Algemene Onderwijsbond


* Speciaal onderwijs in grote problemen
Speciaal onderwijs in grote problemen
De adjunct-directeur staat twee dagen per week voor de groep. Ook de intern begeleiders en de bovenbouwcoördinatoren staan regelmatig voor de klas en de tijd voor remedial teaching is gehalveerd. De school is nauwelijks bestuurbaar omdat geen beleid kan worden ontwikkeld dat schoolbreed wordt gesteund en de directie en verschillende ervaren teamleden hebben de school verlaten. Een greep uit de rapporten die Inspectie van het Onderwijs opmaakte van vijftig basisscholen voor speciaal onderwijs. De rapporten geven een onthutsend beeld van de omstandigheden waarin scholen voor speciaal basisonderwijs moeten werken. Door de vele fusieperikelen rollen teams en directies over elkaar, verdienen interim-directeuren een goede boterham en blijft de onderwijskundige ontwikkeling steken. Bovendien is het lerarentekort juist daar het grootst, zijn lesmethoden veelal verouderd en blijft de leerlingenzorg onder de maat. Het Onderwijsblad spitte de rapporten door, sprak de inspecteur en een leerplanontwikkelaar en laat een school aan het woord waar het ondanks alles wel goed gaat. U kunt de betreffende artikelen uit Het Onderwijsblad nummer 12 van 15 juni hieronder als Word-document downloaden.
Hob_Speciaal_onderwijs.doc