NIPO

Nederland met internetgebruik in wereldtop

Het internetgebruik in Nederland is dit jaar harder gestegen dan in 2001. Inmiddels maakt 61 procent van de bevolking van 16 jaar en ouder minimaal een keer per maand gebruik van het internet. Dit is een stijging van negen procent ten opzichte van vorig jaar. Samen met de Scandinavische landen, Canada en de VS behoort Nederland nu tot de absolute wereldtop. Dit blijkt uit het derde Global e-Commerce Report dat NIPO Interactive vandaag presenteert. In samenwerking met haar partners van TNS Interactive zijn voor het Global e-Commerce Report meer dan 42 duizend personen in 37 landen wereldwijd ondervraagd.

Internetgebruik stijgt veel sneller dan online shopping De sterke toename laat zien dat de groei van het internetgebruik in Nederland nog niet voorbij is. In 2001 maakte 52 procent van de Nederlanders minimaal een keer per maand gebruik van het internet, dit jaar is dat al 61 procent. Het percentage online shoppers in Nederland is dit jaar slechts met 2% gestegen. Anco van 't Hof van NIPO Interactive zegt hierover: "Deze achterblijvende groei in online shopgedrag komt onder andere doordat de internetgebruiker steeds meer weg krijgt van de gemiddelde Nederlander. Deze gemiddelde Nederlander is over het algemeen iets conservatiever qua internetgedrag dan de eerste gebruikers. Dit conservatieve zit hem naast aspecten als vaardigheid en vertrouwen in het kanaal, ook in de mentaliteit van deze nieuwe groep mensen".

In een winkel kopen vooral leuker en makkelijker
Wat betreft het gebruik van internet in het koopproces neemt Nederland van de 37 in het onderzoek meegenomen landen, een gedeelde elfde plaats in. Voorop lopen Korea, Duitsland, de VS en Hongkong. Nederlandse internetgebruikers die niet online shoppen, geven in vergelijking tot andere landen vaker aan dat ze het leuker en makkelijker vinden om producten in een winkel te kopen.
Wereldwijd gelden veiligheid en het niet willen opgeven van creditcardgegevens als de belangrijkste drempels voor online shoppen. Ook in Nederland is dit belangrijk, net als de onzekerheid over de kwaliteit van het online aan te schaffen product. Volgens Arno Hummerston, hoofd TNS Interactive Worldwide zijn deze bezwaren niet nieuw. " De afgelopen drie jaar komen we in het TNS Global eCommerce Report net als in alle andere onderzoeken naar e-commerce, veiligheidsaspecten als grootste belemmering voor online shoppen tegen. Kennelijk doet de industrie nog steeds niet genoeg om het vertrouwen van de consumenten te winnen."

Online kleding kopen neemt toe
Boeken worden in Nederland het meest via het internet gekocht (29 procent van de online shoppers). Op de tweede plaats staat muziek en cd's (23 procent). Opvallend is de stijging in het online aanschaffen van kleding. Volgens Anco van 't Hof van NIPO Interactive kan deze stijging mede worden verklaard doordat naast Wehkamp sinds enige tijd ook Neckerman en Otto op internet actief zijn. In vergelijking met de rest van de landen staat Nederland met de volgende online producten in de top vijf:


* Muziek/cd's (Nederland op de tweede plaats, Duitsland is nummer een);

* Boeken (Nederland op de vierde plaats, Taiwan nummer een);
* Vakanties / privé reizen (Nederland op de vierde plaats, Ierland op nummer een);

* Kleding (Nederland op de vijfde plaats, Korea en USA nummer een).
Online shoppers zijn vooral mannen tussen de 30 en 39 jaar Wereldwijd en ook in Nederland bevindt het hoogste percentage online shoppers zich onder mannelijke internetgebruikers tussen de 30 en 39 jaar. In Nederland geven vooral de wat ouderen (40+) de hoogste bedragen uit op internet. Deze groep schaft relatief duurdere producten zoals vakanties en pc hardware aan via internet. Het gemiddeld uitgegeven bedrag per online shopper komt in Nederland uit op 388 euro per maand. Het wereldwijde gemiddelde is 499 euro. De hoogte van dit bedrag komt vooral door de 6% van alle online shoppers die aangeven in de afgelopen maand meer dan 1000 euro te hebben uitgegeven.

Meer informatie over de Nederlandse internetmarkt
NIPO heeft, net als haar moederbedrijf Taylor Nelson Sofres (TNS), een speciale afdeling (NIPO Interactive) die zich uitsluitend bezighoudt met internetgerelateerd onderzoek. NIPO Interactive biedt specifieke en gedetailleerde oplossingen over zowel de consumenten- als de bedrijvenmarkt.

Het volledige Global eCommer Report is gratis te downloaden op http://www.tnsofres.com/ger2002 Bij publicatie of verspreiding gelieve de bron NIPO Interactive te vermelden. Voor eventuele vragen kunt u contact opnemen met Anco van 't Hof (tel: 020-5225 755) of Ronald Lenselink (tel: 020-5225 475).

Het veldwerk voor Nederland heeft plaatsgevonden in maart 2002. Hierbij zijn 1729 telefonische gesprekken afgenomen met personen van 16 jaar of ouder. Het onderzoek liep mee als onderdeel van de NIPO Interactive E-monitor. De NIPO Interactive E-monitor is een multi-client onderzoek waarbij continu de internet ontwikkelingen op de consumenten- en bedrijvenmarkt in kaart worden gebracht.

1 | Internetgebruik Nederland t.o.v. rest van de wereld (36 in onderzoek meegenomen landen)
> Bron: NIPO, 2002

---
Anja Dobber

NIPO the market research institute
Telephone (+31) 20 - 5225 791
Fax (+31) 20 - 5225 333
E-mail A.Dobber@nipo.nl
Internet http://www.nipo.nl

---