Ingezonden persbericht


Stichting Nijmeegse Orgelkring

Nijmegen, 8 juni 2002

PERSBERICHT

Ton Koopman speelt Bach op Königorgel

Op dinsdag 18 juni start in de Sint Stevenskerk het nieuwe concertseizoen van de Nijmeegse Orgelkring met een feestelijk concert door Ton Koopman. Koopman geniet wereldwijd bekendheid, zowel als orgel en klavecimbelsolist en als dirigent. Zijn specialiteit is de vertolking van muziek van J.S. Bach Het concert begint om 20.30 uur en is het eerste uit de zomerconcertserie. Iedere dinsdagavond tot en met 10 september zijn in de Sint Stevenskerk orgelconcerten te beluisteren. De entree bedraagt 5 euro of 4 euro met korting; vijf concerten naar keuze kosten 20 respectievelijk 16 euro.

Ton Koopman heeft de complete werken van J. S. Bach voor orgel en een groot aantal van diens cantates op cd opgenomen. Het is slechts een registratie van zijn uitgebreide en indrukwekkende activiteiten, waarvoor Koopman ook talrijke prijzen in de wacht sleepte. Koopman is zowel als orgelsolist en dirigent wereldberoemd en mag met recht een Bach-specialist genoemd worden. Twee jaar terug kreeg hij bij de Universiteit Utrecht een eredoctoraat voor zijn bijdragen aan het onderzoek en de vertolking van het oeuvre van J. S. Bach, met name de passies en cantates.

Bach is een grootmeester in genres. En Koopman laat horen dat hij op alle markten thuis is. Hij speelt twee preludia en fuga's, koraalbewerkingen, een koraalpartita en een feestelijk Fantasia.
Koopman opent met een krachtig Preludium en Fuga in c moll. Typische muziek die de aandacht van de luisteraar wekt. Vervolgens laat hij een aantal prachtige variaties van het lied O Gott, du frommer Gott horen. In deze acht bewerkingen van een koraalmelodie demonstreert Bach dat een orgel een optelsom van vele instrumenten is. Zo suggereert de tweede variatie dat de koraalmelodie omspeelt wordt door een strijkinstrument zoals een cello. De vierde variatie lijkt een blokfluitduo. In de finale maakt Bach gebruik van echo-effecten waarvoor een omvangrijk instrument als een orgel zich bij uitstek leent.
Een intermezzo met een kort en krachtig Preludium en Fuga brengt Koopman bij een viertal koraalbewerkingen. Bach's koraalbewerkingen zijn pure muzikale gedichten. De tekst van het lied en het gevoel dat dit bij de componist teweeg brengt klinken door in de bewerking. Zo kenmerkt het Schmücke dich, o liebe Seele een rijk versierde melodie tegen een achtergrond die laag en donker begint, maar hoog en licht eindigt. Je mag je best versieren en je laten zien, daar draait het om in het lied. Wachet auf, ruft uns die Stimme kent een frisse opgewekte begeleiding tegen een verwachtingsvolle melodie. Alsof iemand wakker geschud wordt omdat er iets heel erg moois staat te gebeuren, wat je absoluut niet mag missen.
Koopman besluit zijn concert met een feestelijke en lichtvoetige Fantasia in G.

Ton Koopman sloot zijn studie orgel en klavecimbel aan het Sweelinckconservatorium af met onderscheiding. Later kreeg hij voor beide instrumenten de Prix d'Excellence. Na een bloeiende carrière met vele prijzen en benoemingen is Koopman op dit moment dirigent van het Amsterdam Baroque Orchestra & Choir, treedt hij op als gastdirigent bij vele internationale orkesten, is hij hoofdvakdocent klavecimbel aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en Honorary Member van de Royal Academy of Music in Londen.

Noot voor de pers: meer informatie kunt u verkrijgen bij Jenneke van de Streek, 024-3788696/070-3305507 of Joost Langeveld, 024-3226360

Jenneke van de Streek
e-mail j.streek@medischvandaag.nl
tel.024-3788696 prive/070-3305507 werk
fax 024-3788696 /070-3305510