Verbond van Verzekeraars

Verzekeraars wachten vergeefs op (fiscale) klachten van levensverzekerden

Over de vele tienduizenden mutaties die levensverzekeraars hebben moeten doorvoeren in de overgang naar een nieuw belastingstelsel, zijn nauwelijks klachten binnengekomen. Zo bevestigt ook de Ombudsman Verzekeringen. Het verwijt van de Stichting Lijfbehoud dat verzekeraars misbruik maken van het nieuwe belastingstelsel door levenpolissen eenzijdig te wijzigen, staat hiermee in schril contrast. Hun oproep aan verzekerden om zich met klachten bij de Stichting te melden is dan ook ongegrond en ongepast, aldus het Verbond. Polishouders die nog vragen of klachten hebben over de fiscale aspec-ten van hun bestaande levenpolissen kunnen het beste contact opnemen met hun assuran-tietussenpersoon, verzekeraar of het Klachteninstituut Verzekeringen. In goed overleg wordt dan naar de beste oplossing gezocht.

Fiscale omzetting levenpolissen zeer zorgvuldig begeleid Aan de oproep van het Verbond om aan de fiscale omzetting van levenpolissen bij de invoering van het nieuwe belastingstelsel de uiterste zorg te besteden, is door verzekeraars en assurantietussenpersonen goed gehoor gegeven. Door het inzetten van extra mankracht hebben verzekeraars en assurantietussenpersonen direct bij invoering van het nieuwe stelsel hun verzekerden actief en op grote schaal geïnformeerd over de consequenties van het nieuwe belastingstelsel. Voor ieder individueel geval zijn oplossingen op maat bedacht. Bij de Ombudsman Verzekeringen is een beperkt aantal klachten binnengekomen op een totaal van enkele honderdduizenden polissen en tienduizenden mutaties. In veel gevallen ging het niet zozeer om een verkeerd advies, maar was onduidelijke communicatie of een misverstand de oorzaak. Tijdens de behandeling van het wetsvoorstel (oktober 2000) heeft het Verbond zijn leden al opgeroepen de klant niet zonder meer tot afkoop te laten overgaan. Bestaande levenpolissen kunnen immers worden voortgezet wanneer er een pensioengat is. Daar zon 80% van de Nederlanders een pen-sioengat heeft, kan de polis in de meeste gevallen worden gecontinueerd. Klanten die ondanks de gegeven informatie toch tot afkoop willen overgaan, ondertekenen een schriftelijke verklaring waaruit blijkt dat zij zich bewust zijn van hun beslissing en geen andere oplossing wensen.

Voor informatie: de tussenpersoon, verzekeraar of het Klachteninstituut Verzekeringen
Stichting Lijfbehoud verwijt verzekeraars misbruik te maken van het nieuwe belastingstelsel door levenpolissen eenzijdig te wijzigen. Dit is absolute flauwekul, evenals hun oproep aan verzekerden om zich met klachten bij de Stichting te melden. De Stichting verzamelt slechts cases en lost ze niet op. Men is meer bezig met de eigen profilering dan met het oplossen van problemen van de consument. Het Verbond van Verzekeraars adviseert polishouders die zich door het nieuwe belastingstelsel gedupeerd voelen, contact op te nemen met hun assurantietussenpersoon, verzekeraar of de Ombudsman Verzekeringen. In goed overleg zoekt men daar dan naar de beste oplossing.

27 juni 2002

---