Blauw New Media



----------- PERSBERICHT ----------------

Afsluiten online spaarproducten nog steeds favoriet

Rotterdam, 25 juni 2002

Van alle online financiële produkten is de online spaarrekening nog steeds veruit favoriet; 18% van de Internetters die zich via Internet financieel oriënteren heeft op dit moment een online spaarrekening afgesloten (ca 1,1 miljoen sparende Internetters), een half jaar geleden was dit nog 10%, zo blijkt uit de vierde meting van de Market Outlook Financiële Diensten Online, een onderzoek dat Blauw Research halfjaarlijks houdt onder circa 800 Nederlandse Internetters.

Voor verzekeringen zoals reisverzekeringen, autoverzekeringen en rechtsbijstand-verzekeringen wordt ook nog een lichte transactionele groei geconstateerd. Zo heeft bijvoorbeeld 9% van de oriënterende Internetters online een reisverzekering afgesloten. Voor andere, meer complexe online financiële produkten zoals hypotheken, lijfrentes en leningen is de groei beduidend minder, bij deze produkten heeft men duidelijk meer behoefte aan persoonlijk contact. Wel speelt het Internet als informatiekanaal ook bij deze produkten een belangrijke rol; in het algemeen is de groep Internetters die zich online oriënteren op financiële produkten gestegen van 54% naar 65%. De stijging zit met name in de groep ervaren Internetters die zich frequenter online oriënteren, de nieuwkomers blijven achter bij zowel oriëntatie als transactie.

Voor het oriënteren op financiële producten levert de website van de eigen bekende en vertrouwde financiële instelling waar men klant is de voornaamste informatiebron, maar liefst 72% maakt hiervan gebruik. Daarnaast surft men naar de websites van andere financiële dienstverleners (52%), zoekt men via een search-engine (33%) of maakt men gebruik van vergelijkingssite (22%). Het gebruik van vergelijkingssites is hiermee stabiel vergeleken met een half jaar geleden, de financiële consument gebruikt in eerste instantie het Internet om zelf de verschillende alternatieven te vergelijken.

De websites van de grote 3 banken trekken in het algemeen de meeste bezoekers (Postbank, ABN AMRO en Rabo), de website met de meest recente bezoekers (afgelopen maand) zijn de Euronext/AEX en de Rabobank website, gevolgd door de Postbank en de SNS website. De Postbank heeft hierbij de hoogste conversieratio (aandeel kopers vs bezoekers)

Blauw Research bv maakt samen met Blauw Contactcenter bv en Bureau Lagendijk bv deel uit van de Blauw Group bv, opgericht in 1993 en aangesloten bij de Markt Onderzoeks Associatie (MOA). Voor meer informatie bezoek www.blauw.com.


---

---
Noot voor de pers:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Blauw Research bv
Contactpersoon: Frank Sibbel / Lasse Bourgonje
E-mail: franks@blauw.com / lasseb@blauw.com Tel: 010-4000900 / fax: 010-4000901


---

Noot voor de pers: Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Bernice Klaassen
bernicek@blauw.com
0031-10-4000900
Blauw Research BV

Over Blauw: Blauw Research is het snelst groeiende onderzoeksbureau in Nederland met 90 medewerkers en een omzet van 7 mln. Euro. Internet staat centraal in de strategie van Blauw, een full-service onderzoekspartner op het gebied van klant- en medewerkerrelaties, corporate image, merk-, en communicatievraagstukken en (nieuwe) media. Blauw is vooral actief in de IT-markt, telecommunicatie, financiële services en e-business.

Disclaimer: "Hoewel wij ernaar streven om correcte en actuele informatie te verschaffen, kunnen wij niet garanderen dat de informatie juist is op het moment waarop deze ontvangen wordt of dat de informatie na verloop van tijd nog steeds juist is. Op grond van de informatie dienen derhalve geen acties te worden ondernomen zonder voorafgaand deskundig advies." © Blauw Research 2002