AutoRai

24-6-2002

Lancia Phedra pure klasse in MPV-segment

Met de nieuwe Phedra lanceert Lancia een auto die de essentie van het merk perfect weergeeft. Gedistingeerd en met dezelfde uitstraling die de Thesis zo uniek maakt, maar dan wel met de veelzijdigheid en ruimte die je in een grote MPV verwachten.

De Phedra is een auto die het beste van beide werelden in zich verenigt.

Het zal niemand verbazen dat de nieuwe Lancia Phedra meer dan alleen oppervlakkige uiterlijke overeenkomsten vertoont met de Thesis - de grote verticale grille bijvoorbeeld - en volgens dezelfde filosofie is ontwikkeld. Alles draait om de typisch Italiaanse levenskunst. Pure klasse in de MPV-klasse.

In de Phedra ligt het accent vanzelfsprekend op ontspannen rijden en het uiterst comfortabel vervoeren van meerdere personen. Hoeveel? Dat kan de koper zelf invullen. De 475 centimeter lange ruimtewagen is naar keuze leverbaar met vijf, zes of zelfs zeven zitplaatsen. Die opdracht als people mover vervult hij op een geheel eigen wijze. Zijn tot de verbeelding sprekende design, fantastische afwerking, prettig aanvoelende materialen, rust in het interieur, uitstekende toegankelijkheid en uitzonderlijk goede rijeigenschappen maken de Phedra immers tot een echte Lancia van de 21e eeuw. Een auto die de meest moderne techniek en een fikse portie dynamiek biedt.

Gevoel voor stijl
De koper van een Lancia Phedra is doorgaans iemand met gevoel voor stijl en Italiaanse flair. Het is geen toeval dat deze auto, net als de Thesis, veel te danken heeft aan de spraakmakende Dialogos conceptstudie zoals die onder andere op onze AutoRAI te zien is geweest. Stressvrij rijden is bijna vanzelfsprekend geworden door een uitgekiende bedienbaarheid, het rustgevende comfort van een luxe woonkamer en bijvoorbeeld de individuele afstemming van het interieurklimaat voor alle inzittenden.

Rijden in de Phedra is dus een hele ervaring, maar ook stilstaand blijkt de Lancia MPV pakkende karaktertrekken te bieden. Zijn interieur is niet alleen geweldig ruim en comfortabel opgezet, maar biedt ook in geparkeerde toestand opvallende trekjes. Zo zijn de fauteuils voorin standaard 180 graden draaibaar gemaakt, zodat onderweg een werkplek of zithoek kan worden gecreëerd. In alle comfort natuurlijk, want de Phedra heeft comfortabele zitmeubels en zijn fraaie interieur is met exclusieve materialen als alcantara of leer afgewerkt. Verfijnde mahoniehouten accenten vervolmaken de gedistingeerde luxe. Uiteraard is ook de bescherming tegen warmtestraling goed voor elkaar.

Eliteklasse
Terug op de weg merk je dat stressvrij rijden in de Phedra wordt geholpen door het overzichtelijk hoog geplaatste instrumentenpaneel, zodat je niet echt omlaag hoeft te kijken om meters af te lezen, en de handig rondom het schakelmechanisme geplaatste bedieningselementen. Direct binnen handbereik dus. De Phedra biedt verder alle luxe die je van een auto in deze automobilistische eliteklasse mag verwachten. Van een multizone klimaatregeling die de inzittenden aangename reiskilometers garandeert, via stembediening van radio en telefoon tot een comfort- en veiligheidsuitrusting die hem met een grote vanzelfsprekendheid in het hoogste segment van de automarkt positioneert.

De nieuwe Lancia Phedra is op maat gesneden voor dynamische, eigentijdse en actieve autorijders die graag op pad gaan en de lat qua levensstijl en levensvreugde hoog leggen. Kortom, mensen met een eigen lifestyle, die kwaliteit weten te waarderen.

Hypermodern hart
Laten we de Phedra - die vanaf september wordt geleverd - eens nader bekijken. Net als zijn voorganger wordt hij in samenwerking met de Franse PSA-groep geproduceerd. Een samenwerking die al sinds 1994 bewijst dat beide concerns van die synergie kunnen profiteren, zonder dat de producten aan karakter hoeven in te boeten. Integendeel, het opent juist extra mogelijkheden.

De nieuwe Phedra biedt aanzienlijk meer veelzijdigheid en interieurruimte dan zijn voorganger. Nauwelijks verwonderlijk als je weet dat hij fors groter is. Hij is 475 centimeter lang (29,5 centimeter meer), 186 centimeter breed (5,3 centimeter meer) en 175 centimeter hoog (zon 4 centimeter extra).

Motorisch is er keuze uit twee moderne benzinekrachtbronnen en twee state of the art common-rail turbodieselmotoren. De 2-liter benzinemotor levert 136 pk, de nieuwe 3-liter V6 is goed voor een imposante 204 pk. Dan de diesels: de direct ingespoten 2.0 JTD laat 109 pk noteren en de 2.2 JTD levert maar liefst 128 pk. Vanzelfsprekend garanderen ze stuk voor stuk uitmuntende prestaties in combinatie met een indrukwekkende souplesse en trekkracht. Beide 2-litermotoren worden binnenkort overigens leverbaar met een automatische transmissie.

Ook zijn veiligheidstechniek, comfortuitrusting en telematica helpen mee om de Phedra een plaats aan de top van het Europese MPV segment te bezorgen. De specifieke, veeleisende doelgroep was het afgelopen jaar toch goed voor zon 350.000 registraties. Een niche, dat is zeker, maar zoals het aantal al aangeeft praat je bij de zeer luxe MPVs toch over een relatief grote groep consumenten.

Daarbij onderscheidt de Lancia zich duidelijk door zijn verfijnde combinatie van eigenschappen die op het eerste gezicht niet met elkaar te verenigen zijn: traditie en innovatie, rationaliteit en emotie, individualisme en sociaal bewustzijn.

Uitstraling en techniek
De Phedra garandeert de koper een representatieve uitstraling, een subliem rij- en zitcomfort, een zeer doordacht en kwalitatief hoogwaardig afgewerkt interieur en mede dankzij het fraaie nieuwe onderstel natuurlijk ook een flinke portie dynamiek. Ook aan bergruimte, het gemak van neerklapbare tafeltjes en een prachtig afgewerkte, riant opgezette bagageruimte is veel aandacht besteed. Plus het maatwerk dat je van een Lancia mag verwachten. Zo is er een uitgebreide serie zitmeubelen leverbaar.

Als gezegd biedt de nieuwe Lancia Phedra een geavanceerde multizone klimaatregeling en het veel geprezen Connect Nav+, ongetwijfeld het meest veelzijdige telematicasysteem dat op dit moment verkrijgbaar is. De gebruiker profiteert van talloze handige functies en diensten. Uiteraard is de Phedra ook van topniveau als het om veiligheid gaat: zes airbags, ABS met EBD remkracht verdeling, ASR antislipregeling, ESP dynamische stabiliteitsregeling en noodstop rembekrachtiging die de remweg met meters kan verkorten. Verder wordt hij geleverd met Xenon koplampen (standaard op de 3.0 V6 en optioneel op de overige versies), Isofix bevestigingspunten voor kinderstoelen, een dubbel uitgevoerde spiegel en elektrische veiligheidssloten op de deuren.

De conclusie is helder: alles bij elkaar opgeteld, is de Phedra een auto die je met recht naast de Lancia Thesis kunt positioneren. En ook dit tweede nieuwe vlaggenschip van de Lancia-lijn mag vanzelfsprekend rekenen op een uitzonderlijk klantvriendelijke aanpak, veel faciliteiten en service van het allerhoogste niveau.

Indicatieve prijzen per 1 juni 2002
Phedra wordt in september leverbaar)
Lancia Phedra 2.0 16v Executive 35.000,-
Lancia Phedra 2.0 16v Emblema 37.000,-
Lancia Phedra 2.0 JTD 16v Executive 38.000,-
Lancia Phedra 2.0 JTD 16v Emblema 40.000,-
Lancia Phedra 2.2 JTD 16v Executive 40.500,-
Lancia Phedra 2.2 JTD 16v Emblema 42.500,-

Leverbaar omstreeks december 2002:
Lancia Phedra 3.0 V6 24v Comfortronic Executive 43.000,- Lancia Phedra 3.0 V6 24v Comfortronic Emblema 45.000,-

Leverbaar omstreeks januari 2003:
Lancia Phedra 2.0 16v Comfortronic Executive 37.000,- Lancia Phedra 2.0 16v Comfortronic Emblema 39.000,-

Leverbaar omstreeks juli 2003:
Lancia Phedra 2.0 JTD 16v Comfortronic Executive 40.000,- Lancia Phedra 2.0 JTD 16v Comfortronic Emblema 42.000,-