TNT Post Groep NV

Deelname Deutsche Post in Interlanden bewijs van concurrentie en dynamiek in postmarkt

8 juli 2002

De beoogde deelname in Interlanden B.V., verspreider van folders en huis-aan-huisbladen, door Deutsche Post is voor TPG Post geen verrasssing. "We hadden reeds geruime tijd aanwijzingen dat deze overname op handen was," aldus Harry Koorstra, binnen de Raad van Bestuur van TPG verantwoordelijk voor alle Post-activiteiten. "Wel opvallend is dat Deutsche Post voor het eerst een acquisitie van een postbedrijf doet, terwijl het accent tot nog toe lag bij pakketdistributie. De Nederlandse markt, als één van de meest geliberaliseerde postmarkten in Europa, is een gewild speelveld," aldus Koorstra.

In Nederland zijn naast Deutsche Post ook het Britse Royal Mail, het Franse La Poste en het Zwitserse Swiss Post reeds actief. TPG Post is in algemene zin voorstander van verdere liberalisering van de Europese postmarkt, maar dan wel op basis van een 'level playing field' in internationaal verband. De Franse postmarkt bijvoorbeeld, als een van de grootste postmarkten in Europa, is nog volstrekt ontoegankelijk voor andere partijen.

"Nederland heeft met TPG Post qua prijs/kwaliteit-verhouding het beste postbedrijf in Europa. Als de overheid toestaat dat buitenlandse spelers hier op aantrekkelijke deelmarkten actief kunnen worden, zonder dat buitenlandse markten op een vergelijkbare manier opengaan voor concurrentie, bestaat het risico dat de Nederlandse consument daar op termijn de dupe van wordt", aldus Koorstra.

De omvang van de markt voor distributie van folders en huis-aan-huisbladen in Nederland bedraagt naar schatting ongeveer EUR 220 miljoen. Netwerk VSP, een 100 procent dochter van TPG Post, neemt daarvan een omzet van EUR 61 miljoen voor zijn rekening, terwijl TPG Post zelf op deze markt een omzet heeft van EUR 62 miljoen (cijfers 2001). In Europees verband is TPG Post inmiddels actief in 7 landen buiten Nederland en behaalde daarmee in 2001 een omzet van ruim EUR 300 miljoen.

TPG N.V. is met haar twee merken TNT en Koninklijke TPG Post een mondiale aanbieder van post-, express- en logistieke diensten. De onderneming heeft meer dan 141.000 medewerkers in 59 landen en is in ruim 200 landen actief. De omzet in 2001 bedroeg EUR 11,2 miljard, en groeide in het eerste kwartaal van 2002 verder met 8,5%. TPG N.V. is genoteerd aan de beurzen van Amsterdam, New York, Londen en Frankfurt.