Ingezonden persbericht


Nederlanders willen e-leren

Ifaros,de nieuwe naam voor Elsevier Training,brengt cijfers

Afgelopen jaar stapten 3.500 Nederlanders in een Home e-learning project: leren via een eigen computer, op eigen ritme en op eigen gekozen momenten. Een opmerkelijke 85% gaf aan dat ze snel en efficiënt konden leren, en dat deze methode hun prima bevalt. Nederlanders willen dus e-leren. Zij worden hierin gesteund door de bedrijven: ook zij lijken af te stappen van traditionele, klassikale opleidingen.

Ifaros, de nieuwe naam voor Elsevier Training, zette de afgelopen jaren een indrukwekkende reeks van corporate e-learning en PC@Home projecten op. Ook dit jaar stapten ettelijke duizenden werknemers in een PC@Home project van opleidings-integrator Ifaros. Tegen een zeer lage prijs kochten de studenten een PC voor thuisgebruik, inclusief de IT en taalopleidingen. De werknemers én hun familie konden vervolgens via ADSL thuis kennis maken met het internet. Naast de bijzondere impuls die een dergelijk project geeft aan de motivatie en de werk-tevredenheid van de deelnemer, is het vooral verrassend hoe de studenten te kennen gaven kennis en vaardigheden sneller te verwerven via e-learning. En te onthouden en daar draait het tenslotte om.

Wat denken de analisten en het Nederlandse bedrijfsleven hiervan?

In 2001 besteedde het Nederlandse bedrijfsleven zo n 28 miljoen euro aan e-learning. Volgens ondezoeksbureau IDC stijgt het marktaandeel van e-leren ten opzichte van de traditionele, klassikale opleidingen jaarlijks met 20 tot 40 procent. IDC verwacht dat de komende vijf jaar de bestedingen aan zakelijke e-learning jaarlijks zullen verdubbelen.

Ifaros legde begin dit jaar het oor te luister bij bedrijven met de vraag: willen zij inpikken op deze nieuwe (en kosten- en tijdsvriendelijke) trend van e-learning?

In 2001 lag nog het grootste gewicht op traditionele, klassikale opleidingen: 62% van de bedrijven traint voor 80% op een traditionele, klassikale manier. Uit de cijfers van 2002 komt naar voren dat nog maar 32% van de bedrijven meer dan 80% van de trainingen klassikaal inricht. Een duidelijke verschuiving in het voordeel van e-learning. Dat e-learning in de komende jaren een belangrijk component in het trainingsveld wordt, blijkt uit de verwachtingen van de ondervraagden. Nog maar 6% denkt minder dan 20% van de trainingen via e-learning te laten verlopen. De helft van de ondervraagden denkt zelfs dat de verwachte verhouding e-learning/klassikaal op 35/65 komt te liggen. Bedrijven gaven in het onderzoek ook het belang van begeleiding aan: ze zijn niet meer op zoek naar een opleidingshuis, maar naar een partner die hen doorheen het volledige traject begeleidt: van analyse van de opleidingsbehoefte over het geven van de opleiding, logistieke & technische support en rapportering. Ifaros loopt hierin duidelijk voorop.

Elsevier Training wordt Ifaros !

Ifaros is meer dan een nieuwe naam voor Elsevier Training

Vanaf vandaag heet Elsevier Training: Ifaros. Ifaros bouwt verder op de ijzersterke ervaring van Elsevier Training, zegt Roel Paredis, Algemeen Directeur van Ifaros. Toch is Ifaros meer dan een nieuwe naam voor Elsevier Training: wij zien het als een nieuwe vlag, die onze huidige lading en denkwijze dekt. Nieuwe leermethoden en veranderende marktomstandigheden hebben ons de afgelopen jaren immers doen evolueren van een louter opleidingprovider naar een projectintegrator die tegemoet komt aan de meest uiteenlopende IT-opleidingsprojecten voor eindgebruikers.

Wij willen in eerste instantie onze klanten trainingsoplossingen aanbieden die wérken in de markt van vandaag, met hun team van vandaag. Dit maatwerk leidt vaak tot wat wij blended learning noemen: een mix van traditionele training en e-learning, vervolgt Roel Paredis. Naast inhoudelijk en vormelijk advies, bieden wij onze klanten ook een totaalservice aan: voor de PC@Home projecten kan dat gaan van de keuze van de hardware, logistieke support en thuislevering tot helpdesk, opleiding en rapportering. Deze aanpak is niet alleen doeltreffend, maar ook betaalbaar voor grote én kleine bedrijven.

Vanwaar Ifaros?

Faros, de vuurtoren, is al sinds de oudheid het symbool van hulp en gidsen. Hij helpt mensen de goede weg te vinden en ondersteunt hen in die zoektocht. De meest bekende vuurtoren stond op het eiland Pharos, net buiten Alexandrië en was het zevende wereldwonder van de oudheid. De vuurtoren leidde de schepen veilig binnen in Alexandrië en was de poort naar de stad van de kennis.

Vandaag leven we in een samenleving die niet meer te vergelijken is met die van de oudheid. We leven in een sterk geïnformatiseerde maatschappij waar de kennis van informatica en het internet en andere applicaties een voorwaarde geworden zijn om te kunnen functioneren in het economisch leven. De I staat voor ICT, Informatica of internet. Vandaar I -faros. Ifaros is de poort naar de digitale kennis.

Over Ifaros Learning Projects

Ifaros is een Europees bedrijf, actief op het kruispunt van ICT en opleidingen met tal van referenties in grote en middelgrote bedrijven. In 15 jaar tijd is Ifaros gegroeid tot de meest ervaren specialist in ICT-opleidingsprojecten voor eindgebruikers met een rijk aanbod aan producten en diensten voor PC@Home projecten en opleidingsprojecten in bureautica, CRM, ERP en bedrijfseigen applicaties.

De aanpak van Ifaros is gebaseerd op een optimale mix van opleidingsmethoden, zowel klassikaal als on line of via CBT. De opleidingstrajecten van Ifaros voorzien in een totaalservice aan logistieke- en technische support, helpdesk, development, hosting en rapportering.

Ifaros is actief in België, Nederland, Luxemburg en Frankrijk.

Voor meer informatie bezoekt u http://www.ifaros.com.

Foto s zijn op eenvoudig verzoek te verkrijgen bij Leads United via jacqueline.schakenraad@leadsunited.com of telefonisch via +32 3 466 01 88