Gemeente Breda
17-06-2002
Projectdirecteur Zuidelijk Vervoerknooppunt en Spoorzone
Per 15 juni 2002 de heer dr. ir. J.G.P. Rieken benoemd tot
projectdirecteur Zuidelijk Vervoerknooppunt bij de dienst Ruimtelijke
ontwikkeling, Milieu en Economische zaken van de gemeente Breda. De
heer Rieken wordt verantwoordelijk voor de sturing en coördinatie van
de projecten die zijn ondergebracht bij het Zuidelijk Vervoerknoopunt
zoals Spoorzone en Centraal Breda (station en omgeving). Rieken is op
dit moment interim-directeur bij de dienst Waterstaat, Milieu en
Verkeer van de provincie Noord-Brabant. Daarvoor was hij werkzaam in
het bedrijfsleven.
Sleutelproject
Zuidelijk Vervoerknooppunt staat voor de ontwikkeling van Breda en de
regio als internationale verbindingsschakel in Zuid-Nederland en
internationaal knooppunt. Spoorzone en in het bijzonder de nieuwe
openbaar vervoerterminal en de stationsomgeving (Centraal Breda), zijn
projecten die onder Zuidelijk Vervoerknooppunt wordt geschaard.
De gemeente Breda, NS Vastgoed en het rijk werken gezamenlijk aan de
plannen voor Centraal Breda. Breda is met dit project één van de zes
Nieuwe Sleutelprojecten naast Amsterdam-Zuidas, Utrecht Centrum
Project, Rotterdam Centraal, Haag CS-Kwadrant en Arnhem.
Sleutelprojecten zijn gebieden rondom stations waar HSL-treinen of
shuttles stoppen en die grote ruimtelijke en economische mogelijkheden
hebben.
Complexe samenhang
Het project Spoorzone Breda draagt bij aan het concept BrabantStad,
een samenhangend stedelijk netwerk van de vijf grote steden in Brabant
en de provincie Noord-Brabant.
De samenhang tussen de projecten in combinatie met de complexiteit
stelt bijzondere eisen aan de sturing, coördinatie en daarnaast de
samenwerking met veel externe partijen. De heer Rieken wordt als
projectdirecteur op de sturing en coördinatie ingezet.
Behalve het genoemde Nieuwe Sleutelproject Centraal Breda zijn onder
de paraplu van Spoorzone de volgende projecten gestart: het Masterplan
Spoorzone, het Bereikbaarheidsplan en buurtplannen voor Belcrum en
Spoorbuurt. Naast Spoorzone maakt de HSL/A16 deel uit van het
Zuidelijk Vervoerknooppunt.
Masterplan
Voor Spoorzone is op dit moment een Masterplan Spoorzone of
stedenbouwkundige visie tot 2025 in de maak. Met het ondertekenen van
overeenkomsten voor het Nieuw Sleutelproject Centraal Breda is in
februari een officieel startsein gegeven tot de planvorming. Dit jaar
wordt gewerkt aan het ontwerpen van het Masterplan (of de
structuurvisie) Centraal Breda en het ontwerp van de openbaar
vervoerterminal. Binnen het Bereikbaarheidsplan worden deelplannen
uitgewerkt voor de HOV-verbinding met Oosterhout en Etten-Leur en de
ontsluiting van de openbaar vervoerterminal. Dit jaar staan ook de
ontwerp-voorstellen voor de Buurtplannen Belcrum en Spoorbuurt in de
planning.
Breda, 17 juni 2002