Ingezonden persbericht


Van: Steunpunt Minderheden Overijssel

Persbericht

Allochtone meisjes op kop in studiehuis

Allochtone leerlingen doen het goed in het studiehuis. Zij doen het zelfs beter dan autochtone leerlingen. In deze tweede fase van het voortgezet onderwijs werken zij vaker zelfstandig en zijn ze beter gemotiveerd dan hun Nederlandse medeleerlingen.

Onderzoek
Dit blijkt uit het onderzoek dat Steunpunt Minderheden Overijssel (SMO) heeft laten uitvoeren door Loes de Haan, studente aan de Universiteit Twente. Aan het onderzoek deden 740 leerlingen uit 4-havo en 4-vwo van zeven verschillende scholen in Overijssel mee. De resultaten van het onderzoek worden gepresenteerd op 21 juni.

Aanleiding
Aanleiding voor dit onderzoek was de vrees dat juist allochtone leerlingen het extra moeilijk krijgen in het studiehuis. Er werd betwijfeld of zij van huis uit wel voldoende bagage meekrijgen om zelfstandig te kunnen werken. Juist vanuit dat uitgangspunt is het resultaat van het onderzoek verrassend. Allochtone leerlingen en met name meisjes, blijken vaker zelfstandig te studeren. Allochtone leerlingen met andere leerstrategieën hebben duidelijk lagere resultaten.

Leerlingen vroeg motiveren
Het aantal allochtone leerlingen in havo en vwo is nog beperkt. Toch wordt aanbevolen juist allochtone leerlingen vanaf vroege leeftijd naar een leerstrategie te sturen die is gebaseerd op het leggen van verbanden, het organiseren van de leerstof, het maken van evaluaties en een planning en minder uit het hoofd leren en herhalen. Vooral allochtone meisjes voelen zich thuis bij deze manier van werken.

Net als uit een eerder soortgelijk onderzoek in Amsterdam, blijkt dat allochtone meisjes meer hordes moeten overwinnen. Daardoor ontwikkelen zij een grote mate van zelfstandigheid.

Welvaart en intelligentie
Verband tussen welvaart (de sociaal-economische situatie van de ouders) en intelligentie en de mate waarin zelfstandig wordt gewerkt, bestaat er nauwelijks voor allochtone leerlingen. Wel is motivatie zeer belangrijk. Allochtone leerlingen in havo en vwo zijn dan ook duidelijk beter gemotiveerd dan hun autochtone klasgenoten.

Presentatie onderzoek
De volledige resultaten van het onderzoek worden gepresenteerd op 21 juni tussen 13.30 en 15.30 uur bij het SMO aan de Wierdensestraat 39c in Almelo. Wij nodigen u van harte uit daarbij aanwezig te zijn. Ter plekke ligt een persexemplaar van het onderzoek voor u klaar.