Ingezonden persbericht


APELDOORN, VRIJDAG 5 JULI 2002

Arbeidsmarketing

De marketingafdeling van Spherion stuurt met ingang van vorige week een intern programma aan dat al haar medewerkers binnen de organisatie helpt bij het vinden en behouden van nieuwe uitzendkrachten. Marketing gaat hiervoor het land in en zal alle vestigingen bezoeken die behoefte hebben aan lokale marketinginput. In navolging hierop gaat de creatieve afdeling ook extern: regelmatig gaat zij om tafel met opdrachtgevers om gezamenlijk een specifieke wervingscampagne op te zetten voor het vinden van personeel. Waarom?

Parallellen

Zo`n 45% van de werkgevers in Nederland zegt nog steeds problemen te hebben met het aantrekken van hoog gekwalificeerd personeel. Ongeveer 20% van de werkgevers beweert zelfs financiele schade op te lopen wegens personeelsgebrek. Het tekort aan geschikt personeel doet zich het sterkst voelen in de zorg, zakelijke dienstverlening, industrie en bouw. Dat concludeert het NIPO uit een enquete onder bijna 300 kleine en grote werkgevers. Dit onderzoek, dat werd uitgevoerd in opdracht van de VSNU en de HBO-raad, werd vorige week maandag aangeboden aan minister Jorritsma van Economische Zaken. In De Volkskrant van 21 juli vorig jaar al zei reis- en e-commerce goeroe John Fentener van Vlissingen (door Quote uitgeroepen als rijkste Nederlander), dat het vandaag de dag meer moeite kost om goed gekwalificeerd personeel te vinden dan om klanten te werven. Ondanks een tegenvallende economie en vele reorganisaties is er nog steeds een groot tekort aan goed personeel op de arbeidsmarkt. Zo'n tekort dat het vaak ten koste gaat van de productiviteit van het werkende personeel. Het wordt daarom tijd dat ondernemingen vanuit een marketingperspectief naar personeelsbeleid gaan kijken. En dat is eigenlijk ook niet zo vreemd, als je ziet dat er veel parallellen bestaan tussen marketing en PZ.

Niet-goed-geld-terug

We zien kandidaten, die structureel de media bijhouden over bedrijven en vacatures, net als zij bij auto's en vakanties doen. Op een gegeven moment heeft de consument een keuze gemaakt en ontstaat het proces van cognitieve dissonantie: "hoe zou mijn baan bij Heineken of Vendex er hebben uitgezien?". Als bedrijven hun nieuwe collega niet goed opvangen en verzorgen, ontstaat het risico van switchgedrag. Een proeftijd is als het ware de 'niet-goed-geld-terug-periode'. Na een aantal dienstjaren blijft loyaliteit een rol spelen en zal relatiebeheer aan belang winnen om aan de veranderende wensen van de interne klant te voldoen.

Ongrijpbaar
In elke marketingboek staat dat bedrijven in staat moeten zijn om klanten te werven en vast te houden. Maar naast de focus op klanten zullen bedrijven tegenwoordig ook meer moeite moeten doen om personeel aan te trekken en te binden. En dat is niet zo eenvoudig als je weet dat mensen niet meer leven om te werken, maar hun leven flexibeler indelen, de keuze hebben uit diverse beroepen, hun eigen functies creëren en vaker een carrièreloop zullen maken. Er is momenteel sprake van een ware 'power shift': de bedrijven zijn de kandidaat, het individu selecteert. Inlevingsvermogen in de kandidaat is dan ook een must.
Glad ijs
In de arbeidsmarkt geldt een aantal marketing-spelregels. Zo zullen mensen steeds meer kiezen voor een organisatiemerk met een persoonlijkheid waarmee men zich kan meten. Jonge ambitieuze mensen willen graag bij een topper horen. Senioren kiezen meer voor inhoudelijke 'corporate values' waar ze zelf ook voor staan. 'Don't sell the job, sell the company', is dan ook een veelgehoord advies. Om te bouwen aan een sterke merknaam is een gelikte reclamecampagne met mooie beloftes in ieder geval 'killing'. In de eerste plaats omdat er veelal een inhoudelijke slag nodig is om mensen aan te spreken. En in de tweede plaats wil je voorkomen dat je personeel net zo hard weer de deur uitloopt als blijkt dat de zaak te mooi is voorgespiegeld. De belangrijkste reden is het huidige personeel, dat over de schouder van de recruiter meekijkt en niet happy zal zijn als de organisatie anders in de arbeidsmarkt wordt gepositioneerd dan in werkelijkheid het geval is. Vruchten plukken
Bij arbeidsmarketing geldt dat je moet zaaien voor een sterk merk, waarna je de vruchten kan plukken. Naast traditionele media wordt internet een steeds belangrijker medium. Niet alleen zoeken mensen via de diverse jobsites naar vacatures. Ook worden sites steeds vaker bezocht om te achterhalen wat een bedrijf doet en waar het voor staat. Binnen de een-op-een aanpak valt ook databasemanagement. Via onder andere magazines, beurzen en onderwijsinstellingen worden adresgegevens verstrekt om potentials rechtstreeks aan te kunnen spreken.
Zij en wij
Het mes snijdt echter wel aan twee kanten. De vijfde p in de marketingmix staat niet voor niets voor personeel. Het zijn in het tijdperk van dienstverlening uiteindelijk de mensen die de corporate uitstraling vertegenwoordigen en dus in feite het merk invulling geven. Wat marketeers aan de commerciële markt beloven moet dus wel aansluiten bij de bedrijfsidentiteit en -capaciteit. Het is daarom goed om eigen personeel bij campagnevorming te betrekken. De marketingafdeling van Spherion begeleidt dit en fungeert als inspiratiebron, klankboard en experts op het gebied van arbeidsmarketing. Zij bekijkt arbeidsmarktcommunicatie vanuit 'employer branding'.

Spherion Uitzendbureau is onderdeel van Spherion Recruitment Group, een professionele en inspirerende organisatie in advies en bemiddeling op het gebied van personeelsmanagement. Zij maakt deel uit van Spherion Corporation, wereldwijd actief in human capital management en beursgenoteerd aan de New York Stock Exchange. Spherion behoort met ruim 1.000 vestigingen tot de top vijf van toonaangevende bureaus en is in geheel Nederland vertegenwoordigd met dertig vestigingen en een Service Center in Apeldoorn.

Voor meer informatie over bijgaand persbericht kunt u contact opnemen met Marc Drijver via het Service Center van Spherion Uitzendbureau in Apeldoorn (tel. 055-5384777).

Spherion Recruitment Group
Service Center
Oude Apeldoornseweg 28
7333 NS APELDOORN
Tel.: +31 (0)55 538 47 77
Fax: +31 (0)55 5332 611
marcdrijver@eu.spherion.com
www.spherion.nl