wethouder
gewerkt worden aan een integrale nota ouderenbeleid. In het beleid zal
als belangrijk aandachtspunt gelden de (regionale) samenwerking en
afstemming tussen organisaties voor zorg, welzijn en wonen.
Onder herbevestiging van het belang van het vrijwilligerswerk zal in de lijn van de recente strategische verkenning extra geïnvesteerd worden in het beter faciliteren van het vrijwilligerswerk.
Nog in 2002 zal de nota Sluitende aanpak 24-uursstructuur worden aangeboden aan de Raad. Doel is te werken aan een sluitende 24-uurs zorgnetwerk met voldoende opvangcapaciteit. De samenwerking tussen de diverse instellingen dient hierbij te verbeteren. In 2002/2003 zal de uitvoering van de nota zijn beslag dienen te krijgen.
De ingezette ontwikkeling van verzakelijking van de relatie met de
gesubsidieerde instellingen zal worden voortgezet. Ter verbetering van
de uitvoeringspraktijk zal bij de dienst C&E een medewerker
beleidsverantwoording worden aangesteld. Met een aantal (grote)
instellingen zal de subsidie- en afhankelijkheidsrelatie op korte
termijn fundamenteler worden herzien. Voor dit laatste is incidenteel
een bedrag gereserveerd.
naar bovenzijde pagina
2.7 Financiën, Stedelijk Beheer en Wijkbeheer
Leiden kan en moet schoner. Een schone stad draagt bij aan de
aantrekkelijkheid van de stad, het welzijn en het gevoel van
veiligheid.
Leiden kan schoner door: het beleid tegen graffiti voort te zetten, de
kwaliteit van het straatmeubilair te verbeteren, het zwerfvuil beter
te bestrijden door het tijdig legen van containers, door gemeentelijke
reinigingsploegen intergraal verantwoordelijk te maken voor een
gebied, door met vervuilers afspraken te maken en hen meer op de eigen
verantwoordelijkheid aan te spreken, door meer gebiedsgebonden acties,
door het zo mogelijk meer inzetten van mensen in het kader van de
gesubsidieerde arbeid bij de vuilbestrijding en door meer en vaker te
controleren op overtredingen door meer intergraal toezichthouders. Al
deze maatregelen zullen ingezet worden om het doel van de schone stad
te bereiken. Hiertoe zijn extra middelen gereserveerd.
De wijken zullen in de komende jaren meer dan tot nu toe uitgroeien
tot het centraal kristallisatiepunt bij het besturen van de stad. Het
wijkgericht werken zal verbreed worden door naast het beheer ook het
beleid op andere terreinen meer af te stemmen en te richten op de
diverse wijken. Uitgangspunt is een gelijkwaardig kwaliteits- en
voorzieningenniveau voor alle stadsdelen. Per wijk zal een wijkmanager
worden aangesteld die zal zorgen voor de afstemming en aansturing van
beleid en beheer. Onderzocht zal worden of de bewoners meer bij de
eigen omgeving betrokken kunnen worden door bijvoorbeeld een
experiment met het wijkaandeelhouderschap of het oprichten van een
vereniging van wijkeigenaren.
De Leidenaar krijgt op dit moment al waar voor zijn/haar
(belasting)geld. Leiden is in vergelijking met andere steden geen dure
gemeente meer. Door de komende jaren de belastingen slechts met mate
te laten stijgen zal de prijs-kwaliteitverhouding nog verder kunnen
stijgen.
Om met de beschikbare middelen tegemoet te kunnen komen aan de noden
van de stad is een effectieve inzet van de middelen van groot belang.
Voor de komende jaren zijn in het collegeprogramma daartoe afspraken
gemaakt over een financieel kader. Door vast te houden aan een
verantwoord begrotingsbeleid en daar waar nodig tijdig bij te sturen,
kunnen de middelen consequent ingezet worden op die zaken die naar het
oordeel van het bestuur het noodzakelijkst zijn. Dit vereist een
continu inzicht in de stand van het 'huishoudboekje' van de gemeente.
Ter verbetering van de bedrijfsvoering, de bestuurlijke (bij)sturing
en snellere verantwoording is de aanschaf van één financieel systeem
voor de hele gemeente van groot belang.
naar bovenzijde pagina