Ingezonden persbericht


P E R S B E R I C H T

Biologische bloembollenteelt laat kansen liggen

EKO-bol niet als bloembol verkopen

Zaandam, 8 juli 2002 - Uit onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen blijkt dat de biologische bloembollenteelt kansen laat liggen. Vooral in landen waar al belangstelling is voor ecologische producten, zijn kopers te vinden. Je moet de EKO-bol echter niet als alternatieve bloembol verkopen, maar als speciaal product. Bijvoorbeeld als geschenk of op bijzondere wijze verpakt in een eierdoos. En, minstens zo belangrijk, de gangbare bollenteelt zal de biologische bollenteelt als aanvulling en kans moeten zien, niet als concurrent en bedreiging.

Het onderzoek is in opdracht van de Milieufederatie Noord-Holland verricht. Het is de milieufederatie al langer een doorn in het oog dat het aandeel biologische bollen 20 maal kleiner is dan dat van andere biologische landbouwproducten. Om biologische bollen internationaal in de markt te zetten is een sterke positie op de Nederlandse markt noodzakelijk, zo stelt het onderzoek. Bij de ontwikkeling van de Nederlandse markt kan tegelijkertijd het buitenland rijp gemaakt worden voor een aanvulling op een belangrijk nationaal symbool.

Dit onderzoek richt zich op de Franse markt en komt tot de volgende aanbevelingen:


· geef informatie over de productiemethoden van zowel gangbaar als biologisch

· zorg voor een afwijkende verpakking

· sluit aan bij de succesvolle verkoop van organische mest

· richt je op de Franse trendsetters: de Bourgeois Boeme.
De Groningse onderzoekers spreken ook de overheid aan: die moet de groene marketing stimuleren. De consument kan tot aanschaf gemotiveerd worden door iets aan de hogere prijs te doen. Een 0% BTW-tarief op biologische bloembollen en een 19% heffing op gangbare bloembollen is daarbij een mogelijk middel.

Voor meer informatie (

Ingezonden persbericht