Gemeente Breda

26-06-2002

Aantal aanmeldingen van bijstandsfraude daalt

Het afgelopen jaar onderzocht de afdeling Fraudebestrijding van de gemeente Breda 264 mogelijke gevallen van bijstandsfraude in Breda en 12 omliggende gemeenten. Daarbij is 1.142.536,80 teruggevorderd van (ex-)klanten van de sociale diensten; 181.698,33 meer dan de opgespoorde bijstandsfraude van 2000. Dit komt vooral door enkele fraudegevallen waar zeer veel geld mee gemoeid was. Wel zijn er in 2001 minder zaken bij de sociale recherche aangemeld waarbij mogelijk sprake is van bijstandsfraude. Dit blijkt uit het jaarverslag Fraudebestrijding dat het college van Burgemeester en Wethouders deze week vaststelde.

Betere preventie
Er is een aantal redenen voor het dalen van het aantal aanmeldingen. Allereerst is het aantal mensen met een bijstandsuitkering de afgelopen jaren gedaald. Daarnaast weten steeds meer mensen dat de pakkans steeds groter wordt. Door een goede samenwerking tussen de gemeente en diverse instanties wordt fraude namelijk steeds gemakkelijker opgespoord. Tot slot is er steeds meer aandacht voor preventie waardoor bijstandsfraude in een eerder stadium in de kiem wordt gesmoord.

Zwarte en witte fraude
Voor de gemeente Breda heeft de afdeling Fraudebestrijding het afgelopen jaar 173 onder-zoeken uitgevoerd naar mogelijke fraude; een lichte daling ten opzichte van 2000 toen er 186 zaken werden afgehandeld. Daarbij ging het om zowel witte als zwarte fraude. Er is sprake van witte fraude als men legale inkomsten heeft gehad die niet zijn opgegeven bij Sociale Zaken. Bij zwarte fraude gaat het vooral om het opgeven van een vals postadres, het illegaal samen-wonen en zwart werken. Met deze 173 zaken is uiteindelijk een bedrag van 713.595,66 gemoeid. Voor alle 12 gemeenten heeft de afdeling Fraudebestrijding 264 fraudezaken afgehandeld, waarmee in totaal een bedrag van 1.142.536,80 wordt teruggevorderd.

Boetes
Binnen de sociale diensten is fraudebestrijding en preventie een van de hoofdpijlers van het beleid. Deze bestrijding bestaat uit het signaleren en voorkomen van fraude (preventie) en de verificatie van belastingsignalen (opsporen witte fraude). Daarnaast wordt de wet boeten en maatregelen uitgevoerd. Deze wet houdt in dat als klanten van Sociale Zaken zich niet aan de afspraken houden, zij een boete c.q. maatregel opgelegd kunnen krijgen, afhankelijk van de zwaarte. Het gaat hier om bedragen tot maximaal 6.000,--. Tot slot worden er ook bijzondere onderzoeken uitgevoerd door de sociale recherche. Daarbij gaat het om gevallen waarvan (vrijwel) zeker is dat het gaat om bedragen van 6.000,-- of hoger. Er wordt dan aangifte gedaan bij Justitie.

Breda, 26 juni 2002

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de heer H. Gommers, dienst Sociale Zaken, Arbeidsmarktbeleid en Welzijn, afdeling Fraudebestrijding, telefoon (076) 529 37 06 of met mevrouw S. Sormani, afdeling communicatie, telefoon (076) 529 46 80