AutoRai

5-7-2002

Toyota brengt 'zero-emission'-personenauto op de markt

Toyota heeft bekend gemaakt van plan te zijn vanaf ongeveer het eind van dit jaar een begin te maken met de beperkte verkoop van hybride personenauto's met een brandstofcel in Japan en de Verenigde Staten, eerder dan oorspronkelijk gepland was.

De naar voren geschoven introductie is het gevolg van de succesvolle resultaten van een jaar lang testrijden op openbare wegen in Japan en de VS met de FCHV-4, een prototype van een hybride auto met brandstofcel, en het antwoord van TMC op de vraag naar schonere vervoersalternatieven die binnen de samenleving leeft. Het model dat verschijnt, zal een nieuw ontwikkelde FCHV (Fuel Cell Hybrid Vehicle) zijn met de prestaties van een conventionele auto. Deze zijn gebaseerd op verbeteringen die zijn aangebracht in de betrouwbaarheid, de actieradius, de functionaliteit en in de overige aspecten van de FCHV-4. Aan het verlagen van de kosten, het verbeteren van de prestaties bij lage temperaturen en andere zaken blijft Toyota werken. Dit betekent echter dat de auto's, die geleasd kunnen worden, alleen aangeboden zullen worden aan instanties als overheidsbedrijven, onderzoeksinstellingen en energiebedrijven. Hoewel de termijnen nog vastgelegd moeten worden, gaat Toyota een aantal eenheden afzetten in beperkte gebieden waar pure waterstof en aftersales-onderhoud beschikbaar zijn.

Toyota begon in Japan in juni 2001 met het testen van de FCHV-4 op de openbare weg en in de VS in juli van datzelfde jaar. De FCHV-4 modellen hebben in totaal 110.000 kilometer afgelegd op de testbaan en daarbuiten. Dit heeft waardevolle informatie opgeleverd voor de marktintroductie van de FCHV. TMC is van plan deze tests voort te zetten.

Toyota is ervan overtuigd dat het op de markt brengen van een auto die uitsluitend op waterstof rijdt, zoals de FCHV, in hoge mate bijdraagt tot het vaststellen van richtlijnen en een infrastructuur voor de invoering van brandstofcelauto's en tot een grotere sociale acceptatie van pure waterstof als brandstof. Het grote voordeel van 100% waterstof aangedreven voertuigen is dat er geen uitstoot van schadelijke stoffen plaatsvindt; er komt slechts waterdamp uit de uitlaat. Toyota verwacht dat brandstofcelauto's op zijn vroegst in 2010 grootschalig op de markt worden gebracht, wanneer dergelijke richtlijnen en een infrastructuur - evenals een sociale grond om het publiek het belang van waterstof als brandstof bij te brengen - aanwezig zijn.

Auto Basismodel Kluger V (Highlander in VS)
Lengte/breedte/hoogte (mm) 4.735 /1.815 /1.685
Gewicht(kg) 1.850
Topsnelheid (km/h) 150+
Maximum aantal passagiers 5