Ingezonden persbericht

Gedragsregels voor verkoop alcoholhoudende premixen aan jongeren

PERSBERICHT

CBL GEDRAGSREGELS PREMIXEN

Leidschendam, 3 juli 2002

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de koepelorganisatie van de supermarkten, en de fabrikanten van premixen, zoals Bacardi Breezer en Smirnoff Ice, slaan de handen ineen om met een aantal vrijwillige afspraken een verdere bijdrage te leveren aan het aan banden leggen van de verkoop van alcoholhoudende dranken aan jongeren.

Net als in de samenleving bestaan ook bij supermarktorganisaties en fabrikanten van premixdrankjes zorgen over het drankgebruik van de jeugd en de uitwassen die daarmee gepaard gaan. Door de vernieuwende uitstraling en smaak van deze drankjes worden fabrikanten vanuit de politiek beschuldigd deze ook voor de jongerenmarkt bereikbaar te stellen. Supermarkten krijgen het verwijt de premixen aan jongeren onder 16 jaar te verkopen en er bovendien mee te (prijs)stunten. Zowel de handel als de fabrikanten onderkennen hun (mede)verantwoordelijkheid in deze en willen gehoor geven aan de roep tot extra maatregelen.

Afspraken met fabrikanten
In lijn met het reeds eerder ingezette beleid van Bacardi Martini heeft het CBL met de fabrikanten Bacardi Martini, Diageo, Maxxium, Bols, Hooghoudt en Allied Domecq de volgende afspraken gemaakt: vanaf augustus komt het woord 'alcohol' voluit op de etiketten te staan. Vanaf dezelfde periode wordt in alle media-uitingen (zoals commercials en advertenties in de gedrukte media) de vermelding 'geen alcohol Maatregelen in winkels
In lijn met deze maatregelen doet het CBL ook een dringende oproep aan haar leden zich aan de gedragsregels voor verantwoorde verkoop van premixen te houden. Deze gedragsregels omvatten onder meer: geen reclame maken door middel van stuntprijzen; geen wervende teksten bij afbeeldingen en/of aanprijzing van premixen in de supermarktfolders; geen communicatie meer over deze producten op de voorpagina's van actiefolders of klantenmagazines; duidelijke vermelding dat 'geen alcohol wordt verkocht aan jongeren onder de 16' bij iedere afbeelding of naamsvermelding van premixen; duidelijke instructie aan alle winkels over de plaatsing van deze producten (niet in de buurt van frisdranken); iedere actie laten vergezellen van een winkelbericht met het verzoek extra aandacht te schenken aan de plaats van het product in de winkel en het verbod van verkoop aan jongeren onder de 16 jaar; duidelijke en voldoende bordjes met ' Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Miranda Boer of Sija de Jong, 070-3376200. Buiten kantooruren: 06-51502772. Dit persbericht kunt u ook nalezen op www.cbl.nl