Gemeente Leiden

Projectgroep wil onderzoek bereikbaarheid Aalmarktgebied

Hoe kan de bereikbaarheid van de binnenstad per auto worden verbeterd? Over die vraag heeft de Projectgroep Nieuw Aalmarktplan (NAP) vorige week gebrainstormd. Een aantal ideeën wil de projectgroep laten onderzoeken.

BOUWEN EN WONEN - Een commissie van de Projectgroep zal zich maandag buigen over een opdracht voor een verkeersonderzoek. Het verkeer maakt tot nu toe de meeste tongen los in de bijeenkomsten van de Projectgroep NAP. Die bestaat uit vertegenwoordigers van verschillende organisaties in Leiden en heeft de taak om voor 1 oktober een advies te geven aan het college van B&W over een plan voor de ontwikkeling van het Aalmarktgebied.

Projectgroeplid Anton van Geyt van de Stichting Aalmarktgebied, pleitte voor de bouw van parkeergarages die goed bereikbaar zijn vanaf een grote verkeersring ver buiten de binnenstad. Om die ring mogelijk te maken zouden op enkele plaatsen in de stad nieuwe weggedeelten aangelegd moeten worden. De plek van de Boommarkt, die het college voorstelt voor de bouw van een ondergrondse parkeergarage, vindt hij niet geschikt. Volgens hem zijn het Noordeinde en de Turfmarkt te smal als aan- en afvoerroute. Verder wil hij de Witte Singel en de Hooigracht verlossen van doorgaand autoverkeer. De Breestraat zou autovrij moeten blijven.

Ook Rob Doeleman, een bewoner van de Boommarkt, ziet weinig heil in een parkeergarage aan de Boommarkt. De vertegenwoordigers van het bedrijfsleven, zoals René van Leeuwen en Ben Schuttenbeld, en hoogleraar Ton van Raan staan daarentegen wel positief tegenover een Boommarktgarage.

Breestraatwinkelier Frans Gijbels toonde enthousiasme voor de RijnGouweLijn over enkel spoor door de Breestraat. Aart van Bochove, Centrum Management Leiden, opperde een 'vloot van taxibusjes' als vervoermiddel, zoals in Turkije. Berthine Verheugd, winkelier aan het Gangetje, zag wel iets in een Breestraat met auto's die aan weerszijden kunnen parkeren. Zij wilde een inrichting zoals in De Kempenaerstraat in Oegstgeest. Ondernemer Marlies Haazebroek stelde voor de Steenstraat open te stellen voor autoverkeer de stad in. Directeur Chris Verplancke van de Stichting Stadsparkeerplan Leiden toonde een eerder door zijn stichting gepresenteerd plan voor een zevenhonderd meter lange parkeergarage onder de Lammenschansweg tussen de singel en de spoorlijn.

Rob Onel van de Stichting Aalmarktgebied vond dat de projectgroep met de discussie over de bereikbaarheid te ver afdwaalde van het Aalmarktproject.

Stedenbouwkundige Wytze Patijn, die door B&W als supervisor is aangesteld voor het Aalmarktproject, merkte op dat de bereikbaarheid van het centrum per auto nu erg slecht is, vooral vanaf de noordkant. 'Voor het functioneren van het centrum is een goede bereikbaarheid van levensbelang.' Verder stelde hij dat het verblijfsklimaat van de Breestraat onvoldoende is. Hij wilde daarom onderzoeken of de bussen uit de straat gehaald kunnen worden. Daar stond tegenover dat hij ook een idee lanceerde om de Breestraat net als vroeger open te stellen voor auto's.

Meer informatie over het werk van de Projectgroep Nieuw Aalmarktplan is te vinden op het Internet: www.aalmarkt.nl.

Foto: archief