OPEN UNIVERSITEIT NEDERLAND

Open Universiteit biedt OCenW plan aan voor bestrijding lerare

De Open Universiteit Nederland heeft minister Hermans van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen (OCenW) op 1 juli jongstleden een plan aangeboden waarin zij haar bijdrage schetst in het terugdringen van het lerarentekort in ons land. In het plan van aanpak, dat in nauw overleg met de lerarenopleidingen is ontwikkeld, staat vernieuwing en flexibilisering van de lerarenopleidingen centraal. Vanuit haar expertise in begeleid afstandsonderwijs met optimaal gebruik van ict, kan de Open Universiteit een belangrijke bijdrage leveren aan de oplossing van dit maatschappelijke probleem.

Nieuwe taak
Het probleem is bekend: te veel leraren verlaten vroegtijdig het onderwijs en te weinig studenten melden zich aan voor de opleidingen. Dit leidt tot een toenemend tekort aan leraren, wat weer ernstige gevolgen heeft voor het onderwijs aan leerlingen. Het ministerie van OCenW probeert dit probleem op de korte termijn op te lossen met de werving van zij-instromers.
Eind vorig jaar kreeg de Open Universiteit de taak van minister Hermans om een afstandonderwijsprogramma voor zij-instromers te ontwikkelen. De Open Universiteit heeft deze uitdaging voortvarend opgepakt en een taskforce onder leiding van dr. P. Stijnen de opdracht gegeven te komen met een plan van aanpak. Dit plan, dat op 1 juli is aangeboden, bevat een uitgebreid programma van beoogde projecten en activiteiten. Grofweg valt het plan uiteen in drie delen. De Open universiteit zal in samenwerking met de lerarenopleidingen:
- afstandsonderwijs ontwikkelen, vooral voor zij-instromers in het beroep van leraar,

- werkzaamheden uitvoeren op het vlak van de verdere ontwikkeling van zittende en beginnende leraren, en

- zich ontwikkelen zich tot een partner in onderwijsvernieuwing voor de lerarenopleidingen.

Oplossingen
Door het plan worden vier oplossingen voor het lerarentekort aangedragen:

- verhoging van de reguliere instroom,

- bevorderen van de instroom van nieuwe doelgroepen, in het bijzonder van zij-instromers,

- bestrijding van uitval, zowel van zij-instromers als van (beginnende en ervaren) beroepsbeoefenaren, en loopbaanontwikkeling, en
- vernieuwing van de opleidingen (flexibilisering en maatwerk). Op grond van de analyse, externe adviezen en genoemde expertise, blijkt de ontwikkeling van een virtuele leer- en werkomgeving de hoogste prioriteit te hebben. Op termijn zal deze leer- en werkomgeving drie functies hebben; oriëntatie en selectie, scholing en opleiding, en ondersteuning. Deze functies zijn grofweg gebaseerd op de lijn die leraren volgen vanaf de start van hun opleiding tot het eind van hun loopbaan. Bovendien vormt deze digitale omgeving ook een voorwaarde voor veel andere activiteiten, die tijd- en plaatsonafhankelijk aangeboden zullen worden.

Vervolgtraject
Het plan wordt in de zomermaanden nader bestudeerd door een adviescommissie die ingesteld zal worden door het ministerie van OCenW. De Open Universiteit zal, samen met de lerarenopleidingen, een implementatietraject uitwerken zodat na goedkeuring van het ministerie van OCenW begonnen kan worden met de uitvoering van de activiteiten en projecten.
De Open Universiteit Nederland loopt voorop in de toepassing van nieuwe technologieën en onderwijskundige inzichten. Op eigen initiatief of in samenwerking met partners. In haar eigen wetenschappelijke opleidingen, scholingsprogramma's en cursussen of in het onderwijs van andere instellingen. Sleutelbegrippen is competentiegericht onderwijs in een elektronische leeromgeving: flexibel, op maat en kwalitatief hoogstaand. Aan de Open Universiteit Nederland studeren 21.000 mensen en zijn ruim 700 medewerkers verbonden. De hoofdvestiging is in Heerlen en er zijn achttien studiecentra in Nederland.

Voor meer informatie over dit persbericht kunt u contact opnemen met het Bureau bestuursondersteuning van de Open Universiteit Nederland, telefoon: 045-5762959.


05 jul 02 10:31