Heliview Marketingservices
Steeds meer bedrijven bekend met Voice over IP
De markt voor telecommunicatie in het algemeen en datacommunicatie in
het bijzonder is de laatste jaren enorm aan verandering onderhevig.
Technologische en economische ontwikkelingen hebben ervoor gezorgd dat
het dienstenpakket op dit gebied enorm is uitgebreid.
In de aanvangsfase was datacommunicatie alleen weggelegd voor
organisaties die over ruime financiële middelen beschikten. De intrede
van het Internet vormde hier een eerste kentering in. De invoering van
nieuwe breedbandverbindingen, zoals kabel en ADSL, vormden de tweede
kentering. Plots kan ook het MKB beschikken over datacom-verbindingen
met een hoge capaciteit tegen een betaalbare prijs waarmee op mondiaal
niveau kan worden gecommuniceerd.
Na het in gebruik nemen van verschillende middelen voor tele- en
datacommunicatie zal het op elkaar afstemmen van deze middelen een
logische stap zijn die veel organisaties zullen zetten. Voice over IP
(VoIP) kan hierin een belangrijke rol spelen. Dit blijkt uit onderzoek
van de ICT Monitor 2002 van het Bredase Heliview Marketingservice.
Gebruik
Voice over IP, het voeren van een telefoon gesprek over een verbinding
die gebruik maakt van het Internet Protocol, kent een aantal voordelen
dat deze toepassing aantrekkelijk maakt voor de zakelijke markt. Het
meest aansprekende is wellicht het kostenaspect. Doordat deze vorm van
communicatie gebruik maakt van het IP protocol, kan de gebruikelijke
vorm van betaling voor een telefoongesprek, de belminuten in
combinatie met de verbinding, worden vermeden. Organisaties kunnen
voor een telefoongesprek door middel van VoIP gebruik maken van
verbindingen die de vestiging al voor datacommunicatie gebruikt. Een
groot aantal aanbieders brengt dan ook producten en diensten uit op
deze markt.
Maar is de markt al toe aan deze producten en diensten?
Aan het begin van 2000 troffen we nog nauwelijks vestigingen (minder
dan 1 procent) aan die al gebruik maakten van VoIP. In 2002 is dit
voor de totale markt opgelopen naar iets meer dan 2 procent van de
geautomatiseerde vestigingen. In de grootzakelijke markt is de
ontwikkeling duidelijker. Gaf in 2000 circa 4 procent van de
vestigingen met meer dan 200 werknemers aan gebruik te maken van VoIP,
in 2002 is dit verdubbeld naar circa 8 procent. Voor de komende 12
maanden verwachten we een verdere stijging van het gebruik van VoIP in
dit segment tot meer dan 20 procent. Voor de totale markt ligt het
gebruik begin 2003 naar verwachting op 6 procent van de
geautomatiseerde vestigingen. Dit betekent dat begin 2003 ongeveer
8.000 Nederlandse vestigingen gebruik zullen maken van VoIP.
Bekendheid
De bekendheid met VoIP is in de afgelopen 2 jaar aanzienlijk
toegenomen. Begin 2000 gaf circa 17 procent van alle geautomatiseerde
vestigingen aan op enigerwijze bekend te zijn met VoIP. Aan het begin
van 2002 is dit inmiddels opgelopen tot 32 procent van deze (circa
148.000) vestigingen. De mate waarin men bekend is met VoIP wordt
hiernaast nogmaals grafisch weergegeven.Ongeveer 10 procent (circa
15.000 vestigingen) geeft aan goed of zeer goed bekend te zijn met
VoIP.
Over Heliview
Heliview Marketingservice bv is een full-service marketingservice
organisatie, gespecialiseerd in de business-to-business markt op het
gebied van o.a. ICT, financiële dienstverlening en
kantoorbenodigdheden. De ICT Monitor® is een doorlopend onderzoek met
als aandachtsgebieden pc-gebruik, Internet en telecommunicatie.
Voor meer informatie over dit persbericht, Heliview of onze producten
kunt u contact opnemen met dhr. Thanassis Vassiliadis, tel.:
076-5484000.