Universiteit Twente
Persberichten > Nieuw > 02-037
02-037 17-06-2002
Promovendus Steven ten Have, vice-voorzitter groepsdirectie
Berenschot, gelooft niet in 'quick fixes'
`Veranderingen in bedrijven vragen om topmanagement, niet om goeroes'
Verschillende internationale studies laten zien dat 70 tot 90% van de
veranderingsinitiatieven van ondernemingen mislukt. Hoe komt het dat
veel bedrijven blijkbaar zoveel moeite hebben met het realiseren van
de door hen gewenste veranderingen? Deze intrigerende vraag bracht
Steven ten Have, vice-voorzitter van de groepsdirectie van Berenschot,
ertoe onderzoek te doen naar het functioneren van ondernemingen die de
afgelopen jaren wél succesvol veranderingen wisten door te voeren. Ten
Have promoveert op 21 juni aan de faculteit Technologie & Management
van de Universiteit Twente.
Het daadwerkelijk en bestendig kunnen realiseren van veranderingen
vereist grote en aanhoudende aandacht van het topmanagement voor de
normale bedrijfsvoering en sturing van de onderneming. Dat concludeert
Ten Have in zijn proefschrift. Succesvol veranderen is een kwestie van
goed organiseren. Wie veranderingen in zijn bedrijf wil doorvoeren aan
de hand van quick fixes, de laatste managementmode of een
managementgoeroe, kan van een koude kermis thuiskomen. De onderzochte
ondernemingen vertrouwen niet op Haarlemmerolie, maar zien veranderen
als daily business, een activiteit die degelijk en gedegen moet worden
uitgevoerd onder het motto `Changing your company by running your
company'.
Ingrediënten voor succesvol veranderen
In zijn op 21 juni aan de Universiteit Twente te verdedigen
proefschrift Voorbeeldig veranderen: een kwestie van organiseren,
presenteert Ten Have de ingrediënten en receptuur die in geslaagde
veranderingsprocessen gebruikt zijn. De onderzochte ondernemingen zijn
Nokia, ST Microelectronics, Sollac en PTT Post (TPG Post). De
ondernemingen zijn over een periode van circa 10 jaar gevolgd en
hebben verschillende kwaliteitsprijzen gewonnen: de eerste drie zijn
winnaar van de European Quality Award. De ingrediënten van hun
veranderingsprocessen worden door Ten Have omschreven aan de hand van
de begrippen richting, consistentie, samenhang en feedback.
Richting
Topmanagers moeten zorgen voor richting. Ten Have ontdekte dat
succesvolle veranderingen altijd voorafgegaan worden door het
formuleren en communiceren van een duidelijke visie en
managementfilosofie. Een eensgezind topmanagement is een cruciale
succesfactor. Verdeeldheid of twijfel in de top is desastreus.
Managers die niet mee willen of kunnen, moeten tijdig worden
vervangen. De top moet bereid zijn continu en in openheid te
communiceren over de managementfilosofie, zo leert de analyse van de
vier succesvolle bedrijven. Aansprekende en stabiele corporate values
spelen hierbij een belangrijke rol. De managementfilosofie moet
allesomvattend zijn en op de lange termijn gericht.
Consistentie
Topmanagers moeten zorgen voor consistentie. Ten Have trof bij de vier
bedrijven een topmanagement aan dat in staat bleek de
ondernemingsstrategie en de veranderingsdoelstellingen in samenhang te
formuleren en deze voor alle medewerkers op consistente wijze te
vertalen in concrete doelen en activiteiten. Het onderzoek van Ten
Have maakt eveneens duidelijk dat de gehele onderneming bij het
vertalingsproces betrokken moet zijn.
Samenhang
Topmanagers moeten zorgen voor samenhang. Ten Have zag dat het
management van de vier onderzochte bedrijven samenhang aanbrengt
tussen de verschillende werkterreinen en bedrijfsprocessen.
Ondernemingsstrategie en veranderingsdoelstellingen worden vertaald in
een aantal sleutelprocessen. Een eenduidig referentiekader schept
helderheid en verbondenheid door de gehele organisatie heen.
Essentieel is dat alle medewerkers over een aantal dezelfde
basisvaardigheden beschikken en ook dat de informatie voor iedereen
toegankelijk is.
Feedback
Topmanagers moeten zorgen voor feedback. De organisatie van feedback
op alle niveaus en op verschillende momenten, is een sleutel tot
succesvol veranderen. Ten Have nam waar dat het management van de vier
ondernemingen ervoor zorgt dat de prestaties van de medewerkers
voortdurend worden getoetst aan de doelstellingen. Ook blijkt het
management ervoor te zorgen dat de mogelijkheden voor verbeteringen
ook daadwerkelijk in actie worden omgezet. Niet alleen de financiële
prestaties, maar ook het oordeel van medewerkers zelf, klanten,
leveranciers en andere stakeholders, geven belangrijke informatie op
dit punt. Het management is duidelijk zichtbaar als prestaties worden
geëvalueerd en ook hun eigen leiderschapseffectiviteit wordt gemeten.
Verbeteringen worden stap voor stap doorgevoerd in een tempo dat
aansluit bij de mate waarin de organisatie klaar is voor verandering.
In het proefschrift wordt op basis van het onderzoek een groot aantal
praktijkvoorbeelden gegeven.
Steven ten Have (34) is vice-voorzitter van de Berenschot Groep, een
managementadviesbureau met ruim 600 medewerkers. De promotie vindt
plaats op vrijdag 21 juni om 16.45 uur aan de faculteit Technologie &
Management van de Universiteit Twente. Promotoren: prof. dr. ir O.A.M.
Fisscher en prof. drs. F. Stevens.