Rijksuniversiteit Groningen

RUG op gedeelde eerste plaats met Aspasia-subsidies

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) kent zes vrouwelijke onderzoekers van de RUG een Aspasia-subsidie toe waardoor zij met onmiddellijke ingang worden bevorderd tot universitair hoofddocent (UHD). Met dit aantal neemt de RUG een gedeelde eerste plaats in met de Universiteit van Amsterdam. De toekenning bestaat uit de kostendekking voor een vierjarig promotieonderzoek of een tweejarig postdoc-project onder leiding van de nieuwe UHD. De RUG neemt de salariskosten voor haar rekening. Met de in totaal veertig landelijke honoreringen willen NWO, de universiteiten en het ministerie van OCenW het aantal vrouwen in de hogere wetenschappelijke functies verhogen. De Aspasia-kandidaten werden beoordeeld op hun kwaliteiten voor het verrichten en begeleiden van wetenschappelijk onderzoek. De onderzoeksvoorstellen werden beoordeeld op onder meer originaliteit, aanpak en haalbaarheid. De naam van het programma is afgeleid van de invloedrijke Griekse filosofe Aspasia (470-410 v. Chr.) die in Athene retorica onderwees aan onder meer Socrates.

De Aspasia-onderzoeksters en hun onderzoeksthema's zijn:
* Dr. P.C.M. (Nelleke) Bakker (Historische Pedagogiek): de medicalisering van het kind

+ Sinds de negentiende eeuw is de opvoeding, het onderwijs en de verzorging van kinderen sterk veranderd. Vooral de invloed van pedagogen en medici is toegenomen. Het onderzoek brengt de veranderingen in kaart aan de hand schoolboeken, opvoedboeken, overheidsrapporten, medische tijdschriften en ander archiefmateriaal.

* Dr. M.W. (Marjo) Buitelaar (Antropologie van het Midden-Oosten en de Islam): Marokkaan in spagaat

+ Marokkanen in Nederland bewegen zich tussen twee culturen. Hoe ontwikkelen ze deze meervoudige identiteit. In het onderzoek worden honderd adolescenten ondervraagd over hun levensstijl. Daarnaast kijken dertig volwassenen terug op hun ontwikkeling.

* Dr. P. (Petra) Hendriks (Nederlandse Taal- en Letterkunde): Hij zette koffie en over

+ Veel zinnen zijn lastig te begrijpen als de context ontbreekt. In 'Kim bracht de boeken naar school en Chris naar huis' is niet duidelijk of Kim behalve de boeken ook Chris wegbracht. Het wordt eenvoudiger als iemand de zin uitspreekt. De onderzoeker gaat bestuderen hoe onze interpretatie optimaal gebruik maakt van de verschillende taalregels.

* Dr. I.J. (Ida) van der Klei (Eukaryote Microbiologie): Verouderend verouderingsorganel

+ Reactieve zuurstofmoleculen (radicalen) veroorzaken veroudering van cellen, organen en complete organismen. Een belangrijke bron van reactief zuurstof is het celorgaan peroxisoom. Wat gebeurt er als het peroxisoom zelf veroudert? Komt er dan nog meer reactief zuurstof? Kan de cel een verouderd peroxisoom herkennen en vervolgens repareren of afbreken?

* Dr. C.G. (Catrien) Santing, (Geschiedenis: Visies op het dode lichaam

+ De 16e eeuw geldt als de bloeitijd van de anatomie. Een vernieuwde omgang met het verleden kwam toen tot uitdrukking. De historici bestuderen het ontleedkundige karakter van het archeologisch en historisch onderzoek dat in 16e-eeuws Rome plaatsvond. Daarmee willen de onderzoekers ook meer inzicht krijgen in de hedendaagse interesse voor het dode lichaam.
* Dr. M.P.C. (Greetje) van der Werf (Centrum Onderzoek Wetenschappelijk Onderwijs Groningen: Schoolprestatie psychologisch verklaard

+ De onderzoekers proberen de invloed vast te stellen van psychologische en sociale kenmerken op de studieresultaten. Doet iemand met veel vriendjes het beter op de middelbare school dan een eenling? In het onderzoek worden enquêtes gebruikt over veertigduizend leerlingen in het middelbaar en hoger onderwijs en aangevuld met extra metingen.

Informatie

Interne en Externe Betrekkingen, telefoon (050)363 54 46 (voor telefoonnummers van de onderzoeksters)

Agenda

Tentoonstelling