Gemeente Roermond

Roermond, 28 juni 2002

Profielschets nieuwe burgemeester Roermond

De gemeenteraad van Roermond heeft vanavond in een extra raadsvergadering om 19.00 uur de profielschets voor de nieuwe burgemeester aangeboden aan gouverneur baron Van Voorst tot Voorst. Deze profielschets is in goede samenwerking voorbereid door de acht fractievoorzitters uit de Roermondse gemeenteraad. Bij het opstellen van de profielschets is mede gebruik gemaakt van de resultaten van een publieksenquête onder 400 stemgerechtigde Roermondenaren. Zowel de profielschets als het rapport waarin de resultaten van de publieksenquête zijn opgenomen treft u hierbij aan.

Na het overleg met de gouverneur heeft de gemeenteraad de verordening op de vertrouwens-commissie vastgesteld. In deze verordening is bepaald wie deel uitmaakt van de vertrouwenscommissie en welke procedures zullen worden gevolgd. Uiteindelijk zal de gemeenteraad in het najaar van 2002 een aanbeveling van twee kandidaten voor het ambt van burgemeester van Roermond vaststellen. Geheimhouding is hierbij een belangrijk onderwerp.

De Gemeente
Roermond is met haar ruim 45.000 inwoners een veelzijdige stad met een regionale centrumfunctie.
Roermond is een sfeervolle gemeente met zijn eigen geschiedenis, die zichtbaar en beeldbepalend is voor onze karakteristieke binnenstad. De stad biedt een scala aan mogelijkheden.
Roermond is een koopstad, een dienstenstad en een stad met toeristische ambities. Dit alles maakt van onze stad een stad met kwaliteit: kwaliteit voor de bewoners, kwaliteit om te werken en kwaliteit om te recreëren. Roermond is ook een stad die voorzieningen wil bieden die nuttig en beschikbaar zijn voor de hele regio.
Het bestuur van de stad is zich terdege bewust van de verplichtingen die de centrumfunctie van Roermond met zich mee brengt. Met de regiogemeenten is in het "Pact van Berg" een verdergaande samenwerking in gang gezet. Roermond is ook een multiculturele stad, waardoor het sociaal-culturele leven haar eigen dynamiek en veelzijdigheid kent.
Roermond is een stad die werk maakt van het oplossen van een onevenwichtige sociale structuur, die voortvloeit uit haar historie en haar regionale functie. Door de ligging tussen Maas en grens zijn de uitbreidingsmogelijkheden van de stad beperkt. Deze aspecten geven de sociale problematiek een grootstedelijk karakter. Vandaar dat wij ons aangesloten hebben bij het Platform Middelgrote Gemeenten.
Roermond is een stad met ambities, die via een strategische aanpak, in samenwerking tussen inwoners, ambtelijk apparaat en bestuur, via een open en transparant beleid wil werken aan de toekomst van de stad en de regio.

Beleid
Roermond is één van de pilotgemeenten die heeft meegewerkt aan de bestuurskrachtmonitor van de provincie Limburg. Hierin is bevestigd dat Roermond een aantal belangrijke opgaven kent:

* versterking van de sociale structuur;

* realisatie van de stedelijke vernieuwing;

* versterking van de centrumfunctie en economische functies;
* versterking van de toeristische en cultuurhistorische infrastructuur.
In de komende vier jaren gaat het stadsbestuur deze opgaven invullen door een aantal plannen die het aanzien en karakter van de stad in belangrijke mate zullen beïnvloeden. De stad wordt met de realisatie van de plannen Roersingel en RoerDelta een eenheid met Roer en Maas. Met de aanleg van de Rijksweg 73 en de verbinding met Duitsland via de N280 wordt Roermond beter ontsloten. Het beleid ter verbetering van de sociale structuur dient met kracht te worden voortgezet. Een integrale aanpak in het kader van de sociale vernieuwing, werkgelegenheidinstrumenten, stadsvernieuwing, wijkbeheer en sociaal-cultureel beleid wordt hiertoe ingezet.
Met de realisatie van o.a. het plan Oolderveste wordt een impuls gegeven aan de woningbouwtaakstelling en versterking van de sociale positie.

Dit alles brengt met zich mee dat van de nieuwe burgemeester wordt verwacht dat hij, op een doortastende wijze leiding geeft aan het ontwikkelen van het vastgestelde beleid en het loyaal en actief mee helpt uitdragen. In de stad en in de wijk, in regio en Euregio, in Maastricht en in Den Haag. Als voorzitter van de gemeenteraad en als voorzitter van het college, zonder daarbij in de duale spagaat terecht te komen.

De bedrijfsfilosofie van de gemeente Roermond is gericht op de sleutelbegrippen doelgerichtheid, doelmatigheid, flexibiliteit, kwaliteit en klantgerichtheid. De gemeentelijke organisatie is goed op weg in de praktijk aan deze normen inhoud te geven. Via een open en transparant cultuurtraject "Spiegelbeeld" heeft het ambtelijk apparaat zichzelf de spiegel voorgehouden. De hieruit getrokken conclusies moeten een nog betere ambtelijke organisatie opleveren. Van de burgemeester wordt verwacht dat hij, vanuit een duidelijke scheiding tussen bestuur en management, actief en creatief meedenkt over en gestalte geeft aan het scheppen van voorwaarden om het gemeentebestuur in staat te stellen te (be)sturen op hoofdlijnen.

Functiekenmerken
Van de nieuwe burgemeester (v/m) wordt verwacht dat hij aan de onderstaande eigenschappen, deskundigheden, kwaliteiten en competenties voldoet.


1. Heeft affiniteit met de handhaving van openbare orde en veiligheid, in relatie tot politie en justitie. Dient binnen het overleg met de politie en justitie de belangen van Roermond krachtig aan de orde te stellen en te verdedigen.


2. Beschikt over bestuurs- en managementvaardigheden en over een open, transparante op de situatie afgestemde en coachende bestuurs- en leiderschapsstijl.
Als voorzitter van de Raad legt hij het accent op het democratisch, efficiënt en effectief laten functioneren van de Raad, dit uiteraard met erkenning van en respect voor de Raad als hoogste orgaan van de Gemeente. Als voorzitter van het college van burgemeester en wethouders is hij op de eerste plaats procesmanager. Hij legt - ook vanuit een eigen inhoudelijke inbreng - de nadruk op bindend vermogen: het vermogen om het college als team te laten functioneren en stuurt daarbij op het principe dat afspraken nagekomen moeten worden.


3. Moet herkenbaar zijn voor de inwoners van Roermond, ongeacht hun maatschappelijke positie. Inlevingsvermogen, belangstelling, verwantschap met, respect en gevoel voor de historie en de pluriforme cultuur van de samenleving van Roermond en Limburg zijn vereisten. Moet (gaan) passen in de Roermondse culturele traditie. Hij is een bindende persoon voor alle geledingen van de gemeenschap met zijn uitgebreid verenigingsleven en vele vrijwilligers.


4. De nieuwe burgemeester is communicatief sterk, staat boven de partijen, streeft naar samenwerking met en staat open voor de burgers, bedrijven en andere overheden, in een toegankelijke en klantgerichte gemeentelijke cultuur.


5. Is een dynamische en inspirerende persoonlijkheid die bereid en in staat is initiatieven te nemen gericht op de ontwikkeling van de stad en de regio. Hij schept kansen voor de aanpak van complexe problemen op stedelijk en regionaal niveau en hecht belang aan samenwerking met de buurgemeenten, in het bijzonder met betrekking tot de samenwerking in het kader van het "Pact van Berg".


6. Heeft goede contactuele en representatieve eigenschappen en bijzondere vaardigheden om op verschillende schaalniveaus, regionaal, provinciaal, landelijk en Europees relatienetwerken op te bouwen en te onderhouden. Gelet op de bijzondere ligging van Roermond als grensgemeente geldt dat in het bijzonder ten aanzien van de contacten binnen de Euregio.


7. Deze profielschets is mede gebaseerd op een enquête die onder 400 inwoners van de gemeente Roermond is uitgevoerd. Bekwaamheid en geschiktheid voor de functie staan voorop; geslacht, burgerlijke staat, geloofsovertuiging en politieke oriëntatie is daaraan ondergeschikt. De burgers van Roermond hebben wel uitgesproken dat zij van mening zijn dat de burgemeester tussen de 40 en 50 jaar oud dient te zijn en zich in een stabiele levensfase bevindt.

Stadhuis
Markt 31
Postbus 900
6040 AX Roermond
Telefoon (0475) 35 99 99
Fax (0475) 35 98 24