Universiteit Maastricht

Universiteit Maastricht
Persbericht
26 juni 2002

Expositie: Charles Eyck als gemeenschapskunstenaar en zijn relatie tot het tijdschrift De Gemeenschap 1929 - 1940

Vanaf 27 juni 2002 tot en met 10 januari 2003 is er een tentoonstelling te bezichtigen over de veelzijdige kunstenaar Charles Eyck (1897-1983). De expositie is verdeeld over twee locaties. In de expositieruimte van het Bestuursgebouw van de Universiteit Maastricht gaat de aandacht uit naar Eycks relatie met het tijdschrift De Gemeenschap tijdens de jaren 1930. Tegelijkertijd is een kleine expositie ingericht in het Rijksarchief / Gemeentearchief, waarbij het gaat om Eyck als illustrator van boeken, vaak mooi uitgegeven door de gelijknamige uitgeverij De Gemeenschap. Aanleiding is de voltooiing van de inventarisatie van de collectie Charles Eyck, die de Universiteit Maastricht in 1996 heeft verworven om het culturele erfgoed van deze Limburgse kunstenaar te behouden. Dankzij samenwerking tussen de Universiteit Maastricht en het Rijksarchief Limburg / Gemeentearchief Maastricht is de collectie toegankelijk gemaakt en via de Universiteitsbibliotheek raadpleegbaar.

De Gemeenschap was niet zomaar een literair blad, maar besteedde ook aandacht aan architectuur, film, muziek, toneel, beeldende kunst én politiek. Rond dit tijdschrift verzamelde zich een groep jonge progressieve katholieken, die tegen het katholieke establishment schopten. Zij verlangden naar méér artistieke vrijheid en naar méér openheid, ook ten aanzien van niet-katholieken. Deze episode was voor Eyck om verschillende redenen van belang. Hij kreeg de kans om zijn fenomenale tekentalent uit te leven bij de vele illustraties voor het tijdschrift en uitgeverij De Gemeenschap. Ook deed hij hier contacten op, die hem verder hielpen bij het verwerven van allerlei (kerkelijke) opdrachten vanuit het hele land. En bovendien trof hij in deze kring kunstenaars met verwante opvattingen. Eyck wilde een gemeenschapskunstenaar zijn, dienstbaar aan de samenleving, enerzijds op zoek naar nieuwe vormen, anderzijds gericht op her- en erkenning van zijn werk. Eyck slaagde er in deze periode in om door te breken als toonaangevend kunstenaar.

De expositie is voornamelijk samengesteld uit het particuliere archief van R. Eyck en de stukken van de collectie Charles Eyck. Eyck communiceerde wegens zijn handicap - hij was doof - vaak schriftelijk over van alles en nog wat, waarbij hij de behoefte had veel te bewaren. Hij had een levendige pen en een scherpe blik op zijn medemens. De collectie omvat zeer divers materiaal - brieven, tekeningen, foto's etc. - en biedt, hoewel incompleet, een helder beeld van de ontwikkeling van Charles Eyck als mens en kunstenaar.

17 juni 2002 / 10 januari 2003
ma. t/m vr. 9.00 - 17.00 uur
Bestuursgebouw Universiteit Maastricht
Minderbroedersberg 4-6
Rijksarchief Limburg / Gemeentearchief Maastricht
St. Pietersstraat 7
Maastricht