AutoRai

24-6-2002

Lancia Thesis: Italiaanse levenskunst op vier wielen

Na een presentatieperiode aan publiek en pers breekt de periode aan dat de Lancia Thesis de wegen op gaat. Om de uitzonderlijke kwaliteit van het nieuwe vlaggenschip te onderstrepen, krijgt hij een drie jaar durende garantieperiode mee.

De primeur van dit alles is - hoe kan het ook anders - voor Italië, maar binnen enkele maanden wordt de Thesis ook in ons land leverbaar. De lancering van de Thesis is een bijna historisch moment, want de auto zal Lancia zijn traditionele plek in de hoogste regionen van de autowereld terugbezorgen. Menig liefhebber zal zelfs van de adelstand van de automobielwereld spreken. De Thesis bewijst het koperspubliek dat ook koel aandoende, geavanceerde automobieltechniek heel goed uitdrukking kan geven aan de wereldbefaamde Italiaanse levenskunst. Wie kan dat uiteindelijk beter dan Lancia?

De afgelopen tijd is er enorm veel gebeurd om de zelfs bij de eerste voorstelling al soevereine rijeigenschappen en kwalitatief hoogwaardige afwerking van de exclusieve Italiaan nog verder te polijsten en perfectioneren. In zijn thuisland werden honderden extreem veeleisende automobilisten geselecteerd om in een passende omgeving met de Thesis kennis te maken en hun oprechte mening te geven. Villa la Mattarana in Verona, Villa Vignatelli in Napels, Palazzo Bentivoglio-Pepoli in Bologna en Villa Contarini in Padua; hier werden weloverwogen zowel Lancia-rijders als eigenaren van andere prestigemerken uitgenodigd om hun ervaringen met het Lancia management te delen.

Internationale activiteiten
Ook in andere landen zijn vergelijkbare activiteiten georganiseerd. Zo was de Lancia Thesis vorig jaar al op de TNT Open in Noordwijk te zien en speelde de auto onlangs ook zijn deuntje mee tijdens het vijfde Sneeuw en Symfonie Muziekfestival in St. Moritz. Waar grote artiesten uit de hele wereld optraden. De Thesis was daar, in het mondaine ski-oord, in enkele van de meest exclusieve hotels te bewonderen en vervoerde de eregasten. Ook hier werd een flink aantal verwende automobilisten in de gelegenheid gesteld om eens uitgebreid met de nieuwe Lancia te rijden. Hetzelfde gebeurde in ons land, waar de Thesis een week lang werd beproefd door belangstellenden. Van captains of industry tot fleetowners en automobielliefhebbers.

Dat alles - het is al even aangestipt - om de Thesis zoveel mogelijk op de wensen van de potentiële kopers af te stemmen en de auto tot in de kleinste details te perfectioneren. Om diezelfde reden werden in een eerder stadium al 200 fleetmanagers uit heel Europa uitgenodigd. Daarbij viel overigens op dat driekwart zo onder de indruk was dat ze overwegen de Thesis in hun vloot op te nemen. Binnenkort zullen ze met dat doel een tweede testperiode met de auto ingaan. De nieuwe Lancia oogst veel lof en wordt daarbij vooral geprezen om zijn gedistingeerde uiterlijk, interieur, afwerking en uitrusting. Ook de opvallende rust onder het rijden, het remsysteem en de soepele versnellingsbak worden regelmatig geroemd.

2.4 JTD is favoriet
Dankzij al die input van de toekomstige Thesis-consumenten is inmiddels ook duidelijk hoe de belangstelling voor de diverse krachtbronnen is verdeeld. Daarbij valt op dat verreweg de meeste rijders de 2.4 JTD tot hun favoriet uitroepen. Maar liefst 63 procent. Hij wordt gevolgd door de 3.0 V6 24V met 23 procent, de 2.0 20V Turbo met 14 procent en de 2.4 20V met 5 procent.

Welke het ook wordt, de Lancia organisatie is er klaar voor. In de afgelopen anderhalf jaar is voor miljoenen geïnvesteerd in training van de mensen die bij de service en verkoop van de Thesis betrokken zullen zijn. Het nieuwe vlaggenschip neemt nu eenmaal een heel bijzondere positie in, zelfs als je het op grote schaal bekijkt, binnen de hoogste regionen van de autowereld. Er is zelfs een exclusieve lijn van promotionele artikelen rond de Thesis ontwikkeld. Exclusief voor Lancia, door de specialisten op hun eigen gebied. Denk aan zijden en cashmere kleding van Ermenegildo Zegna, schrijfwaren van Aurora, een mechanisch uurwerk van Longines en tassen en riemen van de beste Italiaanse lederbewerkers die er maar bestaan. De Thesis is niet alleen een sublieme auto, hij staat ook voor een chique levensstijl. Dat wordt geïllustreerd door de campagne die de lancering van de nieuwe Lancia Thesis begeleidt. De nadruk ligt daarbij niet op de auto zelf, maar op de waarden waar hij voor staat. Een synthese van traditie, stijl en geavanceerde techniek. Bij de uitingen is een hoofdrol weggelegd voor Renzo Piano - befaamd architect en voorvechter van optimale aandacht voor design, technische innovatie en hoogwaardige kwaliteit, Giorgio Armani - het noemen van zijn naam is voldoende - en Luca Cordero di Montezemolo - vermaard zakenman en de topman van Ferrari.

De unieke rijervaring van een Thesis
Exclusiviteit, welbevinden en substantie krijgen vorm Instappen en wegrijden Het lijkt een onderwerp waar we alles van weten, maar zelfs in dit ogenschijnlijk alledaagse opzicht onderscheidt de Thesis zich nadrukkelijk van andere autos. Lancia heeft zijn nieuwe topmodel namelijk uitgevoerd met 54 elektronische regelunits, volkomen onopvallend in de techniek verweven. Een goed voorbeeld is de toepassing van elektrisch bekrachtigde handgrepen, zodat de gebruiker zelfs niet eens de traditionele weerstand in het mechanisme hoeft te overwinnen. Even aanraken is al genoeg.

Maar ook Easy Entry en Easy Exit zijn uiterst comfortabele technieken. Stoel en stuurwiel bewegen zich automatisch naar een positie die in- en uitstappen vergemakkelijkt. En worden op het juiste moment weer elektronisch in de oorspronkelijke stand teruggeplaatst. Daarnaast is het mogelijk talloze zaken - via het Connect systeem en de stuurstaken
- naar eigen smaak af te stellen. Denk aan de voorkeurstand van stuur, stoel en spiegels. Maar ook de werking van de deurvergrendeling op een of meerdere deuren.

Ook Keyless Entry hoort bij een auto van deze klasse. Instappen en starten zonder daadwerkelijk een sleutel te gebruiken. Het systeem ontsluit de auto bij het aanraken van de deurgreep, maar alleen wanneer de juiste transponder aanwezig is. Eenmaal ingestapt, draai je een startknop om, op de klassieke positie van het contactslot. Het systeem werkt met een zogenaamde transpondersleutel.

Onzichtbare ondersteltechniek: Sky Hook Onzichtbare techniek draagt dus in hoge mate bij aan het enorme comfort. Een ander goed voorbeeld is de speciaal voor de Thesis ontwikkelde semi-actieve wielophanging van Mannesmann-Sachs, die in de wandelgangen de naam Sky Hook heeft meegekregen. Zes sensoren geven het systeem informatie over de optimale demperwerking. Voor elke demper afzonderlijk, wel te verstaan. De carrosserie ligt daardoor zeer stabiel en mooi vlak, terwijl het comfort steeds optimaal blijft.

Er is voor de naam Sky Hook gekozen omdat het lijkt alsof de carrosserie door een onzichtbare ophangsteun in de lucht op niveau wordt gehouden. Uiteraard werkt het in feite een tikje minder sprookjesachtig: een verfijnde elektronisch onderstelmanagement regelt de zaak zodanig dat de Thesis niet alleen een voortreffelijke wegligging kent, maar tegelijkertijd optimaal de oneffenheden van het wegdek gladstrijkt. Alsof hij - inderdaad - zweeft. Dit baanbrekende systeem is overigens op een speciale nieuwe comfort testbaan ontwikkeld en afgesteld.

Aan de voorzijde wordt onder de Thesis een multilink ophanging (vijfvoudige wielgeleiding) gecombineerd met een zogenaamde virtuele stuuras. Ook achter is een verfijnde meervoudige wielgeleiding te vinden. Het resulteert in een zeer stille auto, die met speels gemak over de weg lijkt te zweven. Zoals het een grote en zeer luxe limousine betaamt, waarin de eigenaar niet zelden achterin zit te werken.

Welbevinden heeft in de Thesis talloze gezichten Het gevoel van welbevinden van bestuurder en passagiers wordt ook gegarandeerd door ze te omgeven met technieken die het best mogelijke akoestische en klimatologische comfort garanderen. Vandaar natuurlijk ook de weldadige inrichting op woonkamer comfortniveau.

De Thesis is zeer stil. Onder andere door uitgebreide isolatie, maar zeker ook dankzij de zeer stijve carrosseriestructuur en het gebruik van 5 mm dikke gelamineerde ramen, die een goed merkbare geluidsreductie van enkele dBs met zich meebrengen, maar ook meehelpen een aangename temperatuur in het interieur te scheppen. Ook de drievoudige afdichting van deuren en ramen doet zeer nuttig werk.

Een andere in het oog springende luxe is de in meerdere zones onderverdeelde klimaatregeling, die vanzelfsprekend ook per zone individueel instelbaar is. Met een maximum verschil van zeven graden. Het systeem wordt aangevuld met een automatisch werkende recirculatie, die inschakelt wanneer de Thesis bijvoorbeeld door een tunnel met druk verkeer rijdt. Het hele concept zal de kenners meteen doen denken aan de microklimaat filosofie zoals die in het Dialogos studiemodel werd getoond. Links, rechts en achterin afzonderlijk instelbaar. Uniek: achterin is daarvoor een afzonderlijk display te vinden. Dat systeem wordt geactiveerd met een toets achter op de middenconsole.

Overigens beschikt de klimaatregeling naast die individuele instellingsmogelijkheden ook over een zevental voorkeuze standen die zijn afgestemd op specifieke omstandigheden. Denk aan ontwasemen en extreme temperaturen buiten de auto.

De Thesis beschikt optioneel over een zonnedak met geïntegreerde zonnecellen, een innovatief systeem dat het interieur zelfs in geparkeerde toestand koeler kan houden. Een unit met 21 zonnecellen levert 24 watt energie, die wordt ingezet om de airconditioning op laag niveau te laten werken. Uiteraard mag je daar geen wonderen van verwachten, maar het effect is zeker wel goed merkbaar. Het interieur wordt ook op echt warme dagen tussen de 20 en 25 graden gehouden. Heel wat anders dan de bakoven waar de autorijder op een zomerdag nog wel eens in moet stappen.

Maar het gaat nog verder: een programmeerbare standverwarming zorgt ervoor dat het interieur ook op koude dagen aangenaam is bij het instappen. En de ramen tijdig ontdooid worden. Desgewenst kan die zelfs via een radiografische afstandsbediening worden ingeschakeld. Een half uurtje voor vertrek vanuit het kantoor bijvoorbeeld.

Geavanceerde technologie met een plezierig gezicht In de Thesis krijgt de techniek een plezierige interface mee. In andere woorden: hij is niet kil hightech, maar juist makkelijk te bedienen en aangenaam in het gebruik. Instrumenten en display zijn uitstekend afleesbaar, de bediening van de menus is heel logisch en gebruikersvriendelijk. De techniek dringt zich - met andere woorden - nooit op.

Uiteraard is het zeven inch grote display verweven met de nieuwste generatie van het Connect telematica systeem. Zodat de Thesis rijder gebruik kan maken van alle diensten die Targasys in huis heeft. Verzorgd door maar liefst 750 operators, die met een druk op de knop bereikbaar zijn. Connect biedt - zoals de vele gebruikers bij Fiat, Alfa en Lancia inmiddels al weten - een enorm uitgebreid service- en informatiepakket. In dit geval heel passend uitgebreid met secretariaatsmogelijkheden.

In dit geval heeft het Connect systeem naast alle mogelijke informatie en service van Targasys ook de volledige range van andere technieken in huis: handsfree telelefonie, stembesturing, actieve navigatie met hulp van RDS/TMC en bijvoorbeeld een memo recorder. Ook de toevoeging van televisie behoort tot de mogelijkheden.

Maar de Thesis heeft ook een groot aantal features aan boord die het leven op een wat minder opvallende wijze, maar daarom niet minder effectief, veraangenamen. Stressvrij rijden wordt bijvoorbeeld ook ondersteund met zaken als intelligente wissers, vertraagd uitgaande verlichting, elektrische ramen met knelbeveiliging en lampjes die de grond bij het uitstappen verlichten. Zodat je in het donker niet net in een plas stapt. Muziekliefhebbers kunnen zich onderweg helemaal laten gaan dankzij de sublieme Bose geluidsinstallatie. Waar kun je vandaag de dag uiteindelijk nog op een passend (hoog) volume naar muziek luisteren? Bose heeft deze installatie op maat ontwikkeld, wat op zich al een subliem geluid belooft. Daar komt bij dat de elektronica zelf de werking van de lage tonen speakers voortdurend aan de omstandigheden aanpast. Een circuit met zes equalizers regelt het klankbeeld, onder andere afhankelijk van de geluidsbron.

De nieuwe Bose installatie krijgt een tweetal zeer geavanceerde technieken mee: twee neodimium-ijzer-boron speakers voor de lage tonen (achterin) en een compleet nieuwe speaker die speciaal de stemmen optimaal weergeeft (midden in het dashboard). Overigens kan een achterpassagier het geluid ook met een afstandsbediening naar eigen behoefte bijstellen.

Een bijzondere rijervaring: radargestuurde cruise-control Rijden in de Thesis is een ervaring die uniek te noemen is. Niet in de laatste plaats door de ingetogen wijze waarop de techniek alles aanstuurt en controleert. Kalm, ingetogen en soeverein. Voorbeelden van de toegepaste techniek? Denk aan de variabele stuurbekrachtiging (Variosteer) die manoeuvreren aanzienlijk vergemakkelijkt en op hoge snelheden toch een perfect gevoel in de besturing garandeert. Maar ook radar gestuurde cruise-control (RCC) is een ervaring apart. Het systeem houdt automatisch een veilige afstand tot de voorganger in het verkeer. Met twee positieve effecten. Drie zelfs: veilig, stressvrij en het draagt ook nog bij aan een gelijkmatiger verkeersstroom. Specialisten hebben berekend dat het fileprobleem aanzienlijk kan worden teruggedrongen door rond de twintig procent van alle autos met een dergelijk systeem uit te rusten.

De RCC is in stappen van 10 kilometer per uur met een knopdruk te verstellen. Van 30 tot 160 kilometer per uur. De techniek werkt zeer geavanceerd en past zich aan de wensen van de bestuurder aan - bijvoorbeeld waar het de afstand aangaat - en kent zelfs mogelijkheden die een inhaalmanoeuvre met cruise-control mogelijk maken.

Van rijcomfort tot veiligheid Veiligheid heeft veel gezichten. Zo krijgt de Thesis voor een optimaal zicht in het donker zogenaamde bi-Xenon koplampen mee. Met stads- en groot licht in de nieuwe techniek. De achterlichten worden als gezegd uitgerust met innovatieve LED-techniek: lichtgevende diodes. Dertig stuks per lichtlijst, om precies te zijn. Ze hebben een veel langere levensduur dan klassieke lampen en - belangrijker nog - lichten merkbaar sneller op. Dat laatste betekent namelijk dat de bestuurder achter de Lancia een fractie sneller kan reageren en bij 120 kilometer per uur met een beetje oplettendheid bijvoorbeeld wel vijf meter eerder stil kan staan. Dat kunnen vijf heel belangrijke meters zijn. Overigens wordt de verlichting van de Lancia automatisch ingeschakeld bij het inrijden van een tunnel. Of wanneer het donker wordt natuurlijk. Ook de wissers werken automatisch. Nog zon aangenaam accessoire is de sonar parkeersensor.

Onzichtbare techniek speelt bij de Thesis dus een belangrijke rol. Functionaliteit is cruciaal. Ook in de dynamische veiligheid is die filosofie terug te vinden. Naast een uitstekend te doseren en zeer krachtig remsysteem (met een opvallend korte remweg van 40 meter bij 120 kilometer per uur) heeft de nieuwe Lancia de meest geavanceerde elektronica aan boord die op dit moment beschikbaar is: ABS met elektronische remkrachtverdeling (EBD), ESP dynamische tractie- en stabiliteitsregeling en bijvoorbeeld MSR, dat de remkracht optimaliseert bij terugschakelen. Op dat moment zou immers alsnog blokkeren kunnen optreden. Alle actieve veiligheidssystemen tezamen in combinatie met het dynamische onderstel- verlenen de Thesis een voorspelbaar, consistent rijgedrag op zeer hoog niveau. Zonder dat hij het gevoel heeft dat de techniek actief ingrijpt, geeft het de bestuurder een extra veiligheidsmarge in het grensbereik.

Nog even terugkomend op de remmen: Lancia heeft ook veel aandacht besteed aan de positie van de voeten en de bedieningshoek van de pedalen zelf. Vaak een wat vergeten aspect, dat het comfort echter zeer kan beïnvloeden.

Primeur EPB Een primeur is de toepassing van een elektrisch werkende parkeerrem. Deze EPB wordt automatisch ingeschakeld wanneer het contact wordt afgezet of als met lopende motor één van de portieren wordt geopend. Aangenaam, bijvoorbeeld in geval van optrekken tegen een heuvel. Er zit overigens ook een duidelijk veiligheidsaspect aan de EPB. Zo kan de handrem bijvoorbeeld niet worden vergeten. Uiteraard is de EPB indien gewenst tijdelijk te deblokkeren. Bijvoorbeeld om de auto wat te verplaatsen. Dat kan via de boordcomputer of met een combinatie van de handremtoets en het rempedaal.

Passieve veiligheid tot een kunst verheven Ook de passieve veiligheid krijgt diezelfde hoogwaardige aanpak mee. Op dat vlak is ook een uitgebreide verborgen techniek beschikbaar. Van acht airbags (de twee voorin met intelligente werking, die zich aan de kracht van de botsing aanpast), via vijf driepuntsgordels met automatisch aanspantechniek (met uitzondering van die midden achterin) en krachtbegrenzing tot vijf hoofdsteunen en FPS brandpreventie. De airbags rechts voorin kunnen met een sleutel worden uitgeschakeld, bijvoorbeeld om een kinderstoel te kunnen plaatsen.

Nog een detail betreffende de airbags: een speciale condensator schakeling garandeert dat de airbags hun eigen energiereserve hebben, zodat ze zelfs bij een verbroken accuverbinding werken. De Thesis heeft vier side-airbags en window-airbags. Overigens kan de zijairbag achterin ook nog apart worden uitgeschakeld. Het geheel wordt aangestuurd door zeer geavanceerde sensoren en elektronica. Zowel in de rijrichting als zijdelings wordt de versnelling gemeten. Een passagierssensor in de passagiersstoel stelt vast of daar iemand zit en past de airbagwerking aan. Voorts wordt de werking van de airbags voorin aan het al dan niet dragen van de veiligheidsgordels aangepast.

Vanzelfsprekend bieden de nieuwe carrosserie, maar ook de deuren een ongekend goede bescherming van de inzittenden. Isofix bevestigingspunten voor kinderstoelen - ook aan de kleinste passagiers is veel aandacht besteed - horen eveneens bij het pakket.

De Lancia Thesis biedt alles bij elkaar opgeteld een complete bescherming. Hij heeft zeer zware crashtesten doorstaan en voldoet al aan veiligheidsnormen die nu alleen nog bestaan in de vorm van voorgestelde, zeer stringente waarden voor een verre toekomst.

Bescherming tegen ongenode gasten Veiligheid gaat in dit geval nog veel verder. Van de geharde en gelaagde EPG ramen, via een tweede generatie Lancia CODE startblokkering en dubbel blokkerende sloten tot een volumetrisch alarmsysteem met optil- en overhelbeveiliging. Het onopvallend wegtakelen van de hele auto zal dus niet meevallen.

Wordt na het bedienen van de afstandsbediening de deur niet binnen 30 seconden daadwerkelijk geopend dan blokkeert de elektronica de toegang automatisch via de centrale vergrendeling. Die wordt overigens ook onder het rijden vanzelf in de gesloten stand gezet, boven de 20 kilometer per uur om precies te zijn. Of een andere zelf gekozen snelheid.

Maatwerk De Thesis biedt via het Connect systeem (setup menu) immers talloze mogelijkheden om de afstelling van de auto te personaliseren. Sterker nog: dat is mogelijk voor drie verschillende rijders. Denk aan de instelling van stoelen en spiegels, de radio, de werking van de keyless entry, de automatische deurvergrendeling tijdens het rijden, het al dan niet ontgrendelen van de kofferbak of het elektronisch gesloten handschoenenkastje bij het openen van een deur en bijvoorbeeld de bediening van één deur bij het instappen.

Overigens blijven de deuren ook in de nabijheid van de bestuurder met de transponder dicht tot de handgreep van de bestuurdersdeur wordt bediend. Bijvoorbeeld wanneer die bij de auto een praatje maakt. Ook een middel om ongenode gasten buiten te houden. Blijft er een sleutelkaart binnen de auto achter - vergeten misschien - dan sluit de auto niet automatisch af.

Uiteraard is ook de werking van de automatisch inschakelende verlichting en wissers naar eigen smaak - of de omstandigheden - af te stellen. Dat gebeurt bij deze systemen echter gewoon via telkens drie keuzestanden op de stuurstaken.

Aandrijftechniek van topniveau
Vijf- en zescilindermotoren worden steeds gecombineerd met een geavanceerde vijfversnellingsautomaat of een handmatig geschakelde zesversnellingsbak

Noblesse oblige. Adel verplicht. Dat geldt niet alleen voor het zeer hoogwaardige comfort- en veiligheidsconcept van de nieuwe Lancia Thesis, maar zeker ook voor zijn geavanceerde aandrijftechniek. Om het beoogde extreem hoge comfort- en prestatieniveau te kunnen garanderen, is gekozen voor een range van multicilinder motoren. De Thesis wordt naar keuze uitgerust met de vijfcilinder 2.0 20V Turbo Soft krachtbron, de vijfcilinder 2.4 20V, de 3-liter 24V V6 of de vijfcilinder 2.4 JTD met verfijnde common-rail dieseltechniek. Ze leveren met hun gespierde prestaties - van 150 tot 215 paardenkrachten
- maatwerk aan de veeleisende kopers van de Thesis.
De bijbehorende transmissies zijn van een zelfde uitzonderlijke klasse. Ze werken verfijnd, trefzeker en zeer stil. Er is een handmatig geschakelde zesversnellingsbak en een state of the art elektronisch geregelde vijfversnellingsautomaat, Comfortronic genaamd. Beide onderscheiden zich door hun innovatieve techniek en sublieme werking.

Je zou de nieuwe vijfversnellingsautomaat ,,twee versnellingsbakken in één kunnen noemen. Uiteraard biedt hij een zeer verfijnde volautomatische werking, maar duw de schakelpook naar links (waar een plus- en min positie worden aangegeven) en de vijf versnellingen laten zich ook handmatig sequentieel bedienen. Dynamisch of misschien wel extra zuinig rijdend. Een discreet zoemertje geeft daarbij desgewenst aan wanneer toch met wat te weinig of juist te veel toeren wordt gereden. Het is op deze wijze op een gladde weg overigens ook mogelijk voorzichtig in de tweede of derde versnelling weg te rijden. De automaat wordt standaard geleverd in de Thesis 3.0 V6 24V, de handmatig geschakelde zesversnellingsbak wordt in de andere uitvoeringen gemonteerd.

3.0 V6 24V, sterk en onderhoudsvrij
Het spreekt vanzelf dat de 3-liter V6 een droomcombinatie met de Lancia Thesis vormt. De zescilinder draait indien mogelijk nog gelijkmatiger dan de vijfcilinders en biedt geweldige prestaties in combinatie met een voorbeeldige souplesse. Plus de geneugten van een vijfversnellingsautomaat, zoals we inmiddels weten. Acceleratie, pit, kracht en pure prestaties staan op een uitzonderlijk hoog niveau. De 3.0 V6 24V levert immers altijd power, van lage tot hoge toerentallen. Het spreekt vanzelf dat de Thesis met deze krachtbron op de meest veeleisende autorijders mikt, zelfs in het hoogste segment van de autowereld.

Het signalement van de 3.0 V6 24V: 158 kW/215 pk bij 6.300 toeren, 263 Nm bij 5.000 toeren, een topsnelheid van 234 kilometer uur, een acceleratietijd van 9,2 seconden (stilstand naar honderd kilometer per uur) en een gemiddeld brandstofverbruik van 13,4 liter op honderd kilometer. Die verbruikswaarde is opgebouwd uit 20,6 liter/100 km in de stadscyclus en 9,1 liter/100 km in de cyclus voor de buitenweg.

Technische details van de V6 vermelden onder andere een blokhoek van 60 graden. Motor en cilinderkoppen zijn van aluminium vervaardigd. De verbrandingskamers zijn dakvormig, met centraal geplaatste bougie en een klephoek van 37 graden. De zuigers worden met grafiet gecoat om de draaiweerstand terug te dringen. De krukas is tegen zware belastingen bestand (gesmeed en genitreerd). Ook in dit geval worden de nokkenassen door een getande riem aangedreven en zijn er telkens twee bovenliggende nokkenassen en hydraulische stoters aan het werk.

Verder koelen oliesproeiers de zuigerkronen, wordt een aparte bobine per cilinder toegepast en werkt de detonatieregeling per cilinderbank afzonderlijk. Het motormanagement wordt verzorgd door een Bosch Motronic ME 3.1. Onder andere met drive by wire techniek. Zonder mechanische verbinding tussen gaspedaal en gas mechanisme dus. Waardoor de souplesse, gas respons én het verbruik nog eens worden opgewaardeerd. De 3-litermotor krijgt een water-olie warmtewisselaar mee om de motor sneller op bedrijfstemperatuur te brengen. Een van de vele maatregelen die de emissie tijdens de opwarmfase zeer gunstig beïnvloeden.

Een wel heel opvallende eigenschap van de 3.0 V6 24V is zijn bijna compleet onderhoudsvrije karakter. Uiteraard moet nu en dan olie worden ververst, maar verder hoeft er in feite pas bij 100.000 kilometer naar de motor gekeken te worden. Onder andere dankzij de platina bougies, hydraulische stoters en poly-v-riem.

2.4 JTD
Uiteraard mag ook een JTD turbodieselmotor niet in de Thesis-modellenlijn ontbreken. Sterker nog: hij blijkt met afstand de favoriet bij de gelukkigen die al in de nieuwe Lancia hebben mogen proefrijden. Nauwelijks verwonderlijk als je er wat langer over nadenkt, uiteindelijk is het concern de pionier van de common-rail dieseltechniek, die het beeld van de autowereld de afgelopen jaren heeft getransformeerd. JTD-techniek werkt met zeer hoge inspuitdrukken vanuit een centrale brandstofringleiding en vertoont in zekere zin gelijkenissen met benzine inspuiting. In dit geval loopt de druk echter op tot een indrukwekkende 1.350 bar en meer, wat natuurlijk een zeer fijne verstuiving van de brandstof mogelijk maakt. Inmiddels is de common-rail techniek een belangrijke norm in de autowereld, vrijwel in zijn eentje verantwoordelijk voor de enorme populariteit van de nieuwste dieselgeneraties. De enorme voordelen zijn bekend - sterk, soepel, stil en zuinig - en in de Thesis 2.4 JTD wordt dat nog eens naar een hoger plan gebracht door toepassing van een variabele turbogeometrie. Waardoor de toch al sterke en soepele krachtbron nog betere prestaties levert en nog makkelijk van onderuit accelereert.

Het signalement van de 2.4 JTD: 110 kW/150 pk bij 4.000 toeren, 305 Nm bij 1.800 toeren, een topsnelheid van 206 kilometer uur, een acceleratietijd van 10,1 seconden (stilstand naar honderd kilometer per uur) en een gemiddeld brandstofverbruik van 8 liter op honderd kilometer. Die verbruikswaarde is opgebouwd uit 11,3 liter/100 km in de stadscyclus en 6,2 liter/100 km in de cyclus voor de buitenweg.

Ook hier zijn weer enkele technische highlights te geven. Denk aan de mogelijkheid van een zogenaamde pilot injectie, die de verbranding gelijkmatig op gang brengt. En daarmee een gunstige invloed heeft op motorgeluid, rendement en prestaties. Maar ook de Garrett turbo met variabele geometrie en interkoeler valt op. De turbowerking wordt geregeld door het motormanagement. De JTD kent ook al uitstekende emissiewaarden. Zo zal het kennersoog bijvoorbeeld op de grote (2,4 liter) katalysator vallen, waarin - en dat is minder makkelijk zichtbaar - niet minder dan 140 gram platina per vierkante voet wordt toegepast. Uiteraard zijn ook een warmtewisselaar en uitlaatgasrecirculatie (EGR) aanwezig. Dit systeem dringt de uitstoot van stikstofoxiden flink terug.

2.0 20V Turbo Soft
Trekkracht, power en rust, daar draait het bij de 2.0 20V Turbo Soft om. Hij past daarmee perfect binnen de rijke Lancia traditie die onder andere op motorisch gebied bestaat. In de Thesis wordt de op zich al zeer efficiënte 2-liter krachtbron gecomplementeerd door een zeer gelijkmatig werkend turbosysteem. Het resultaat is een combinatie van een voortreffelijk comfort en zeer levendige prestaties. Vergelijkbaar met die van veel grotere motoren, mag je rustig stellen.

De tweeliter levert zelfs sportieve prestaties, zonder dat daarvoor offers worden gebracht op het gebied van verbruik of comfort. Integendeel zelfs. Dat is onder andere terug te voeren op het gunstige motorkarakter, met veel kracht bij lage toerentallen.

Het signalement van de 2.0 20V Soft Turbo: 136 kW/185 pk bij 5.500 toeren, 308 Nm bij 2.200 toeren, een topsnelheid van 224 kilometer uur, een acceleratietijd van 8,9 seconden (stilstand naar honderd kilometer per uur) en een gemiddeld brandstofverbruik van 10,9 liter op honderd kilometer. Die verbruikswaarde is opgebouwd uit 15,2 liter/100 km in de stadscyclus en 8,3 liter/100 km in de cyclus voor de buitenweg.

Een centrale rol wordt hier gespeeld door de speciale turbo, die zo is geconstrueerd dat hij snel op gasgeven reageert en de traditionele turbotraagheid voorkomt. Een effect dat is terug te voeren op de vertraging die optreedt wanneer het turbinewieltje binnenin de turbo bijvoorbeeld van 20.000 naar 150.000 toeren moet versnellen (maximum laaddruk). In het geval van de Soft Turbo is de techniek zo afgesteld dat het geheel niet op een maximale druk mikt, maar juist extra alert op gasgeven reageert. Vergelijkbaar met een normale vrij aanzuigende motor zelfs.

Een verfijnd Bosch Motronic motormanagement regelt de aangevoerde lucht, multipoint inspuiting en de directe ontsteking (bobines direct op de bougies), onder andere op basis van meetgegevens die cilinderselectieve detonatiesensoren leveren. Met andere woorden: de motor loopt steeds met een zo hoog mogelijk rendement. Ook de variabele kleptiming, turbodruk en de aansturing van de koeling en airconditioning compressor worden door dit systeem bewaakt en geregeld.

De 2.0 20V Soft Turbo is een zeer onderhoudsarme krachtbron. Zo heeft hij hydraulische klepstoters, automatische riemspanners, long life bougies, een zichzelf controlerend en bijstellend brandstofsysteem - ook voor de stationairloop - en automatische diagnose voor alle belangrijke functies.

2.4 20V
De 2.4-liter 20V vijfcilinder is ook al een zeer moderne en beproefde krachtbron. Uiteraard wordt hij aan zijn nieuwe taak in de Thesis aangepast. Ook deze motor blinkt uit door souplesse en kracht. En laat verrassend gunstige verbruikswaarden noteren. Wie zou immers verwachten dat een auto van dit formaat gemiddeld rond de één op twaalf kan halen? De 2.4 mikt daarom vooral op de kopers die een auto op het allerhoogste niveau wensen maar tegelijkertijd ook een rationele keuze maken.

Het signalement van de 2.4 20V: 125 kW/170 pk bij 6.000 toeren, 226 Nm bij 3.500 toeren, een topsnelheid van 217 kilometer uur, een acceleratietijd van 9,5 seconden (stilstand naar honderd kilometer per uur) en een gemiddeld brandstofverbruik van 10,9 liter op honderd kilometer. Die verbruikswaarde is opgebouwd uit 15,2 liter/100 km in de stadscyclus en 8,4 liter/100 km in de cyclus voor de buitenweg.

Een opvallende technisch detail aan de 2.4 20V: de toepassing van een trilling dempende balansas. De nokkenassen worden met een stille getande riem aangedreven en bedienen de kleppen via hydraulische stoters. Aan de inlaatzijde wordt een VVT variabele kleptiming gemonteerd, maar ook het inlaattraject is variabel in lengte (VIS). Een kort traject voor maximale prestaties, een langer inlaatparcours voor extra trekkracht van onder uit.

Ook de 2.4 heeft directe ontsteking en cilinderselectieve detonatiesensoren. Verder valt de stijve constructie van de motor op, trilling- en geluiddempend. Dat geldt overigens ook voor de lichter uitgevoerde zuigers. Nieuwe emissietechnische maatregelen zijn de zeer dicht bij de uitlaatpoorten geplaatste voorkatalysator, waardoor de krachtbron in de opwarmfase zeer snel optimale waarden laat noteren.

De beide transmissies
Comfortronic vijfversnellingsautomaat en handmatig bediende zesversnellingsbak
Ook de transmissies betekenen, zoals inmiddels al is aangestipt, een belangrijke stap vooruit. Wat is het belang van een extra versnelling? Het antwoord is helder: dat biedt de mogelijk een breder bereik in de overbrengingsverhoudingen te creëren. Zonder hinderlijk grote stappen, wel te verstaan. In de praktijk betekent dat dat de Thesis optimaal vlot accelereert, makkelijk door de versnellingen heen gaat en in de hoogste versnelling toch heel rustig zijn werk kan doen. Met minder versnellingen is die combinatie niet goed mogelijk. In de automatische transmissie is de vijfde versnelling als overdrive afgesteld.

Overigens is er naast de mogelijkheid van een sequentiële handmatige bediening (simpelweg de pook even naar links duwen om die stand in te schakelen) nog een andere heel praktische eigenschap aan de Lancia Thesis automaat te noteren. Het is namelijk niet nodig het rempedaal bij een stoplicht ingeduwd te houden. De auto ,,kruipt niet langer door een automatisch inschakelende vrijstand. En de automatische rem. Comfortabel, al was het maar omdat het trillingen beperkt. Bovendien scheelt het in het brandstofverbruik.

De vijfversnellingsautomaat past zich via de elektronica automatisch aan de rijstijl van de bestuurder aan. Er zijn diverse schakelprogrammas voorgeprogrammeerd: economy, normaal en sport. Maar de elektronica past die waar nodig aan. Bovendien schakelt hij bij hard remmen versneld terug om de remweg te verkorten. Net als bij een handgeschakelde versnellingsbak feitelijk. Die intelligente bediening van het schakelen gaat ook op voor inhaalmanoeuvres, rijden in heuvelachtig gebied en zeer bochtige trajecten. Waar dat nuttig is, houdt de techniek de actuele versnelling immers vast. Dat laatste komt zowel de stabiliteit als de prestaties bij het uit een bocht accelereren ten goede. Klimmend en afdalend beperkt de techniek het aantal schakelhandelingen, zodat bijvoorbeeld op de remmen mogelijk blijft. Het is bovendien comfortabeler.

Zes versnellingen
De nieuwe zesversnellingsbak biedt vanzelfsprekend dezelfde praktische voordelen: vlotte prestaties bij optrekken en inhalen, bij een rustgevend en brandstof besparend laag toerental op kruissnelheden. De zesversnellingsbak heeft Borg-Warner synchronisatie op alle versnellingen en wordt dwars gemonteerd. Hij heeft twee hoofdassen op kegelvormige lagers. De rest van de techniek - ook de gesynchroniseerde bediening van de achteruit - is op een hulpas te vinden.

Het geheel wordt extern via kabels bediend. Een exact werkende constructie, die als belangrijk bijkomend voordeel heeft dat minder geluid en trillingen in het passagierscompartiment kunnen doordringen. Er hoeven immers geen schakelstangen naar de motor te lopen, terwijl de kabeldoorvoer goed kan worden afgedicht en geïsoleerd.

Prijzen per 1 juni 2002
(Thesis wordt in september leverbaar)
Lancia Thesis 2.4 20v Executive 47.000,-
Lancia Thesis 2.4 20v Emblema 51.500,-
Lancia Thesis 2.4 20v Comfortronic Executive 49.300,- Lancia Thesis 2.4 20v Comfortronic Emblema 53.800,- Lancia Thesis 2.0 Turbo 20v Executive 49.300,-
Lancia Thesis 2.0 Turbo 20v Emblema 53.800,-
Lancia Thesis 3.0 V6 24v Comfortronic Emblema 62.500,- Lancia Thesis 2.4 JTD 10v Executive 47.000,-
Lancia Thesis 2.4 JTD 10v Emblema 51.500,-

Leverbaar omstreeks april 2003:
Lancia Thesis 2.4 JTD 20v Executive
Lancia Thesis 2.4 JTD 20v Emblema
Lancia Thesis 2.4 JTD 20v Comfortronic Executive Lancia Thesis 2.4 JTD 20v Comfortronic Emblema
Lancia Thesis 3.0 V6 JTD 24v Comfortronic Emblema