NIPO
Nederland met internetgebruik in wereldtop
Het internetgebruik in Nederland is dit jaar harder gestegen dan in 2001.
Inmiddels maakt 61 procent van de bevolking van 16 jaar en ouder minimaal
een keer per maand gebruik van het internet. Dit is een stijging van negen
procent ten opzichte van vorig jaar. Samen met de Scandinavische landen,
Canada en de VS behoort Nederland nu tot de absolute wereldtop. Dit blijkt
uit het derde Global e-Commerce Report dat NIPO Interactive vandaag
presenteert. In samenwerking met haar partners van TNS Interactive zijn voor
het Global e-Commerce Report meer dan 42 duizend personen in 37 landen
wereldwijd ondervraagd.
Internetgebruik stijgt veel sneller dan online shopping
De sterke toename laat zien dat de groei van het internetgebruik in
Nederland nog niet voorbij is. In 2001 maakte 52 procent van de Nederlanders
minimaal een keer per maand gebruik van het internet, dit jaar is dat al 61
procent. Het percentage online shoppers in Nederland is dit jaar slechts met
2% gestegen. Anco van 't Hof van NIPO Interactive zegt hierover: "Deze
achterblijvende groei in online shopgedrag komt onder andere doordat de
internetgebruiker steeds meer weg krijgt van de gemiddelde Nederlander. Deze
gemiddelde Nederlander is over het algemeen iets conservatiever qua
internetgedrag dan de eerste gebruikers. Dit conservatieve zit hem naast
aspecten als vaardigheid en vertrouwen in het kanaal, ook in de mentaliteit
van deze nieuwe groep mensen".
In een winkel kopen vooral leuker en makkelijker
Wat betreft het gebruik van internet in het koopproces neemt Nederland van
de 37 in het onderzoek meegenomen landen, een gedeelde elfde plaats in.
Voorop lopen Korea, Duitsland, de VS en Hongkong. Nederlandse
internetgebruikers die niet online shoppen, geven in vergelijking tot andere
landen vaker aan dat ze het leuker en makkelijker vinden om producten in een
winkel te kopen.
Wereldwijd gelden veiligheid en het niet willen opgeven van
creditcardgegevens als de belangrijkste drempels voor online shoppen. Ook in
Nederland is dit belangrijk, net als de onzekerheid over de kwaliteit van
het online aan te schaffen product. Volgens Arno Hummerston, hoofd TNS
Interactive Worldwide zijn deze bezwaren niet nieuw. "
De afgelopen drie jaar komen we in het TNS Global eCommerce Report net als
in alle andere onderzoeken naar e-commerce, veiligheidsaspecten als grootste
belemmering voor online shoppen tegen. Kennelijk doet de industrie nog
steeds niet genoeg om het vertrouwen van de consumenten te winnen."
Online kleding kopen neemt toe
Boeken worden in Nederland het meest via het internet gekocht (29 procent
van de online shoppers). Op de tweede plaats staat muziek en cd's (23
procent). Opvallend is de stijging in het online aanschaffen van kleding.
Volgens Anco van 't Hof van NIPO Interactive kan deze stijging mede worden
verklaard doordat naast Wehkamp sinds enige tijd ook Neckerman en Otto op
internet actief zijn. In vergelijking met de rest van de landen staat
Nederland met de volgende online producten in de top vijf:
* Muziek/cd's (Nederland op de tweede plaats, Duitsland is nummer
een);
* Boeken (Nederland op de vierde plaats, Taiwan nummer een);
* Vakanties / privé reizen (Nederland op de vierde plaats, Ierland op
nummer een);
* Kleding (Nederland op de vijfde plaats, Korea en USA nummer een).
Online shoppers zijn vooral mannen tussen de 30 en 39 jaar
Wereldwijd en ook in Nederland bevindt het hoogste percentage online
shoppers zich onder mannelijke internetgebruikers tussen de 30 en 39 jaar.
In Nederland geven vooral de wat ouderen (40+) de hoogste bedragen uit op
internet. Deze groep schaft relatief duurdere producten zoals vakanties en
pc hardware aan via internet. Het gemiddeld uitgegeven bedrag per online
shopper komt in Nederland uit op 388 euro per maand. Het wereldwijde
gemiddelde is 499 euro. De hoogte van dit bedrag komt vooral door de 6% van
alle online shoppers die aangeven in de afgelopen maand meer dan 1000 euro
te hebben uitgegeven.
Meer informatie over de Nederlandse internetmarkt
NIPO heeft, net als haar moederbedrijf Taylor Nelson Sofres (TNS), een
speciale afdeling (NIPO Interactive) die zich uitsluitend bezighoudt met
internetgerelateerd onderzoek. NIPO Interactive biedt specifieke en
gedetailleerde oplossingen over zowel de consumenten- als de bedrijvenmarkt.
Het volledige Global eCommer Report is gratis te downloaden op
http://www.tnsofres.com/ger2002 Bij publicatie of verspreiding gelieve de
bron NIPO Interactive te vermelden. Voor eventuele vragen kunt u contact
opnemen met Anco van 't Hof (tel: 020-5225 755) of Ronald Lenselink (tel:
020-5225 475).
Het veldwerk voor Nederland heeft plaatsgevonden in maart 2002. Hierbij zijn
1729 telefonische gesprekken afgenomen met personen van 16 jaar of ouder.
Het onderzoek liep mee als onderdeel van de NIPO Interactive E-monitor. De
NIPO Interactive E-monitor is een multi-client onderzoek waarbij continu de
internet ontwikkelingen op de consumenten- en bedrijvenmarkt in kaart worden
gebracht.
1 | Internetgebruik Nederland t.o.v. rest van de wereld (36 in onderzoek
meegenomen landen)
> Bron: NIPO, 2002
---
Anja Dobber
NIPO the market research institute
Telephone (+31) 20 - 5225 791
Fax (+31) 20 - 5225 333
E-mail A.Dobber@nipo.nl
Internet http://www.nipo.nl
---