Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen

persbericht

Nummer:
42

Directie:
voorlichting

21-06-2002

Status:
informatie

"Beroepsonderwijs ontketend": Rotterdams plan voor aanpak van risicoleerlingen

Convenant voortijdig schoolverlaters Rotterdam

Een '40-urige werkweek' voor leerlingen met onderwijs, huiswerk, sport en ontspanning die uiteindelijk leidt tot een startkwalificatie voor de arbeidsmarkt. Dat is de inzet van de gemeente en het voorbereidend en middelbaar beroepsonderwijs in Rotterdam bij de aanpak van voortijdig schoolverlaten. De samenwerkende partners in Rotterdam hebben daarvoor een integraal plan ontwikkeld waarbij VMBO en MBO worden geïntegreerd tot één doorlopende leerweg. Elke leerling krijgt één begeleider tot aan het moment van kwalificatie voor de arbeidsmarkt. Deze begeleider maakt vanuit het oogpunt van het loopbaanbelang van de leerling afspraken met alle betrokken instellingen, zoals de gemeente, het regionale meldpunt voortijdig schoolverlaten, jeugdzorg, politie en openbaar ministerie. De gemeente voert de regie bij de organisatie van al deze instellingen. Minister Hermans steunt de Rotterdamse plannen en ondertekende hierover vandaag een convenant met de Rotterdamse gemeente, de ROC's en VMBO-scholen. In het convenant is vastgelegd dat de Rotterdamse plannen voor 15 oktober 2002 zijn uitgewerkt in concrete acties. Rotterdam kent een zeer lage gemiddelde scholingsgraad, terwijl de behoefte aan geschoold personeel toeneemt. Tegen die achtergrond is het zorgelijk dat te veel leerlingen in Rotterdam het onderwijs voortijdig verlaten. In de praktijk blijkt het te gaan om kwetsbare groepen jongeren, waarvan een deel mede bijdraagt aan de problemen rond veiligheid in de stad. Om deze problemen te lijf te gaan hebben de Rotterdamse gemeente, de ROC's en VMBO-scholen de handen ineen geslagen. In de notitie "Beroepsonderwijs ontketend" presenteren zij een integraal plan dat in samenwerking met het ministerie van OCenW en alle overige betrokken instanties in Rotterdam wordt uitgewerkt in een concreet plan van aanpak.

Afspraken over doorlopende leerweg
Om uitval te voorkomen gaat het Rotterdamse plan uit van een doorlopende leerweg die moet leiden naar gekwalificeerd werk. VMBO en MBO worden daarvoor methodisch, inhoudelijk en financieel meer aan elkaar gekoppeld. Daarnaast wordt de schoolloopbaan van de leerlingen verbonden met activiteiten van instanties als jeugdzorg en jeugdhulpverlening. Door de activiteiten vanuit de school te organiseren ontstaat als het ware een '40-urige werkweek' voor de leerling. In deze week vallen de lessen, het maken van huiswerk en ontspannende activiteiten. De gemeente voert de centrale regie over alle organisaties die behalve de school betrokken zijn bij jeugd of jeugdactiviteiten. De regie over de individuele leerling is in handen van een (traject)begeleider. Die begeleider kan bijvoorbeeld ook bedrijven helpen bij de omgang met gedragsmoeilijke leerlingen.

Voor de uitvoering van het plan van aanpak zal samen met de Rotterdamse partners worden nagegaan waar regelgeving belemmerend werkt voor de uitvoering van een integrale aanpak. In onderling overleg wordt gekeken hoe dit in de uitvoering kan worden opgelost, of in hoeverre aangepaste wet- en regelgeving nodig is. Ook andere relevante departementen (VWS, EZ en SoZaWe) zullen hierbij betrokken worden. De gemeente Rotterdam zal als voortrekker ook haar eigen gemeentelijke regels, financiën en instellingen ontschotten en de krachten bundelen.

Ministerie van OCenW
Europaweg 4
Postbus 25000
2700 LZ Zoetermeer
T: 079 323 23 23
F: 079 323 23 20
E: info@minocw.nl