MKB-Nederland

MKB Nieuws, bericht

03-07-2002
Gemengde gevoelens MKB-Nederland over regeeraccoord

In de nacht van 2 op 3 juli hebben de onderhandelaars van CDA, LPF en VVD een definitief akkoord gesloten over hun inzet voor de komende regeringsperiode. In een eerste reactie stelt MKB-Nederland gemengde gevoelens te hebben. Het is verheugend dat op vele terreinen er meer ruimte komt voor ondernemers: ruimtelijke ordening, infrastructuur, veiligheid en vermindering van de overheidsbureaucratie. Hoewel over dat laatste punt de omschrijvingen, met name als het om administratieve lasten gaat, niet erg concreet zijn.

Het is onbegrijpelijk dat in deze tijd waarin het vestigingsklimaat onder druk staat, het niet goed gaat met de Nederlandse economie en de concurrentiepositie verslechtert, er geen netto lastenverlichting komt voor bedrijven. Een verkeerde keuze, meent de werkgeversorganisatie. Hoewel de sociale lasten in vier stappen worden verlaagd, vallen andere fiscale maatregelen weg, zoals de SPAK (lage lonen), komt er geen verlaging van de vennootschapsbelasting, en moeten werkgevers extra premie betalen als oudere werknemers in de WW komen. Het is onduidelijk of de instroom/doorstroombanen (Melkertbanen) behouden blijven voor de zorg- en welzijnsbranches, terwijl ze daar broodnodig zijn en blijven.

Zuurstof
Het Regeerakkoord schrijft dat er pas sprake kan zijn van verlichting van de werkgeverslasten (met één miljard) als er een begrotingsoverschot is van één procent. Dit duurt echter naar alle waarschijnlijkheid nog tot 2006, terwijl het bedrijfsleven nú zuurstof nodig heeft. Bijvoorbeeld door een extra investering in innovatief onderzoek. Al eerder pleitten werkgevers en kennisinstituten voor een innovatiefonds van honderd miljoen euro. Korten op technologie-subsidies als de WBSO, zoals nu afgesproken tussen de nieuw regeringspartijen, heeft een tegengesteld effect. Juist speur- en ontwikkelingswerk van mkb-bedrijven leidt vaak tot nieuwe producten en vergroting van de export.

Een grote vrees van werkgevers is dat negatieve punten voor werknemers direct terugkomen op de cao-onderhandelingstafel, zoals het afschaffen van het spaarloon en de lijfrente-faciliteit, hogere premies voor ziektekosten of de lagere wao-uitkeringen. Positief is dat het algemeen verbindend verklaren van caos niet langer ter discussie staat, van groot belang voor een juiste ordening van bedrijfstakken, eerlijke concurrentie en gezonde arbeidsverhoudingen.

Positief
Er zijn meer positieve punten op te merken, gelukkig. Uiteraard het afschaffen van de Pemba-boete voor bedrijven met minder dan 25 werknemers (zie elders in deze Kaderinfo). Het is sowieso een doorbraak dat de politiek eindelijk een besluit neemt over het wao-stelsel en daarbij vrijwel het volledige SER-advies overneemt. Datzelfde kan worden gezegd van het opheffen van het onderscheid tussen ziekenfonds en particulier verzekerden, met een nominale premie voor iedereen. Ook hier schetst het regeerakkoord een zorgstelsel dat sprekend op dat van het SER-advies lijkt.

De extra aandacht die het vmbo krijgt (in de summiere onderwijsparagraaf) is terecht: het is de basis voor de kolom van het beroepsonderwijs. In het regeerakkoord wordt daarnaast geen woord meer gesproken over de wens van onder meer de vakbeweging de overmaat aan verlofregelingen nog verder uit te breiden.

Aandacht
Veiligheid en bestrijding van criminaliteit krijgen veel aandacht van de onderhandelaars. De versterking van het politie-apparaat, een ruimere toepassing van het cameratoezicht en het invoeren van één loket voor slachtoffers (waaronder veel detaillisten) zijn aansprekende punten. Het is een goede zaak dat korpsbeheerders (burgemeesters van de grotere steden) meer verantwoordelijkheid moeten nemen. Het nieuwe kabinet heeft ook oog voor de mobiliteitsproblemen in ons land: het openbaar vervoer wordt verbeterd en voor bestrijding van files komt extra geld.

Informatie: mw H.L. van der Hoek