Technische Universiteit Delft

Alle promoties, intree- en afscheidsredes worden gehouden in de Aula van de TU Delft, Mekelweg 5, Delft

Promotie

Spoorbanen
24 juni 2002 | 16.00 uur
hr.A.S.J. Suiker | civiel ingenieur
promotoren | Prof.dr.ir. C. Esveld (fac CiTG0 en prof.dr.ir. R. de Borst (fac LR)

Analysis of the mechanical behaviour of ballasted railway tracks. Om besluitvormingsprocedures betreffende het ontwerp en onderhoud van geballaste spoorbanen tijds- en kosteneffectief te maken, is het noodzakelijk de mechanische processen te bestuderen en te begrijpen die ten grondslag liggen aan het prestatieniveau en de aftakeling van het spoor. Deze mechanische processen kunnen worden verdeeld in twee categorieën, namelijk (i) kortstondige mechanische processen, en (ii) langdurige mechanische processen. De eerstgenoemde categorie betreft de instantane, dynamische respons van een spoorbaan als gevolg van een, of een klein aantal, treinas-passages, terwijl de laatstgenoemde categorie de mechanische processen betreft die worden gekenschetst door een typisch quasi-statische tijdsafhankelijkheid, zoals het zettingsgedrag van de onderbouw van een spoorbaan onder een groot aantal treinas-passages. De hierboven genoemde mechanische processen zijn bestudeerd door gebruik te maken van continuümmodellen, discrete modellen en experimentele technieken. De modelresultaten zijn vergeleken met in-situ metingen aan een spoorbaan, hetgeen laat zien dat de trend en grootte van kortstondige- en langdurige deformatieprocessen in een spoorbaan goed voorspeld kunnen worden.

Voor verder lezen:

* Modern railway track by Coenraad Esveld, 2001

* Railway engineering by V.A. Profillidis, 2000

* The railway track response function, J.J. Kalker, 1993
Maarten van der Sanden
Wetenschapsvoorlichter
Communicatie & Marketing Groep / TU Delft
tel.: 015 2785454
fax.: 015 2781855
GSM: 06 20408176