Erasmus Universiteit Rotterdam

28 juni 2002

Oratie professor Eric van Heck, bijzonder hoogleraar Bedrijfskunde

Toekomst voor experimentele bedrijfskunde

Het ontwerpen van elektronische markten behoeft meer aandacht. Door internet wordt het eenvoudiger om laboratorium- en veldonderzoek uit te voeren Het opzetten van de experimentele bedrijfskunde is volgens prof.dr.ir. H.W.G.M. van Heck ook een logische stap. Dat stelt hij in zijn oratie Waarde en Winnaar, waarmee hij op vrijdag 28 juni 2002 zijn benoeming tot bijzonder hoogleraar Ontwerp van Elektronische Markten aanvaardt aan de faculteit der Bedrijfskunde, vanwege de Vereniging Trustfonds Erasmus Universiteit Rotterdam.

Veilingen worden gehanteerd omdat er grote onzekerheid heerst over de waarde van een product en men op zoek is naar een koper. In een eenvoudige redenering wordt verondersteld dat de prijs van een product de waarde weergeeft en dat diegene die het hoogst geboden heeft de winnaar zal zijn. De werkelijkheid is complexer: de waarde heeft meerdere dimensies waarvan prijs er één is. De hoogst biedende is niet altijd de winnaar, de winnaar is soms de verliezer, de waarde van een product hangt af van de totale waardecreatie in een netwerk van bedrijven en het creëren van situaties met verschillende winnaars kan voordelen opleveren. Van Heck gaat tevens in op de rol van ICT en Internet. ICT zorgt voor een verdergaande afname van de transactiekosten waardoor voor bedrijven nieuwe mogelijkheden ontstaan. Bedrijven zijn immers voortdurend op zoek om aan de ene kant transactiekosten te verlagen en aan de andere kant meer toegevoegde waarde te leveren aan hun klanten. Een van de mogelijkheden hiertoe is het inzetten van elektronische veilingen. Van Heck presenteert onderzoek van laboratorium- en veldexperimenten en gaat in op innovatieve toepassingen van elektronische veilingen, zoals multidimensionale veilingen voor inkoop, combinatorische veilingen voor transport en dubbele veilingen voor het verhandelen van NOx of CO2 emissierechten.

Van Heck verrichtte tien jaar studie naar ruim honderd elektronische markten. Samen met Ajit Kambil publiceerde hij Making Markets: How Firms Can Design and Profit from Online Auctions and Exchange (Harvard Business School Press, ISBN 1-577851-658-7) dat tijdens de 15e Bled Electronic Commerce Conferentie in Slovenië, van 17-19 juni 2002, in Europa is geïntroduceerd.

Noot voor de pers
Oratie: vrijdag 28 juni, 16.00 uur
Plaats: Woudestein, Aula
Info: Faculteit der Bedrijfskunde, Afdeling Communicatie & Externe Betrekkingen, tel. (010) 408 1831
e-mail: info@fbk.eur.nl
zie ook www.erim.eur.nl

INLINE]