Gemeente Almelo

Benchmark onderzoek ondernemersklimaat 2002

Het ministerie van Economische Zaken heeft een tweede benchmark onderzoek naar het gemeentelijk ondernemersklimaat in 30 grote steden laten uitvoeren. De benchmark is een monitor die systematisch inzicht verschaft in de kwaliteit van het gemeentelijk ondernemersklimaat en de ontwikkelingen daarin.

De 30 steden die in de benchmark zijn vergeleken vallen allen onder het Grote Steden Beleid. Deze steden hebben in 1999 en 2000 meerjarige ontwikkelingsprogrammas gemaakt waarin, met gebruikmaking van de gegevens uit de 1e benchmark, (meetbare) doelstellingen zijn opgenomen over het ondernemersklimaat in de steden.

In de benchmark die nu is verschenen scoren de steden beter dan in die van 2 jaar geleden. Op bijna alle themas van de benchmark is de waardering van de ondernemers gestegen. Met name ondewerpen als de ontsluiting van de bedrijfslocatie, telefonische bereikbaarheid van de gemeente en toegankelijkheid van het bedrijfsloket krijgen in vergelijking met de vorige meting een hogere waardering.

Voor de meeste steden is de waardering omhoog gegaan. De onderlinge verschillen tussen de steden zijn ook geringer geworden. De gemiddelde waardering is omhoog gegaan van 6,4 naar 6,6. Het verschil tussen de hoogst en de laagst gewaardeerde stad bedraagt slechts 0,7.

Deze benchmark laat weliswaar een betere waardering door de ondernemers zien, maar er zijn nog steeds een aantal themas waarop de steden een onvoldoende krijgen.

In de onderzochte steden zal de komende 2 jaar nog verbetering geboekt moeten worden op themas als:


· duidelijkheid van gemeentelijke organisatie en gemeentelijk beleid,

· toegankelijkheid en inlevingsvermogen van bestuurders,

· snelheid van beantwoorden van verzoeken.

In Almelo is de waardering voor de gemeentelijke organisatie en de dienstverlening licht gestegen. Stakeholders (vertegenwoordigers van ondernemers) bevestigen dat door het werken met accountmanagers het voor ondernemers duidelijk is bij wie ze moeten zijn. Voor de contactmogelijkheden met bestuurders is in Almelo de waardering relatief hoog.

Voor de ontwikkeling van de economische structuur ligt de waardering voor het startersbeleid, het acquisitiebeleid en het arbeidsmarktbeleid rond het gemiddelde van de G30.

De waardering voor de bewegwijzering is afgenomen. Ook is de waardering voor de overige aspecten van het ruimtelijk beleid licht gedaald in vergelijking met de vorige benchmark.

Overigens wordt dit beeld niet bevestigd door de interviews met de stakeholders, zij zijn erg positief over het gemeentelijk beleid voor ontwikkeling en herstructurering van bedrijfslocaties.

De bereikbaarheid met de auto en de parkeermogelijkheden worden relatief hoog gewaardeerd. Dit wordt echter niet door alle stakeholders onderschreven. Men is van oordeel dat de parkeergarages niet goed staan aangegeven en de parkeergelegenheid op bedrijventerreinen een knelpunt is.

Enkele stakeholders zijn ontevreden over het detailhandelsbeleid. Volgens hen heeft Almelo de regiofunctie verloren en trekken detaillisten weg uit de binnenstad.

De tevredenheid over het toeristisch beleid is toegenomen maar ligt nog beneden het landelijk gemiddelde. Volgens sommige stakeholders heeft Almelo te weinig culturele voorzieningen.

De waardering voor het ondernemersklimaat als geheel is in de gemeente Almelo licht gestegen ten opzichte van de nulmeting.