Gemeente Almelo

Gemeente Almelo doet onderzoek voor werkgelegenheidsbeleid

De gemeente Almelo wil meer inzicht in drijfveren naar werk. Daarom laat zij op dit moment een onderzoek uitvoeren door Mercurius Marketing. Het doel is te komen tot lagere werkloosheidspercentages en een succesvolle match tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt.

Het onderzoek richt zich op alle burgers van de beroepsbevolking van de gemeente Almelo. Nadat er interviews zijn gehouden worden er in week 26 ca. 4500 enquêtes verstuurd naar zowel werkenden als uitkeringsgerechtigden.

De onderzoeksdoelstelling is gericht op de analyse van gedrag, beleving en onderliggende behoeften voor (het zoeken naar) werk. Bovendien vindt een analyse plaats van het bestaande aanbod van diensten tot reïntegratie.

Verwacht wordt dat de onderzoeksresultaten in september bekend zijn.

Door het onderzoek krijgt de gemeente nog scherper inzicht in de activiteiten en instrumenten die zij moet ontwikkelen om de bestaande werkgelegenheid zo duurzaam mogelijk te houden en het werklozenbestand maximaal gunstig te beïnvloeden.

De huidige behoeften (en mogelijkheden) van het reïntegratiebeleid sluiten onvoldoende aan op het aanbod dat op dit moment beschikbaar is. Ook is zij nog niet volledig in staat een optimaal aanbod te creëren dat goed aansluit op de behoefte en mogelijkheden van de klant.

De gemeente Almelo voert een actief werkgelegenheidsbeleid. Almelo heeft een extra inhaalslag gemaakt met het realiseren van extra werkgelegenheid. Dit heeft geleid tot een aanzienlijke daling van het aantal werklozen in vijf jaar tijd tot ongeveer het landelijk gemiddelde van 4%.

Dit is het resultaat van financiële ondersteuning van het Rijk en inspanning van o.a. de afdeling Uitstroom gemeente, bemiddelingsbureaus reïntegratiebedrijven en ROCs.